به گزارش ایسنا، پیمان شرقی با بیان اینکه در اردیبهشت امسال نمونه اولیه موتور ۱.۳ لیتری تنفس طبیعی ساخته شده و در حال حاضر نسخه موتور ۱.۳ لیتری پرخوران (توربوشارژ) در حال گذراندن مراحل آزمون احتراقی است، اظهار کرد: آخرین موتور نمونه آزمایشگاهی این طرح که تا پایان سال جاری رونمایی خواهد شد، قدرتمندترین نسخه این خانواده است.
او ادامه داد: مرحله صنعتیسازی موتور سه استوانه یک لیتری در حال آمادهسازی است؛ این موتور قابلیت استفاده در خودروهای دو رگه را دارد. نقشه راه قوای محرکه ایرانخودرو شامل ساخت چهارموتور از یک خانواده با توانها و گشتاورهای مختلف است. این خانواده موتور، قابلیت فروش یا صادرات به دیگر تولیدکنندگان را نیز داراست که نقطه قوتی برای خودروسازی کشور به شمار میرود.
مدیر طرح خانواده موتور سه استوانه ایرانخودرو در خصوص مصرف سوخت این موتورها نیز گفت: این سه موتور بر روی کفیهای در دست توسعه ایرانخودرو به طور میانگین قابلیت مصرف سوختی حدود ۵.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر را در چرخه ترکیبی خواهند داشت و تا اواخر سال ۱۴۰۱ آمادگی نصب روی محصولات جدید ایرانخودرو را بر اساس برنامه سبد محصولات دارد. مشترک بودن اجزای خانواده موتور سه استوانه یکی از مزایای این موتورها به شمار میآید. در نتیجه این اشتراک فنی و شمارگان بالای تولید، هزینههای تولید کاهش خواهد یافت.
شرقی گفت: در نقشه راه ترسیم شده، یکی از اهداف برای این طرح میزان تولید و شمارگان این موتور است که باید در بازه زمانی شش ساله به دو میلیون و ۷۸۰ هزار دستگاه برسد، در سال اول ۵۰ هزار دستگاه، سال دوم ۱۵۰ هزار دستگاه و از سال ۱۴۰۴ به صورت جهش یافته ۸۰۰ هزار دستگاه از این خانواده موتور تولید خواهد شد. هدف نهایی ایرانخودرو جایگزینی سهم زیادی از موتورهای محصولات با پیشرانه سه استوانه است.
وی تصریح کرد: این موتورها علاوه بر کاهش مصرف سوخت و سطح آلایندگی، سطح اشتغال بالایی را هم به همراه داشته است و ۳۴ شرکت سازنده قطعات به صورت مستقیم در کنار گروه صنعتی ایرانخودرو در این طرح نقش اساسی دارند. کیفیت قطعات یکی از دغدغههای اصلی تولید خانواده سه استوانه بوده و کنترل و نظارت دقیقی در فرآیند تولید این موتور اعمال می شود.
طق اعلام گروه صنعتی ایرانخودرو، در مشخصات فنی این موتورها آمده است که نسخه ۱.۳ لیتری تنفس طبیعی دارای توان ۸۶ اسب بخار و گشتاور ۱۲۲ نیوتن متر است. موتور دوم با حجم ۱.۳ لیتری پرخوران می تواند ۱۲۰ اسب بخار و ۱۸۵ نیوتن متر گشتاور تولید کند، اما موتور سوم که مجهز به پرخوران و سامانه پاشش سوخت مستقیم در مرکز استوانه (GDI) است، میتواند توانی معادل با ۱۴۸ اسب بخار و گشتاور ۲۴۰ نیوتن متر را تولید کند که در میان رقبا قابل تحسین است.
طول عمر بدون تعمیر اساسی این موتور بالای ۲۴۰ هزار کیلومتر پیمایش در نظر گرفته شده است و طبق این هدف، موتورها تا قبل از این میزان کارکرد، نبایست به هیچگونه تعمیر اساسی نیاز داشته باشند. از این رو یکی از نکاتی که در طراحی این موتورها مورد توجه قرار گرفته است، عدم استفاده از تسمه زمانبندی (تایم) و جایگزین شدن آن با زنجیر نسل جدید معروف به زنجیر بیصدا است که کمک شایانی در بالا رفتن عمر کارکرد مفید موتور میکند.
تعادل مکانیزم لنگ موتورهای سه استوانه به دلیل فرد بودن تعداد استوانهها، نیازمند طراحی متعادلکننده بسیار دقیقی در میل لنگ است؛ با همت و همکاری قطعهسازان داخلی این طراحی انجام شده و در بخش پودمان روغن نیز قطعات بسیار با کیفیتی با کارآیی بالا طراحی شده است.
لازم به یادآوری است که در اردیبهشت ماه سال جاری، تولید انبوه موتور کم مصرف سه استوانه از سال آینده در دستور کار ایرانخودرو قرار گرفته است و به گفته مدیرعامل شرکت دانشبنیان تحقیق، طراحی و تولید موتور ایرانخودرو (ایپکو)، پس از رونمایی از اولین عضو خانواده موتورهای کم مصرف سه استوانه در بهمن سال گذشته، دومین عضو این خانواده موتور ۱/۳ لیتری تنفس طبیعی است که در اتاق آزمون ایپکو روشن شده و سال آینده با همکاری سازندگان دانشبنیان و سایر تامینکنندگان گروه صنعتی ایرانخودرو به مرحله تولید انبوه خواهد رسید.
وی مهمترین اثر این تغییرات را دستیابی به مصرف سوخت و مقدار انتشار گاز دی اکسیدکربن کمتر، مطابق با قوانین اتحادیه اروپا و منطقهای دانسته و گفت: کوچکسازی موتور میتواند ۱۵ تا ۲۵ درصد کاهش مصرف سوخت را سبب شود و این روند به همراه استفاده از برخی فناوریها مانند پرخوران و تزریق مستقیم بنزین میتواند این اثر را افزایش دهد. طراحی موتور متناسب با جغرافیای ایران، استفاده از فناوری پرخوران، تزریق مستقیم سوخت، سرسیلندر یکپارچه با چند راهه دود و برقیسازی از جمله مزایای موتور کم مصرف سه استوانه است.
انتهای پیام
نظرات