• دوشنبه / ۷ مهر ۱۳۹۹ / ۰۸:۳۶
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 99070704743
  • خبرنگار : 71523

راه حل کارشناسی برای بازگشت تعادل به بورس

راه حل کارشناسی برای بازگشت تعادل به بورس

درحالی که شاخص کل بورس و فرابورس همچنان به سمت کاهشی شدن تمایل دارند درحالی که از وضعیت بازارهای موازی انتظار می رود چراغ بازار سرمایه سبز باشد، یک کارشناس بازار سرمایه بر این باور است که اجبار افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی شرکت ها، می تواند تاثیر زیادی روی تعادل بخشی به این بازار داشته باشد.

روزبه شریعتی در گفت و گو با ایسنا، با تاکید بر اینکه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی همه شرکت های بازار به صورت قاجباری از محل زمین و ساختمان می تواند شرایط بازار را بدون خرج هیچ هزینه ای تغییر دهد، اظهار کرد: تقریبا ۶۰ درصد بازار این پتانسیل را دارد، زیرا ارزش دفتری دارایی های شرکت ها  اعم از زیرمجموعه های ایمیدرو، تامین اجتماعی، پتروشیمی ها و... بسیار قدیمی است.

وی با بیان اینکه اگر شرکت ها بخواهند دارایی های خود را به روز کنند، شرایط بازار کاملا تغییر می کند، گفت: بسیاری از سهم ها طی یک تا دوماه اخیر اصلاح های قابل توجهی داشتند و ارزش آن ها برگشته به ابتدای سال که دلار ۱۵ هزار تومان بود. افزایش سرمایه از طریق تجدید ارزیابی سریع ترین حالتی است که می تواند شرایط بازار را تغییر دهد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: هدف این نیست که گفته شود قیمت ها بالاتر از ارزش یا پایین تر از ارزش واقی خود هستند. بلکه هر سهمی باید به قیمت خودش معامله شود. افزایش قیمت دلار به صورتی است که روی شرکت هایی که دلاری میفروشند تاثیر قابل توجه دارد. بنابراین نباید وضعیت سهام این شرکت ها به این صورت باشد.

بر اساس این گزارش، افزایش سرمایه یکی از روش های تامین مالی شرکت  ها محسوب می شود. درواقع برای اینکه  شرکت ها بتوانند فعالیت های خود را توسعه دهند و قدرت رقابت خود را حفظ کنند و افزایش دهند اقدام به افزایش سرمایه می کنند. در برخی مواقع نیز این کار به منظور اصلاح و بهبود ساختار مالی شرکت صورت می گیرد. این تامین منابع مالی جدید می تواند به شکل های مختلفی صورت پذیرد.

در روش افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها شرکت دارایی های ثابت مشهود خود مانند زمین، ساختمان، ماشین آلات و تجهیزات و... را مورد تجدید ارزیابی قرار می دهند. با این کار ارزش دارایی های شرکت در ترازنامه به روز می شود. در نتیجه از آنجایی که معادله حسابداری در ترازنامه باید برقرار باقی بماند و بدهی های شرکت نیز تغییری نکرده، سرمایه شرکت باید افزایش پیدا بکند تا این معادله برقرار بماند. در این روش پولی به شرکت وارد نمی شود و فقط یک عملیات حسابداری در صورتهای مالی شرکت رخ می دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۹-۰۷-۰۷ ۱۲:۵۲

پیشنهاد خوبیست و کمک کننده.

avatar
۱۳۹۹-۰۷-۰۷ ۱۳:۵۳

لطفا اخبار بورس و حواشی آن را بیشتر پوشش دهید. پارسال این مطلب را بشما گفتم اهمیت ندادید. همان پارسال گفتم بورس کم کم حرف اول را در اخبار بین مردم می زند. الان هم دیر نشده. صفحات اقتصادی شما بخصوص بورس خیلی ضعیف است. اخبار زیادی در حوزه بورس است.بیشتر اطلاع رسانی کنید. فقط 6 میلیون نفر هر هفته عرضه اولیه خرید میکنند.با خانواده هاشون 15 میلیون نفر هر هفته درگیر بورس هستند. سهام عدالت هم 50 میلیون نفر را درگیر خودش کرده. بیشتر اخبار بورس و سهام عدالت را پوشش بدید. بحث سرمایه و پول زندگی مردم است. این بنفع خودتان خواهد بود.

avatar
۱۳۹۹-۰۷-۰۷ ۱۴:۲۱

دولت سهامش را با قیمت بالا به مردم فروخته است و دیگر برایش بازار بورس اولویت نیست... داستان بازار همینه

avatar
۱۳۹۹-۰۷-۰۷ ۱۵:۱۴

بهترین پیشنهاده به جای تزریق بیفایده پول که هزارتا معایب دیگه داره باید شرکتها تجدید ارزیابی بدن چه معنی داره تو صورتهای مالی خیلی از همین شرکتها داراییها برای عهد عتیقه!!