یکی از مهمترین رخدادهای تاریخ بشریت، اختراع حروف چاپی و دستگاه چاپ بوده است. نخستین بار، یوهانس گوتنبرگ آلمانی در سال ۱۴۵۶ میلادی چاپ را اختراع کرد اما در حقیقت اختراع چاپ به قرنها پیش از گوتنبرگ برمیگردد.
کروناویروس باعث ایجاد اختلالات جدی در سرتاسر جهان شده و هم بشریت و هم تجارت را بهزانو درآورده است. حوزه چاپ و بستهبندی تفاوت چندانی ندارد و خانهنشینیهای متعدد ناشی از همهگیری، بازوهای زنجیره تامین این بخش را بهطور قابلتوجهی متزلزل و خدمات به مشتریان را چالشبرانگیز کرده است.
با اینحال، بیشتر فعالان صنعت چاپ این بحران را فرصتی برای نوآوری در مدلهای موجود تجاری خود با دیجیتالی کردن عملکردهای خدمات خود و درنتیجه ارائه محصولات و خدمات دیجیتال برای اطمینان از تداوم تجارت در آشفته بازار امروز قرار دادهاند.
نقش صنعت چاپ در جلسات حضوری تا مجازی
برخی کسبوکارها که قبلا جلسات حضوری برگزار میکردند، بهسرعت از طریق ابزارهای مختلف کنفرانس ویدیویی مانند واتس اپ، گوگل هنگ آوتس، زوم و سایر ابزارها مانند اسکایپ و تیم میتینگز به تعاملات مجازی روی آوردهاند، از آنجایی که این ابزارها برای فعالیت از راه دور به یک ضرورت تبدیل میشوند، شرکتهای جدید به کارمندان آموزش میدهند تا با چنین پیشرفتهایی آشنا شوند و از خانه بهراحتی فعالیت کاری خود را ادامه دهند.
فعالان صنعت چاپ نیز در حال نوآوری هستند و خدمات جدیدی را به سبد موجود خود اضافه و تجارت خود را به مدل "دیجیتال-اول" تبدیل میکنند. با استفاده از مجموعه جدیدی از خدمات مبتنی بر فناوری و مبتنی بر برنامه، آنها باوجود خانهنشینی و سایر چالشهای اضافی، خدماترسانی به مشتریان و تامین بهموقع همه محصولات قابل تحویل را ادامه میدهند.
درحالیکه کارمندان در خانه و از راه دور فعالیت میکنند، فروشندگان صنعت چاپ نیز آموزش میبینند تا راهحلهای دیجیتالی را به مشتریان قرنطینه ارائه دهند. در پشت این انتقال، فعالان صنعت چاپ بهسرعت در حال سرمایهگذاری در ابزارهای چاپ دیجیتال مجهز به کلود و مجهز به هوش مصنوعی هستند تا نیازهای متغیر مصرفکنندگان عصر جدید را برآورده کنند.
همهگیری، یک فرصت
۲۱ درصد از مشاغل، همهگیری را کوهی از فرصتها میدانند و ۴۸ درصد نیز معتقدند که همهگیری باعث نوآوری شده است. همزمان با این چشمانداز خوشبینانه، بسیاری از فعالان صنعت چاپ خدمات خود را بهصورت آنلاین انجام میدهند و با اطمینان از ایمنی کارکنان خود (مهندسان، تکنسینها، نمایندگان فروش) نیازهای مشتریان را بهصورت دیجیتالی برآورده میکنند.
این بحران همچنین نیاز به افزایش مهارتهای موجود کارمندان را برای هدایت از مسیرهای ناشناخته و در واقع آماده شدن برای آینده و عدم قطعیتهای آن ایجاد کرده است، در راستای این چشمانداز، چندین شرکت بهطور فعال میزبان کارگاههای مجازی و جلسات آموزشی برای ارتقاء سطح و نیروی انسانی موجود خود هستند. با آموزش این متخصصان، شرکتها در تلاشند مهمترین داراییهای خود (کارمندان) را به مجموعه ابزارهای مناسب مجهز کرده تا در آینده عملکرد بهتری داشته باشند.
تعادل بین فناوری و بهزیستی ذهنی
درحالیکه فنآوری مدلهای کار سنتی را هوشمندتر و سریعتر میکند، کسبوکارها نیز ضروری است که ضمن کار در شرایط عادی، آگاهی در مورد آرامش روانی و رفاه را گسترش دهند. این انتقال قطعا چالشهای جدیدی را برای کارمندان به وجود آورده است و عمدتا موجب افزایش فشار کار و فرسودگی شغلی زیاد کارمندان میشود.
اینجایی است که رهبران و مدیران باید جلو بیایند و به گروهها وقت و مکان کافی برای ایجاد احساس آرامش و بازگشت به کار با ذهن تازه ارائه دهند، نه اینکه کار بیشتر با مهلتهای دقیقتری به آنها محول شود.
بسیار مهم است که درک کنیم کار در خانه آسان نیست زیرا کارمندان مجبورند هم کارهای دفتر خود و هم کارهای خانه را مدیریت کنند که تلاش و صبر بیشتری میطلبد. بنابراین مدیران باید در این مقطع حساس با گروهها همدلی کنند و روحیه آنان را تقویت کرده تا بتوانند بهطور موثر چالشها را برطرف کنند.
نقشه راه آینده
چاپ که طی سالهای متمادی همیشه به استفاده زیاد از مقالات متکی بوده است، اکنون رویکردهای هوشمندانهتری را برای ارائه راهحلهای جایگزین چاپ در پیشگرفته است. نهتنها شرکتها دیجیتال میشوند، بلکه تمرکز خود را بر این دارند که از کاغذ کمتری استفاده کنند و از هدر رفتن کاغذ در این روند جلوگیری شود.
همهگیری، این انتقال را بهعنوان یک ضرورت برای بقاء و همچنین بهبود پیشنهادهای موجود و خدمات بهتر به مشتریان ضروری کرده است. ازاینرو آنها باید به آزمایش مدلهای جدیدتر تجاری بپردازند و سبد محصولات خود را نوآوری کنند تا با راهحلهای نوآورانه چاپی نیاز مصرفکنندگان مدرن را برآورده کنند.
بدون شک کووید-۱۹ چالشهای جدیدتری را به صنعت چاپ ارائه و فرصتهای بالقوهای نیز ایجاد کرده است تا مهارت خود را بهبود بخشند و مشتریان را بهتر درک کنند. کسانی که قادر به درک عمیق بینش بازار فعلی، تصمیمگیری صحیح سرمایهگذاری و پیشبینی دقیق چالشهای پیشرو باشند، میتوانند از دیگران سبقتگرفته و خود را بهعنوان یک رهبر در بازار تقویت کنند.
چاپ سهبعدی
در حال حاضر میدانیم یکی از مهمترین ابزارها در مقابله با شیوع کروناویروس ماسک است. صنعت چاپ سهبعدی با تمام تواناییهای خود تلاش میکند تا هرچه بیشتر در این زمینه فعالیت داشته باشد.
یک شرکت چاپ سهبعدی در شارجه (دبی) ماسکهای چاپشده سهبعدی، محافظهای صورت را برای محافظت در برابر کووید-۱۹ به مشتریان عرضه میکند.
امینسا (Immensa)، یک شرکت چاپ سهبعدی اتصالات برای دستگاههای تنفسی و سایر مواردی است که کمبود آنها مشهود است، تولید میکند. سایر اقلام تولیدی این شرکت شامل قطعات یدکی ماشینآلات غیرپزشکی است که به دلیل اختلال در زنجیره تامین تهیه آنها سخت است.
صنعت چاپ با صنایع مختلف در ارتباط است. بهعنوانمثال، رستورانها و تالارهای سخنرانی که بیشترین تجارت را از طریق علامتگذاری، چسب، کارت و ... به چاپگرها نیاز دارند و به دلیل بحران کرونا آسیب دیدند. بااینحال، همهگیری کرونا اکنون تقاضای بیشتری برای کالاهایی مانند ماسکها، دستکشها و غیره ایجاد کرده است. بنابراین مهم است که زنده بمانیم و بهسرعت سازگار شویم.
وقتی نوبت پاسخگویی به تقاضا در میان فاصلهگذاری اجتماعی میرسد، اگر شما یک سیستم چاپ هوشمند در محل خود داشته باشید دیگر به کارگر احتیاج ندارید و هنوز هم مطابق درخواست کار تحویل میدهید.
پت مک گرو، مشاور صنعت شرکت " گروه مک گرو" وضعیت تجارت در صنعت چاپ تحت تاثیر کووید-۱۹ را "یک هدف متحرک" میداند، اما به عقیده وی این زمینبازی ثابت و خیلی مطمئن نیست.
برخی از بخشهای صنعت چاپ تجاری با کاهش چشمگیری به دلیل عدم چاپ به روش سنتی روبرو شدهاند، درحالیکه برخی دیگر به دلیل افزایش ارتباط بین موسسات مالی و پزشکی و مشتریان مربوطه شاهد افزایش کار هستند.
راهبردهای مک گرو در صنعت چاپ
وی برای هر شرکتی که بخواهد در این بحران موفق شود سه راهبرد ارائه میدهد. اولین مورد اینکه بهسختی کار کنونی خود نگاهی بیندازید و بپرسید که آیا اکنون و در سالهای پیش رو ترکیب مناسبی از محصولات را دارید؟ مک گرو از شرکتها میخواهد آن دسته از کالاهایی را که دیگر مرتبط نیستند و کالاهایی را که میتوانند فرصت بیشتری داشته باشند، شناسایی کنند. از خود بپرسید طی ۶ تا ۹ ماه آینده مشتریان شما قصد خرید چه چیزی را دارند.
او همچنین میگوید که اکنون زمان مناسب برای بررسی دقیق گردش کار است تا مشخص شود در فرآیندهای شما زباله وجود دارد یا خیر. به مناطقی مراجعه کنید که گردش کار دستی از تولید کارآمد جلوگیری میکند و راهحلهایی برای آنها پیدا کنید. این مرحله بهطورکلی مهم است و بهعنوان یک مانع در برابر ویروس از اهمیت بیشتری برخوردار است. علاوه بر این، میتواند نیاز به کارگران در بخش تولید را به حداقل برساند.
سرانجام، مک گرو میگوید الان زمانی برای بررسی و تمرین چیزهای جدید در کسبوکار شماست. کارکنان خود را در اختیار داشته باشید تا از توانایی کامل فرایندهای آنان و مناطق کاربردی که میتوانند خدمت کنند، آگاه شوید. اگر تولید شما در حال حاضر کند است، اکنون زمان کامل کردن فرایندهایی است که شما را به سمت فرصتهای جدید سوق میدهند. از خود بپرسید که چهکاری میتوانیم انجام دهیم و چهکاری باید انجام میدادیم که انجام ندادیم؟
مک گرو معتقد است که پس از بهبودی، بخش چاپ تجاری در برخی موارد مشابه و یا متفاوت خواهد بود و تمرکز زیاد بر چاپ کوتاهمدت و شاید پایان انبار کردن "موارد از قبل چاپشده" باشد. انعطافپذیری یکی از ویژگیهای مثبت مشاهدهشده در این بحران است.
چند توصیه به کارفرمایان
حمایت از سلامت کارمندان
راهبردهای زیادی، ازجمله تهیه لباس حفاظتی، فاصله ایمن کارمندان، ضدعفونی کردن ایستگاههای کاری، نوبتکاری و امکان کار از خانه برای موقعیتهای خاص وجود دارد.
کنترل هزینهها و محافظت از جریان نقدی
در این زمینه کاهش حقوق و ساعت، به حداقل رساندن هزینههای غیرضروری، تاخیر خریدها و پرداختها و جستجوی کمکهای دولتی موجود ضروری است.
تمرکز بر رشد
همهگیر موجب شده برخی شرکتها بهسرعت رشد کنند و باعث شده شرکتهای دیگر فرصتهای مشابهی را در مناطق رشد مانند بستهبندی پیدا کنند.
حمایت از کارکنان
طیف گستردهای از راهبردها، ازجمله بررسی کار با کارمندان، پرداخت حقوق به کارکنان برای داوطلب شدن فعالیت در جامعه و ارائه وامهای بدون بهره به کارمندان نیازمند وجود دارد.
جلوگیری از دائمی شدن جدایی موقت
اگرچه ممکن است اخراج کارگران یا مرخصی کارگران برای برخی از چاپخانهها اجتنابناپذیر باشد اما برخی از آنها در حال استخدام مجدد کارمندان برای زمان بهبودی هستند.
منابع
expresscomputer.in
customerthink.com
duplointernational.com
piworld.com
انتهای پیام
نظرات