• شنبه / ۵ مهر ۱۳۹۹ / ۰۹:۴۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99070502940
  • خبرنگار : 71516

کشته شدن ۳ معترض در تظاهرات جمعه خشم در مصر/ پلیس شمار زیادی را بازداشت کرد

کشته شدن ۳ معترض در تظاهرات جمعه خشم در مصر/ پلیس شمار زیادی را بازداشت کرد

تعدادی از استان‌های مصر جمعه شاهد اعتراضات گسترده علیه نظام عبدالفتاح سیسی بود که در جریان این تظاهرات سه معترض در استان الجیزه کشته شده و تعدادی نیز بازداشت شدند.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، روستاهای العطف، ام دینار و شهر ۶اکتبر در استان الجیزه، منطقه شبرا الخیمه در استان القلیوبیه، روستاهایی در استان‌های المنیا در مرکز مصر، دمیاط، قاهره و شمال مصر و دیگر استان‌ها جمعه شاهد اعتراضات گسترده‌ای علیه نظام عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر بود. این اعتراضات به درخواست محمد علی، پیمانکار مصری با شعار جمعه خشم برگزار شد.

تظاهرکنندگان شعار "برو سیسی" و "سیسی دشمن خداست" سردادند.

وسیع ترین اعتراضات در روستاهای استان الجیزه بود.

به گفته شاهدان عینی سه معترض به ضرب گلوله نیروهای مصری در شهرک البلیده در استان الجیزه در جریان سرکوب تظاهرات کشته شدند. هشت تن نیز زخمی شدند.

نیروهای امنیتی این شهرک را محاصره کرده و با گاز اشک‌آور به معترضان حمله کردند.

به رغم بازداشت‌ها و آماده‌باش امنیتی در میادین اصلی استان‌ها و شهرهای مصری شاهد اعتراضات از ۲۰ سپتامبر هستند.

محمد علی از سیسی و دولتش خواست میادین عمومی را باز کند تا تعداد واقعی معترضان به دولتش را ببیند.

علی خطاب به جامعه جهانی و رسانه‌های جهانی گفت: آیا آنچه را در داخل مصر و تجمعات رخ می‌دهد، می‌بینید.

وی از وزارت کشور خواست از میادین عمومی به ویژه میدان التحریر در قاهره و میدان الاربعین در السوئز  و دیگر میادین دور بماند.

محمد علی گفت: سیسی "خائن" باید میادین اصلی را باز کند تا تعداد واقعی معترضان را ببیند. ما خواهان آزادی تمام زندانیان سیاسی و توقف قانون انهدام منازل هستیم.

شورای انقلاب مصر اعلام کرد، جمعه خشم آغاز پایان نظامی است که منابع مردم را برای ثروتمند کردن تعدادی فاسد تسخیر کرده است. حکومت نظامی زمین و آبروی مصر را فروخت و امنیت ملی مصر را در معرض خطر استعمار منطقه‌ای جدید قرار داد. از مردم قهرمان در تمام روستاهای مصر که همبستگی خود را با شهدای وطن و زندانیانی اعلام کردند که در طول هفت سال در مقابل نظام فاشیست و فاسد و شکست‌خورده پایداری کردند، قدردانی می‌کنیم.

در بیانیه این شورا آمده است: بحران مصر به دلیل دولت نظامی است. مردم مصر باید بدانند دشمن واقعی وطن همین نظام حاکم است و آزادی از آن تنها با تغییر واقعی ممکن است. از تمام مردم مصر می‌خواهیم فورا اعتراضات منظم را برای نابودی کامل حکومت نظامی برگزار کنند.

نیروهای امنیتی مصر جمعه تعدادی از معترضان را بازداشت کردند.

کمیته آزادی‌ها و حقوق مصر بیانیه‌ای درباره بازداشت‌های ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۰ صادر کرد. در این بیانیه آمده است که ۱۴۷ تن در ۹ استان بازداشت شدند که از جمله آن‌ها ۲۸ کودک و دو زن هستند.

دادستانی کل مصر این افراد را به پیوستن به گروهی تروریستی، نشر اخبار دروغین، سوءاستفاده از شبکه‌های اجتماعی، حمایت مالی گروه تروریستی و شرکت در تظاهرات متهم شده‌اند.

محمد احمد، وکیل مصری لیستی شامل ۱۹۰ اسم را که طی روزهای گذشته بازداشت شده‌اند، منتشر کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha