• شنبه / ۵ مهر ۱۳۹۹ / ۱۲:۲۰
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 99070503204

رئیس امور فنی جهاد کشاورزی قیروکارزین هشدار داد

بالا آمدن سطح ایستابی؛ تهدیدی جدی برای کشاورزان "کارزین" فارس

بالا آمدن سطح ایستابی؛ تهدیدی جدی برای کشاورزان "کارزین" فارس

ایسنا/فارس رئیس اداره امور فنی و زیر بنایی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین از بالا آمدن سطح ایستابی در دشت کارزین از بخش مرکزی این شهرستان خبر داد و گفت: این موضوع تهدیدی جدی برای کشاورزی و باغداری در دشت کارزین است. 

حبیب کوهکن شنبه 5 مهر به خبرنگاران گفت: بالا آمدن سطح ایستایی، منجر به پوسیدگی ریشه انواع گیاهان زراعی و باغی خواهد شد و لطمات زیادی به نخلستان‌ها یا باغ‌های مرکبات وارد می‌کند.

او گفت: کاهش تنفس ریشه و موجودات زنده، کاهش نفوذ پذیری و حرکت کند املاح در خاک، تشکیل ترکیبات سمی و کاهش تولید مواد غذایی در خاک از اهم مسائلی است که به خاطر نبود امکان تهویه در خاک به وجود می آید.

این کارشناس با بیان اینکه در دشت کارزین به دلیل بروز مشکل زه آب، عملیات زراعی مختل شده و تولید در معرض خطر است، افزود: آبگیری سد سلمان فارسی در بالا دست و کامل نبودن شبکه‌های آبیاری و زهکشی در اراضی پایاب سد، از عوامل اصلی این رخداد است. 

کوهکن گفت: نبود تناسب در زمان و حجم رهاسازی آب سد سلمان با مصارف کشاورزی در اراضی پایاب، رهاسازی آب فراتر از گنجایش کانال‌های موجود، منظم و مستمر نبودن عملیات لایروبی کانال‌ها و دخل و تصرف کشاورزان در شبکه‌های آبیاری از دیگر عوامل بروز این آسیب است.

به گفته وی؛ رها سازی حق آبه‌های محیط زیستی با دبی زیاد و در مدت زمان کوتاه در بستر رودخانه نیز در بالا آمدن سطح ایستابی و افزایش زه آب، بی‌اثر نیست، بنابراین متولیان می‌توانند آب مورد نظر در این بخش را با دبی کمتر و در مدت زمان طولانی‌تری رهاسازی کنند.

کوهکن با اشاره به اینکه احداث و نگهداری شبکه‌های آبیاری و زهکشی اصلی بر عهده وزارت نیرو و سازمان آب منطقه ای است، افزود: تسریع در احداث شبکه های آبیاری و زهکشی برای حل مشکل و رفع تهدید در این مناطق باید در دستور کار قرار گیرد تا ضمن افزایش بهره وری در آب، پایداری تولید نیز حاصل شود.

او با بیان اینکه تعداد زیادی از چاه های موجود در دشت کارزین به دلایل مختلف فاقد پروانه بهره برداری است، توضیح داد: سازمان آب منطقه ای با صدور مجوز بهره برداری مخصوص چاه های این منطقه می تواند از آن به عنوان یک زهکش عمودی و موثر در کاهش زه آب استفاده کند.

استفاده از ظرفیت تشکل‌های مردم نهاد

رئیس اداره امور فنی و زیر بنایی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین بر لزوم توجه به نقش مردم در رفع معضلات تاکید و اضافه کرد: تقویت تشکل‌های مردم نهاد در لایروبی کانال ها و اعتماد به تعاونی های آب بران، برای جلوگیری و رفع دخل و تصرف‌ در کانال ها از دیگر الزامات برای کاهش مخاطرات در این بخش است.

این کارشناس حوزه آب و خاک بیان کرد: اثر بخشی ساخت شبکه های آبیاری و زهکشی باعث ارتقاء 30 تا 40 درصدی راندمان آبیاری می شود، به نحوی که با اجرای هر یک کیلومتر شبکه آبیاری و زهکشی قریب به 40 هزار متر مکعب آب کشاورزی در هر سال صرفه جویی خواهد شد.

کوهکن با تاکید بر اهمیت اجرای سازه های آب و خاک در بهبود بهره وری از آب، گفت: سازمان جهاد کشاورزی استان فارس نزدیک به 15 کیلومتر کانال درجه سه و چهار در اراضی قیروکارزین احداث کرده است.

به گزارش ایسنا، شهرستان قیروکارزین در 169 کیلومتری جنوب غربی شیراز و سد سلمان فارسی به عنوان یکی از پر آب‌ترین سدهای استان فارس در 9 کیلومتری اراضی مرغوب کشاورزی آن شهرستان قرار دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha