به گزارش ایسنا، اواخر تیرماه سال جاری، پیمان شرقی - مدیر پروژه توسعه و تجاری سازی موتور کممصرف سه استوانه ایرانخودرو- با بیان اینکه ایرانخودرو به منظور تسریع در تحقق اهداف نقشه راه قوای محرکه محصولات آینده خود، برنامه توسعه و تجاریسازی موتور سه استوانه را با رویکرد جهادی دنبال میکند، گفت: طراحی موتور سه استوانه با فرآیند الگوبرداری از موتورهای متعدد بهروز دنیا با فناوریهای مختلف تزریق مستقیم بنزین از سال ۱۳۹۵ آغاز شده و گروه صنعتی ایران خودرو و شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران خودرو (ایپکو)، با استفاده از توانمندیهای موجود در بخش طراحی و مهندسی و زنجیره تامین، به دنبال اجرای این طرح برای رسیدن به اهداف کلان همچون مصرف سوخت کمتر از پنج لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش و سطح آلایندگی یورو 6 هستند.
به گفته وی این طرح به تعمیق داخلیسازی و توانمندسازی زنجیره تامین برخی فناوریها همانند برقیسازی در قطعات (electrification) و سامانه پرخوران در داخل کشور منجر خواهد شد.
در این رابطه طبق اعلام گروه صنعتی ایرانخودرو، مهدی رجبعلی از تولید پنج نمونه اولیه نسل دوم خانواده موتور EF ظرف دو هفته آینده خبر داده و گفت: به دلیل بالا بودن حجم تغییرات در این محصول، تولید انبوه آن کمی زمان بر است. در این طرح، کل خانواده موتور ارتقا خواهد یافت؛ موتورهایی نظیر موتور تنفس طبیعی بنزینی، موتور تنفس طبیعی دوگانهسوز و موتور پرخوران بنزینی که تولید هر سه این محصولات با هدف کاهش یک لیتر مصرف سوخت و ارتقای آلایندگی پیش میرود. همچنین در ارتقای موتور پرخوران شاهد بهبود گشتاور تا حدود ۳۰ نیوتن متر و بهبود توان حدود ۱۵ اسب بخار هستیم.
مدیرعامل ایپکو با بیان اینکه خانواده موتورEF بر روی محصولات متنوعی نصب خواهد شد، افزود: این موتور بر روی خودروهای خانواده دنا، k132 و سایر محصولاتی که در دست توسعه قرار دارد، با تنوع جعبه دندههایی مانند جعبه دنده پنج سرعته دستی، شش سرعته دستی و خودکار نصب خواهد شد و بسته به نیاز بازار و مشتری، به فروش میرسد.
وی به طرح توسعه موتور سه استوانه که از نظر زمانبندی، پس از طرح موتورهای EF قرار دارد، اشاره کرد و ضمن مهم خواندن، آن اظهار کرد: این خانواده موتور دارای تنوع محصول خوبی بوده و تمام محدوده خودروهای کوچک تا خودروهای با عملکرد بالای ایرانخودرو را با فناوری، توان و گشتاورهای مختلف و تنوع محصول، پوشش میدهد.
رجبعلی با بیان اینکه اولین نسخه از این موتور اواخر سال ۱۴۰۱ وارد بازار خواهد شد، خاطرنشان کرد: موتورهای بعدی از این خانواده محصول در سال ۱۴۰۲ رونمایی و تجاریسازی خواهد شد. این خانواده موتور طی چهار سال جایگزین تمام خانوادههای موتور موجود ایرانخودرو خواهد شد. با توجه به آغاز این طرح در گروه صنعتی ایرانخودرو امیدوار هستیم که در بهمن ماه امسال نخستین نمونه موتور از این خانواده محصول را به تولید برسانیم.
انتهای پیام
نظرات