• دوشنبه / ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۴:۲۷
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 99061712737

با همکاری جهاد دانشگاهی و آبفا گلستان انجام می گیرد؛

اجرای طرح تحقیقاتی استفاده از لجن تصفیه‌‏خانه فاضلاب در تولید آجر سبک

اجرای طرح تحقیقاتی استفاده از لجن تصفیه‌‏خانه فاضلاب در تولید آجر سبک

ایسنا/گلستان جهاد دانشگاهی گلستان طرح تحقیقاتی "استفاده از لجن تصفیه‌‏خانه فاضلاب شهری در تولید آجر سبک" را به کارفرمایی شرکت آب و فاضلاب استان گلستان منعقد کرد.

تصفیه فاضلاب شهری در سرتاسر جهان موجب تولید مقادیر بالای لجن فاضلاب می‌‏شود. این لجن مازاد مشکلات فراوانی را به وجود می‌آورد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به هزینه‌‏های بالای دفع و حذف آن‌ها و همچنین خطراتی که می‌‏تواند برای سلامتی انسان و محیط زیست داشته باشد، اشاره کرد.

 لجن به دست آمده از فرآیندهای تصفیه فاضلاب، خود نیز باید تصفیه و دفع شود. با توجه به محدودیت‌های زیست‌محیطی، دفع نهایی لجن مازاد و هزینه‌های سنگین تصفیه و دفع لجن با روش‌های فعلی، طبیعی است که مراکز تحقیقاتی جهان به دنبال شناخت و توسعه روش‌های جدید برای مدیریت مناسب لجن تولیدی در تصفیه‌‏خانه‌‏های فاضلاب باشند.

در کشور ما متوسط سرانه تولید لجن مازاد اولیه و ثانویه فاضلاب به ازای هر نفر به ترتیب ۰.۷ و ۲ لیتر برآورد می‌‏شود. مواد تشکیل دهنده لجن فاضلاب به‌طور معمول شامل آب (بیش از ۹۵ درصد)، ترکیبات کربنی آلی (در حدود ۶۰ درصد از وزن خشک لجن)، آلوده‌کننده‌های آلی و معدنی شامل فلزات سنگین، ترکیبات آروماتیک حلقوی از جمله دیوکسین، ترکیبات نیتروژن و فسفردار، ترکیبات معدنی از جمله سیلیکا، آلومینا، کلسیم و منیزیم و ارگانیسم‌های بیماری‌زا هستند.

با توجه به ترکیبات آلی و معدنی موجود در لجن تصفیه‌‏خانه فاضلاب شهری می‏توان از لجن خشک به‌عنوان بخشی از مواد خام صنعت آجر استفاده کرد.

در تصفیه‌‏خانه فاضلاب شهر گرگان با ظرفیت فعلی تصفیه ۱۵۰۰۰ مترمکعب فاضلاب در شبانه‌روز، حدود ۱۰۰۰ تن لجن خشک تولید می‌‏شود. با توجه به روند افزایشی تعداد مشترکین و تکمیل و بهره‌برداری از فازهای بعدی این تصفیه‌‏خانه، میزان لجن خشک تولید شده در تصفیه‌‏خانه فاضلاب شهری گرگان با رسیدن به ظرفیت اسمی خود در افق ۲۵ ساله، به بیش از ۶۰۰۰ تن در سال افزایش می‌‏یابد.

هدف از انجام این تحقیق تولید آجر سفالی سبک‌تر با استفاده از لجن خشک تصفیه‏‌خانه فاضلاب شهر گرگان به عنوان یک راهکار بسیار سودمند در مدیریت دفع لجن فاضلاب شهری است.

به گزارش ایسنا، این طرح تحقیقاتی با مسئولیت «محسن قلی‌‏پور» از اعضای جهاد دانشگاهی استان گلستان اجرا می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha