• چهارشنبه / ۱۲ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۰:۵۶
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99061208695
  • خبرنگار : 71477

بزرگترین استان جزایر سلیمان درصدد برگزاری رفراندوم استقلال است

بزرگترین استان جزایر سلیمان درصدد برگزاری رفراندوم استقلال است

استان بزرگ مالایتا در جزایر سلیمان رفراندوم استقلال برگزار می کندف این استان سال گذشته تصمیم دولت برای قطع روابط با تایوان و ایجاد روابط رسمی با چین را رد کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، مالایتا که محل سکونت حدود یک چهارم از جمعیت جزایر سلیمان است، سال‌هاست که آرزوی تبدیل شدن به یک کشور مستقل را در سر دارد اگرچه بعید است رفراندوم استقلالش توسط دولت مرکزی در هونیارا به رسمیت شناخته شود و احتمالا منجر به تشدید اختلافات خواهد شد.

دانیل سویدانی، وزیر اول مالایتا در بیانیه‌ای گفت: هونیارا همچنان این استان را تحت فشار قرار داده تا چین را بپذیرد اگرچه به خوبی می‌داند که مالایتا این تغییر در روابط دیپلماتیک را به رسمیت نشناخته است.

وی افزود: زمان آن رسیده که مردم مالایتا ببینند که آیا هنوز می‌خواهند بخشی از کشوری باشند که رهبری‌اش دیکتاتوری شده است یا خیر. حق تعیین سرنوشت هسته اصلی حقوق بشر است. هیچ قدرتی نمی‌تواند به طور نامحدود مانع از تحقق آرزوهای هیچ گروهی شود، صرف نظر از اینکه این اقدام چقدر سخت است و چقدر زمان می‌برد.

دفتر ماناسه سوگواره، نخست وزیر جزایر سلیمان هنوز در این رابطه هیچ اظهارنظری نکرده است.  

جزایر سلیمان مستقر در شمال سواحل شرقی استرالیا، یکی از کشورهای اقیانوس آرام است که از نظر استراتژیک بسیار حائز اهمیت است و سال گذشته در بحبوحه کشمکش‌های گسترده‌تر میان چین و آمریکا بر سر متحدان منطقه‌ای، روابط دیپلماتیک خود را از تایوان به سمت چین تغییر داد.

از آن زمان به بعد مالایتا درباره برنامه‌هایش برای ساخت یک بندر در اعماق دریا با آمریکا و متحدانش صحبت کرده در حالی که منافع چینی در پیگیری برنامه‌های توسعه‌ای در جزیره گوادال کانال نهفته است.

تنش‌ها میان پرجمعیت‌ترین استان و مرکز جزایر سلیمان اخیرا بالا گرفته زمانی که کشتی حامل کمک‌های پزشکی از تایوان به طرف مالایتا در هونیارا مصادره شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha