• سه‌شنبه / ۱۵ مهر ۱۳۹۹ / ۱۳:۵۲
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 99071511473
  • خبرنگار : 50040

رابطه استعمال دخانیات با سرطان مثانه چیست؟

رابطه استعمال دخانیات با سرطان مثانه چیست؟

ایسنا/گیلان یک متخصص اورولوژی گفت: دود سیگار مملو از آمین های آروماتیک است و فرد با هر نخ سیگار مقدار زیادی از این آمین های خطرساز و سرطان زا را وارد دستگاه تنفسی و گردش خون می کند و از آن مسیر وارد دستگاه ادراری می شود.

دکتر علی حمیدی مدنی در گفت وگو با ایسنا، سرطان مثانه را یکی از شایع ترین بدخیمی ها در دنیا دانست و اظهار کرد: این سرطان در همه مناطق دنیا دیده می شود و طی سه دهه اخیر متاسفانه شاهد رشد آمارهای ابتلا به این بیماری هستیم.

وی یکی از عوامل افزایش ابتلا به سرطان مثانه را افزایش سن جوامع در کنار رشد جمعیت دانست و افزود: سرطان مثابه جزو پنج سرطان شایع دنیا بوده و متوسط سن ابتلا به آن در ۷۳ سالگی است؛ البته در مردان چهار برابر زنان شیوع دارد، اما در زنان در مراحل پیشرفته بیماری بروز می کند.

این متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری، درمان سرطان مثابه را جزو درمان های پرهزینه و گران دانست و اضافه کرد: این بیماری ناشی از آسیب مزمن و مداوم به مخاط دستگاه ادراری ایجاد می شود که با افزایش سن و در اثر تماس با عوامل خطرساز محیطی اتفاق می افتد. در واقع دستگاه گوارش، پوست، ریه و دستگاه ادراری و در راس آن مثانه در برخورد با عوامل خطرساز و آلوده کننده های محیطی قرار دارند و لذا ریسک ابتلا به سرطان در آنها بالاست.

حمیدی مدنی، استفاده زیاد از دخانیات به ویژه مصرف سیگار و مواد افیونی را در ایجاد سرطان مثانه نقش آفرین دانست و تصریح کرد: سرطان مثانه پنجمین سرطان شایع در مردان و دومین سرطان شایع در دستگاه ادراری است.

وی با بیان اینکه آمین های آروناتیک شایع ترین عامل ایجاد سرطان هستند، خاطرنشان کرد: هر چیزی که باعث تماس انسان با آمین های آروماتیک شود، ریسک ابتلا به سرطان را بالا می برد و لذا در راس همه عواملی که منجر به ورود آمین های آروماتیک به بدن انسان می شود، استعمال دخانیات است، زیرا دود سیگار مملو از آمین های آروماتیک است و فرد با هر نخ سیگار مقدار زیادی از این آمین های خطرساز و سرطان زا را وارد دستگاه تنفسی و گردش خون می کند و از آن مسیر وارد دستگاه ادراری می شود.

این متخصص اورولوژی، با اشاره به ارتباط مستقیم ۴۰ درصدی سیگار کشیدن با ابتلا به سرطان مثانه، گفت: عیوب ژنتیکی نیز می تواند عامل ایجاد سرطان مثانه شود، زیرا برخی از آنزیم ها در بدن انسان وجود دارند که در برخورد با عوامل آسیب رسان محیطی، آنان را از بین می برند لذا یک عیب آنزیمی منجر می شود متابولیسم سلولی عوامل سرطان زا دچار نقص شود و ریسک ابتلا به سرطان افزایش یابد.

حمیدی مدنی، وراثت را از دیگر عوامل ابتلا به سرطان مثانه به ویژه در بستگاه درجه یک دانست و افزود: تماس های شغلی با آمین های آروماتیک نیز ریسک ابتلا به سرطان مثانه را بالا می برد. به عنوان مثال افرادی که با صنایع رنگ و چرم و لاستیک سازی و فلزات و پمپ بنزین و رنگ مو و... ارتباط دارند، در معرض خطر هستند.

وی ایجاد ضایعه نخاعی حاصل از تصادفات و ناتوانی در دفع ادرار را یکی دیگر عوامل اثرگذار بر سرطان مثانه دانست و تصریح کرد: استفاده از سوند موجب ایجاد عفونت در دستگاه ادراری و تحریک مزمن مخاط مثانه می شود. همچنین برخی داروها، انواع شیمی درمانی ها و رادیوتراپی بیماری های بدخیم در محوطه لگن نیز موجب ایجاد سرطان های ثانویه می شود.

این متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری، با اشاره به نقش آلوده کننده های محیطی مانند آرسنیک موجود در آب آشامیدنی و کلرینه کردن بیش از حد آب در ایجاد سرطان مثانه، یادآور شد: شایع ترین نشانه ابتلا به سرطان مثانه مشاهده خون در ادرار بدون درد و سوزش است. البته خون ریزی میکروسکوپی هم وجود دارد که در جریان آزمایش ادرار مشخص می شود. از دیگر علائم می توان به سوزش و تکرر ادرار، درد کمر و پهلوها، کم خونی و نارسایی کلیه و... اشاره کرد.

وی با بیان اینکه سرطان ها ارتباط مستقیم با رژیم غذایی دارند، عنوان کرد: توصیه می کنیم در رژیم غذایی میزان مصرف پروتئین حیوانی کمتر شود تا ریسک ابتلا به سرطان کاهش یابد. همچنین مصرف مایعات فراوان به ویژه آب یک مکانیزم جبرانی و محافظتی در پیشگیری از ابتلا به سرطان مثانه است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha