به گزارش ایسنا، دکتر ابراهیم سوزنچی صبح امروز در برنامه زنده صبح بخیر ایران با بیان اینکه در هر سیستمی که ظرفیت پذیرشها از تعداد متقاضیان بیشتر باشد ناگزیر از نظام انتخاب استفاده میشود، افزود: اینکه انتخاب در چنین سیستمی چگونه باید صورت گیرد تا به نتیجه مطلوب برسیم، سوال اصلی است و ما به طور سنتی و تاریخی در ایران کنکور برگزار میشود و اولین کنکوری که در کشور بر گزار شد در سال ۱۳۱۷ بود یعنی زمانی که تعداد متقاضیان از تعداد صندلی ها بیشتر بوده است.
وی با بیان اینکه این روند در سال ۱۳۳۴ تغییر یافت و از این آزمون دانشکدهای شد، اظهار کرد: در سال ۱۳۴۲ زمانی که تعداد متقاضیان زیاد و فرآیند تصحیح اوراق و اعلام نتایج زمان بر شد، آزمون تستی برگزار شد تا تصحیح اواق را به راحتی صورت گیرد و در آن زمان نسبت به نتیجه این آزمون تشکیک وارد شد از این رو از سوی دانشگاهها نیز برای پذیرفته شدگان آزمون تشریحی برگزار کردند.
سوزنچی با بیان اینکه در سال ۱۳۵۴ سازمان سنجش تشکیل و با این اقدام سنجش و پذیرش متمرکز شد، ادامه داد: پس از انقلاب اسلامی آنقدر تقاضا برای ورود به دانشگاهها افزایش یافت که به تدریج سنجش و پذیرش در این سازمان متمرکز شد و در حال حاضر ما سیستم کاملا متمرکزی داریم که در مدت ۴ ساعت تکلیف زندگی فرد روشن خواهد شد.
معاون خط مشیگذاری ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی تعداد صندلی دانشگاههای دولتی را ۸۰ هزار صندلی عنوان کرد و یادآور شد: برای کسب این صندلیها تقاضا زیاد است در حالی که بیش از یک میلیون نفر در آزمون کنکور شرکت میکنند و این امر وضعیت موجود را سخت و پیچیده کرده است.
وی با اشاره به وضعیت سهمیه کنکور با بیان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان عالیترین مرجع تصمیم گیری در حوزه آموزش عالی کشور در این زمینه وارد شده است، خاطر نشان کرد: از سال ۱۳۸۶ به تدریج مجلس شورای اسلامی به تدریج قوانینی را در این زمینه وضع کرد و در این راستا مجلس قانون حذف کنکور را در سال ۱۳۸۶ مصوب کرد و سوابق آموزشی جایگزین آن شد ولی عملا این امر رخ ندادبه دلیل اینکه معدل دوره دبیرستان مرجع تفکیک مناسبی ندارد چون باعث شده بود که بسیاری از دبیرستانها دارای معدلهای ۱۹.۵ و ۲۰ داشتند و این شرط نمیتوانست ملاک مناسبی برای انتخاب بهترینها نیست.
سوزنچی با بیان اینکه مساله پذیرش به تدریج پیچیدهتر شد، اظهار کرد: در سال ۱۳۹۲ مجلس قانون دیگری برای سنجش و پذیرش دانشجو را مصوب و ابلاغ کرد که طبق آن قید شده که باید ذیل سیاستهای شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد ضمن آنکه ذیل این قانون شورای سنجش و پذیرش تشکیل شد تا بتوان تصمیماتی را برای برگزاری کنکور اتخاذ شود.
به گفته وی در سال ۱۳۹۵ قانون دیگری برای برگزاری آزمونهای تحصیلات تکمیلی مصوب شد. در قبل از آن پذیرش در مقطع دکتری آزمون سراسری نداشت و طبق این قانون پذیرش در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری آزمون برگزار میشود و دلیل آن افزایش تقاضا است.
معاون خط مشیگذاری ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه موضوع سنجش و پذیرش به کلاف پیچیدهای تبدیل شده است، اضافه کرد: از یک سال قبل در ستاد در زمینه برگزاری کنکور در حال بررسی هستیم.
پیشنهادات جدید برای پذیرش و سنجش دانشجو
سوزنچی با تاکید بر اینکه باید سنجش و سهیمهها را از یکدیگر تفکیک کنیم، گفت: از آنجایی که برگزاری آزمون یک رقابت عادلانه میان داوطبان است ولی مشاهده شد که داوطلبان در شرایط آموزشی یکسانی وارد آزمون نمیشوند از این رو در سال ۱۳۴۸ سهیمه مناطق محروم ابلاغ شد از این طریق رقابت برابر صورت گرفت.
وی اضافه کرد: در سال گذشته لایحهای از سوی سازمان سنجش آموزش کشور ارائه شد و در آن نحوه اعمال سهیمهها اعلام شده که به قدری پیچیده است که به دور پردازش نیاز دارد و دلیل این امر تعداد زیاد سهیمهها و پیچیدگی آنها است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۱۸ تا ۱۹ سهمیه در کنکور درنظر گرفته میشود، اظهار کرد: از جمله این سهمیهها میتوان به سهیمه مناطق، رزمندگان، ایثارگران، خانواده شهدا، بومی پذیری، حافظان، قاریان، برترینهای المپیادهای علمی، کارگران نمونه، قهرمانان ورزشی و استعدادی درخشان اشاره کرد ضمن آنکه در صورت رخدادی در برههای از زمان سهمیههای دیگری مصوب شد مانند سهمیه مناطق زلزله زده و سیل زده.
سوزنچی با بیان اینکه در برههای از زمان برخی از این سهیمهها حذف شد و نمونه آن سهمیه رزمندگان است، توضیح داد: قانون سهمیه رزمندگان وجود دارد ولی الان رزمندهای وجود ندارد که از این سهمیه استفاده کند و عملا خود به خود حذف شده است.
وی با اشاره با بیان اینکه چند سهمیه وجود دارد که چالشهایی را ایجاد کرده است، گفت: یکی از آنها سهمیه ایثارگران است که طبق این سهمیه مصوب مجلس شورای اسلامی سال ۱۳۹۲، که طبق آن سهمیه ۲۵ درصد ایثارگران داریم که این سهمیه همانند سهمیه رزمندگان خیلی مساله ایجاد نکرده چون تمام ظرفیت آن پر نمیشود و حداکثر ۵ درصد از این ظرفیت به جذب ایثارگران اختصاص مییابد و ۲۰ درصد این ظرفیت خالی میماند.
سوزنچی اضافه کرد: در گذشته ظرفیت خالی سهمیه ایثارگران توسط سهمیه آزاد پر میشد ضمن آنکه سهمیه دیگر ۵ درصد داریم که اختصاص به جانبازان کمتر از ۲۵ درصد است و همچنین رزمندگانی که سابقه حضور ۶ ماه حضور در جبهه داشتند از این سهمیه بهره مند میشوند.
وی با بیان اینکه این سهمیه ۵ درصد در گذشته نبوده است، خاطر نشان کرد: این قانون مصوبه مجلس در سال ۱۳۹۶ است و در ذیل آن تبصرهای ذکر کرد که طبق آن اعلام شد باقی مانده سهمیه ۲۵ درصد، از سهیمه ۵ درصد پر شود و به این ترتیب از سال ۱۳۹۶ باعث شد که تعادل سهمیه پذیرش در کشور به هم بخورد..
معاون خط مشیگذاری ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی از ایجاد کارگروه مشترک با مجلس خبر داد و گفت: در این کارگروه در این زمینه بررسی خواهد و امیدواریم مجلس نیز در این مصوبه اصلاحاتی را اعمال خواهد کرد
تغییر در سهمیه بومی گزینی
سوزنجی با اشاره به سهمیه بومی گزینی؛ گفت: بحث بومی گزینی و سهمیه آن در شورای اسلامی شدن دانشگاهها دنبال میشود. در گذشته طبق مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۶۹ این سهمیه برای رشتههای پر طرفدار ۴۰-۶۰ و در سایر رشتهها ۸۰-۲۰ اعمال میشد که به احتمال زیاد این سهمیه نیز تغییر خواهد کرد.
به گفته وی، این تغییرات پس از تصویب اعلام میشود.
جدایی سنجش از پذیرش
وی با تاکید بر اینکه موضوع کنکور نیز در جلسات ستاد نقشه جامع کشور پیگیری میشود، اظهار کرد: مشکل اصلی کنکور این است که همانند المپیک در مدت ۴ ساعت سرنوشت داوطلب تعیین میشود و ما در حال تغییر آن هستیم ولی مقاومتهای بسیار زیادی در برابر آن وجود دارد به گونهای که یکسری از سازمانهای دولتی با این تغییرات مخالف هستند.
سوزنچی با تاکید بر اینکه ما اعتقاد نداریم که سنجش و پذیرش به این صورت در هم تنیده باشد، خاطر نشان کرد: باید سنجش از پدیرش جدا شوند، یادآور شد: سازمانی که متولی سنجش است در بخش سنجش انجام شود ضمن آنکه در یک آزمون ۴ ساعته تلکیف فرد برای پذیرش نباید روشن شود و لازم است که سنجش از پذیرش جدا شود.
معاون خط مشیگذاری ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی و از پیگیری این ستاد برای اعمال جدایی سنجش از پذیرش خبر داد و گفت: ما به دنبال این هستیم که از برگزاری آزمون سنجش از یک بار در سال به دو بار در سال افزایش دهیم و به این ترتیب اگر داوطلبی یک بار نتوانست به خوبی در آزمون شرکت کند، شانس خود را در بار دوم امتحان کند.
وی تغییر دیگر در زمینه کنکور مبنا قرار نگرفتن تنها آزمون تستی دانست و در این باره توضیح داد: به دنبال این هستیم که سنجش را تنها منحصر به آزمون تستی نباشد و انواع هوشهای دیگر سنجیده شود. در حال حاضر این سنجش تک بعدی است و بتوانیم به گونهای سوابق تحصیلی در آن پررنگتر کنیم.
سوزنچی با تاکید بر اینکه حدود ۸ سیاست در زمینه برگزاری آزمون مدون کردیم، ادامه داد: در صورتی که این تغییرات صورت گیرد، در کنار تغییر سهمیهها باعث رفع برخی چالشها خواهد شد. در حال حاضر بزرگترین متضرر از برگزاری آزمون سراسر وزارت آموزش و پرورش است چرا که ۳ سال آخر آموزش متوسطه ارزشی ندارد و نیاز است که این روند تغییر یابد.
وی با بیان اینکه اقدامات در این زمینه انجام شده است و ابراز امیدواری کرد که با اعمال این تغییرات، حالت المپیکوار کنکور به شدت کم رنگ شود و بتوانیم سنجش عادلانهتری داشته باشیم و بتوانیم استرس اعمال شده به خانوادهها و آموزشی و پرورش کشور کاهش یابد.
انتهای پیام
نظرات