• پنجشنبه / ۶ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۷:۰۵
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: 99060605409
  • خبرنگار : 50189

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان:

در واپسین لحظات بازنده بازی با کرونا شدیم

در واپسین لحظات بازنده بازی با کرونا شدیم

ایسنا/کرمان معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان این مطلب که ما در واپسین لحظات بازنده میدان شدیم، اظهار کرد: کرمان هنوز در وضعیت قرمز قرار دارد و بیشتر نقاط استان در وضعیت قرمز و برخی در وضعیت نارنجی یا زرد قرار دارند.

دکتر "سید وحید احمدی‌طباطبایی" در گفت‌وگو با ایسنا، درباره احتمال مسافرت‌های چند روز آینده به واسطه تعطیلات روزهای و عاشورا و تاسوعای حسینی بیان کرد: بحث مسافرت‌ها و دغدغه های ناشی از سفر در شرایط کنونی همانند مسافرت‌ها و دغدغه های چند ماه پیش نیست زیرا در چند ماه پیش ویروس در قسمت‌های مختلف استان در گردش نبود اما اکنون ویروس در همه نقاط استان در گردش است و تنها چیزی که اکنون ما نگران آن هستیم این است که پروتکل‌های بهداشتی در حین برگزاری مراسم عزاداری های سرور و سالار شهیدان رعایت نشود.

وی ادامه داد: با وجود آنکه پذیرایی در مراسم عزاداری ممنوع است اما براساس رصدهای ما در برخی مراسم ها، همچنان به رسم قدیم توزیع چای و پذیرایی صورت می گیرد که این موضوع خطرناک بوده و تاکید ما به مردم این است که حتما پروتکل‌های بهداشتی در مراسمات رعایت شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: از قدیم مردم رسم داشتند که در ایام دهه ماه محرم به روستا و مناطق پدری خودشان سفر کرده تا در آنجا در مراسم عزاداری شرکت کنند لذا اگر فردی در این روزها سفر می‌کند حتما باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده و تاکید می شود که مراسم عزاداری ها باید در فضای باز برگزار و حداقل فاصله دو متری بین افراد در هیئت ها و مکان ها برگزاری های عزاداری حفظ شود و اگر از این موارد عدول صورت گیرد ممکن است پیامدهای خطرناکی به دنبال داشته باشد و حتی شاهد تلنبار شدن بیمار در بیمارستان‌های استان باشیم.

وی با بیان این مطلب که ما در واپسین لحظات بازنده میدان شدیم، اظهار کرد: کرمان هنوز در وضعیت قرمز قرار دارد و بیشتر نقاط استان در وضعیت قرمز و برخی در وضعیت نارنجی یا زرد قرار دارند.

احمدی طباطبایی در پاسخ به این سوال که چرا درصد مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹ در شهرستان کرمان نسبت به جمعیت این منطقه بالاست؟ اظهار کرد: بیمارستان‌های افضلی‌پور و پیامبر اعظم (ص) شهر کرمان دو بیمارستان اصلی استان برای بیماران کرونایی هستند و  این دو بیمارستان بیماران وخیم کرونایی را پذیرش می‌کنند لذا افراد در سایر نقاط استان وقتی دچار فرم شدید کووید ۱۹ می‌شوند به این دو بیمارستان مراجعه و آدرس سکونتشان را نیز آدرس یکی از اقوام خود در شهر کرمان اعلام می کنند و همین امر سبب شده هم آمار مبتلایان بستری شده و هم آمار مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹ در کرمان افزایش پیدا کند.

وی در خصوص اینکه آیا بیماران کرونایی از سایر استان‌های کشور نیز در کرمان پذیرش می شوند؟ بیان کرد: بله. به دلیل آنکه استان کرمان پشتیبان بهداشتی و درمانی جنوبشرق کشور است بیماران کرونایی از استان‌های دیگر به خصوص سیستان و بلوچستان داریم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان میانگین روزانه تعداد موارد جدید بستری مبتلای قطعی به کووید ۱۹ در سطح استان در چند روز اخیر را بین ۵۰ تا ۵۵ نفر اعلام و عنوان کرد: معمولا روزانه بیش از ۴۰ مورد موارد بستری جدید در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان داریم. مقداری روند ابتلا و فوتی‌های ناشی از کووید ۱۹ در استان کاهشی شده است اما روند نزولی قوی نبوده و شکننده است و بسیار آهسته این روند پیش می‌رود.

وی در خصوص اینکه آیا دانشگاه علوم پزشکی آمادگی لازم برای مهرماه را دارد؟ افزود: دانشگاه علوم پزشکی کرمان از آخر تیرماه یک برنامه عملیاتی برای پاییز و زمستان تدوین کرده است تا اگر احیانا همزمان درگیر آنفلوآنزا و افزایش موارد کرونا شدیم، بتوانیم پاسخ مناسبی به سطح تقاضای مراجعه کنندگان به مراکز درمانی دهیم و می توان عنوان کرد که استان آمادگی مواجه شدن با این شرایط را دارد به شرط آنکه غافلگیر نشویم.

طباطبایی در ادامه سخنانش از واکسن آنفلوآنزا سخن به میان آورد بیان کرد: قرار است واکسن آنفلوآنزا به صورت پارت به پارت وارد استان شود که در این راستا مقرر شده اولین محموله این واکسن با حدود ۲۰۰۰ عدد واکسن در روزهای آینده وارد استان شود که توزیع آن در ابتدا برای بیماران سرطانی و بیماران مراکز خاص صورت خواهد گرفت.

وی با اشاره به یک باور غلط اینکه واکسن آنفلوآنزا افراد را از کرونا مصون می‌کند، افزود: واکسن آنفلوآنزا به هیچ وجه افراد را در برابر کرونا مصون نمی‌کند و طبق معمول این واکسن فقط برای افراد بالای ۶۰ سال، بیمارن سرطانی، زنان باردار، بیماران ریوی و افراد دارای بیماری زمینه‌ای تجویز می‌شود و افراد جوان نیازی به واکسن ندارند و فرد جوانی که این واکسن را می‌زند اجحاف به حق دیگران خواهد کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان ادامه داد: فردی که بیماری زمینه‌ای ندارد سیستم دفاعی بدنش قوی است و اگر آنفلوآنزا بگیرد حتما بهبود پیدا خواهد کرد، ضمن آنکه اثر بخشی این واکسن ۱۰۰ درصد نبوده و میزان اثر بخشی آن حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد است لذا افرادی که نیاز ندارند نباید ریسک تزریق این واکسن را به جان بخرند زیرا این واکسن عوارضی هرچند نادر دارد.

وی در پایان خطاب به مردم گفت: در حین عزاداری ضمن رعایت فاصله دو متری از یکدیگر نباید دسته جات حرکت کنند و باید نشسته یا ایستاده عزاداری ها برگزار شود ضمن آنکه تاکید می شود پذیرایی در مراسم های عزاداری ممنوع است و افراد حتما در هنگام شرکت در مراسم های عزاداری دو یا سه ماسک به همراه خود داشته باشند چون ممکن است در زمان عزاداری ماسک های آنها مرطوب شده و ماسک مرطوب نیز اثربخشی ندارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha