• پنجشنبه / ۲۰ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۳:۵۱
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 99062015328
  • منبع : نمایندگی قزوین

تلاش برای راه‌اندازی اولین «پارک آسمان تاریک خاورمیانه» در قزوین

تلاش برای راه‌اندازی اولین «پارک آسمان تاریک خاورمیانه» در قزوین

ایسنا/قزوین یک دانش‌آموخته اختر فیزیک گفت: سازمان فضایی کشور طرح اولین «پارک آسمان تاریک خاورمیانه» را پذیرفته و اگر مسئولین حمایت‌های لازم را انجام دهند این پروژه در قزوین راه‌اندازی خواهد شد.

معصومه خانی در حاشیه افتتاح مرکز تحقیقات علوم ستاره‌شناسی و فضایی شهید لشگری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: چون در قزوین مرکز علوم ستاره‌شناسی نداشتیم و علاقه‌مندان این رشته مکانی برای آموزش و کارهای تحقیقاتی نداشتند چند سالی پیگیر راه‌اندازی مرکز تحقیقاتی در قزوین شدیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه با همکاری دانشگاه پیام نور توانستیم مرکزی را برای تحقیقات علوم ستاره‌شناسی راه‌اندازی کنیم و تلاش داریم در آینده نزدیک با سازمان فضایی نیز همکاری داشته باشیم. اگر سازمان فضایی کشور بخواهد با ما همکاری کند در گام نخست باید نیازسنجی کنیم و ببینیم در چه حوزه‌هایی می‌توانیم همکاری داشته باشیم.

این دانش‌آموخته اختر فیزیک عنوان کرد: ستاره‌شناسی علومی همچون فیزیک، علوم‌پایه، شیمی و حتی کامپیوتر را در برمی‌گیرد. دانشجویان فیزیک، اخترشناسی، کیهان‌شناسی، شیمی و کامپیوتر به‌صورت مستقیم می‌توانند از این مرکز استفاده کنند.

وی بیان کرد: با راه‌اندازی این مرکز کلاس‌هایی را برای عموم خواهیم داشت و دوره‌هایی را برای کودکان، دانش آموزان و دانشجویان در رده‌های مبتدی و پیشرفته برگزار خواهیم کرد.

خانی تصریح کرد: اکثر استان‌ها چنین مرکزی را داشتند ولی در قزوین به دلیل نبود چنین مرکزی اغلب محققان و پژوهشگران با تلسکوپ خودشان طرح و برنامه مطالعاتی انجام می‌دادند؛ اگر پژوهش‌ها تجمیع شود قطعاً برای شهر و کشورمان مطلوب خواهد بود.

وی اشاره کرد: تلسکوپ موجود در این مرکز هوشمند است و طول و عرض جغرافیایی دارد به همین جهت با واردکردن شماره ستاره به تلسکوپ، دستگاه ستاره را نشان خواهد داد. بزرگنمایی این تلسکوپ به حدی است که ستاره‌های در اعماق بیشتر و خارج از منظومه شمسی را نمایش می‌دهد.

این دانش‌آموخته اختر فیزیک افزود: برای پیشرفت‌های فضایی مردم باید با فضا آشنا شوند؛ در سراسر دنیا، کشورها معمولاً طرح‌هایی ارائه می‌دهند که افراد از کودکی با فضا آشنا و علاقه‌مند به آن شوند به همین خاطر سازمان فضایی ایران با همکاری دانشگاه شریف استارت‌آپی برای ایجاد پارک‌های فضاپایه برگزار کرد تا عموم مردم در آن حضور پیدا کنند؛ بنده طرحی ارائه دادم که جزو طرح‌های پربازده اقتصادی مطرح شده در دنیاست.

خانی گفت: طرح ارائه‌شده از سوی من تا سال گذشته در آسیا اجرایی نشده بود ولی کره و ژاپن به‌سرعت آن را اجرایی کردند؛ البته این طرح را در خاورمیانه نداریم؛ اگر مسئولین حمایت کنند اولین «پارک آسمان تاریک خاورمیانه» را در استان قزوین راه‌اندازی خواهیم کرد.

این دانش‌آموخته اختر فیزیک در پایان یادآور شد: سازمان فضایی طرح اولین پارک آسمان تاریک خاورمیانه را تأیید کرده و قرار است اجرایی شود. سال گذشته بسیاری از کارهای زیربنایی این پروژه انجام‌شده و اکنون منتظر سرمایه‌گذار هستیم چون تا ۲ سال پیش حدود سه میلیارد تومان اعتبار برای آن پیش‌بینی‌شده بود که مسلماً با افزایش قیمت این رقم نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha