• شنبه / ۵ مهر ۱۳۹۹ / ۱۱:۴۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99070503139
  • خبرنگار : 71496

سرکوب اعتراضات ضد عادی سازی روابط در خارطوم/ انتخاب سخت سودان بین عادی سازی و بقای تحریم ها

سرکوب اعتراضات ضد عادی سازی روابط در خارطوم/ انتخاب سخت سودان بین عادی سازی و بقای تحریم ها

پلیس سودان تظاهرات مخالفان با عادی سازی روابط این کشور با رژیم صهیونیستی را در خارطوم سرکوب کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه خبری الجزیره، در تظاهراتی که در منطقه الجریف در شرق خارطوم، پایتخت سودان به پا شد، شرکت‌کنندگان شعارهایی در محکومیت عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی و نیز عملکرد کابینه عبدالله حمدوک سر دادند.

نیروهای پلیس سودان دو تن از جمله یک پیشوای مسجد را به اتهام شرکت در تظاهرات بازداشت کردند.

خبرگزاری آناتولی ترکیه نیز به نقل از یک منبع آگاه در فراکسیون آزادی و تغییر اعلام کرد، شورای انتقالی سودان در نشستی طی امروز شنبه نتایج مذاکرات خود با مسؤولان آمریکایی در ابوظبی را ارائه خواهد داد.

این منبع که خواست نامش فاش نشود، گفت: هدف از این نشست رسیدن به یک رویکرد مشترک درباره بندهای مذاکرات به ویژه صلح عربی با اسرائیل است.

او افزود: فراکسیون‌های آزادی و تغییر از حذف نام سودان از لیست کشورهای حامی تروریسم حمایت می‌کنند بدون اینکه این امر با پرونده عادی‌سازی با اسرائیل ارتباطی داشته باشد.

عمر محمد احمد صدیق، نماینده سودان در سازمان ملل اظهار کرد: شرایط اقتصادی سخت کشور نیازمند حمایت پایدار و سخاوتمندانه شرکای بین‌المللی و منطقه‌ای از جمله در زمینه حذف فوری سودان از لیست کشورهای حامی تروریسم است.

صدیق در نشست شورای امنیت تاکید کرد: وجود نام سودان در این لیست مانع از کاهش بدهی‌ها، گرفتن وام‌ها و سرمایه‌گذاری خارجی در سطح گسترده است.

رزماری دیکارلو، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی و برقراری صلح حذف موانعی را خواستار شد که مانع از ادغام کامل سودان در جامع اقتصاد بین‌الملل می‌شوند.

دیکارلو در ادامه نسبت به نشانه‌هایی که اخیرا از پیشروی در زمینه حذف نام سودان از لیست تروریسم مشاهده شده، ابراز خوش‌بینی کرد.

خبرگزاری رویترز به نقل از سه منبع دولتی آگاه در سودان اعلام کرد، با وجود گذشت بیش از یک سال از مذاکرات، سودان اکنون با مانع جدیدی بر سر راه حذف نامش از لیست آمریکایی کشورهای حامی تروریسم مواجه است و آن درخواست برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی است.

این منابع اظهار کردند: سودان در مقابل ارتباط دادن این دو مساله به یکدیگر مقاومت می‌کند و این در حالی است که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در کمپین انتخاباتی خود را سازنده صلحی تاریخی معرفی می‌کند.

سودان در دوره ریاست جمهوری عمر البشیر در لیست تروریستی قرار گرفت و این مساله بخشودگی بدهی‌ها و حمایت مالی خارجی را برای دولت انتقالی جدید که به شدت نیز به آنها نیاز دارد، دشوار کرد.

تورم گسترده و کاهش ارزش پول سودان بزرگترین چالش برای ثبات دولت انتقالی به ریاست عبدالله حمدوک، نخست وزیر این کشور است.

یک مسؤول سودانی روز پنج شنبه به رویترز گفت: سودان تمامی شروط لازم را رعایت کرده و انتظار داریم به زودی نام‌مان از لیست حذف شود.

همچنین یک مسؤول آمریکایی برجسته در گفتگو با این خبرگزاری ضمن اشاره به وجود اختلاف‌نظرهایی میان ارتش و دولت مدنی در خصوص چگونگی حرکت در این مسیر گفت: واشنگتن حاضر است به سودان برای تصمیم‌گیری فرصت بدهد.

مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا در پیامی خطاب به کنگره اظهار کرد: دولت امیدوار است در اکتبر نام سودان از لیست حذف شود.

رویترز به نقل از دو منبع آمریکایی و یک منبع از کشورهای حوزه خلیج فارس در جریان مذاکرات با البرهان گزارش داد: مسؤولان آمریکایی اشاره کردند که از خارطوم می‌خواهند از امارات و بحرین الگوبرداری کرده و با اسرائیل روابط خود را آغاز کند. همچنین آمریکا به سودان پیشنهاد کمک‌های انسانی و توسعه‌ای داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha