• دوشنبه / ۳ شهریور ۱۳۹۹ / ۱۴:۵۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99060302602
  • خبرنگار : 71516

اظهارات وزیر خارجه سودان درباره موضع خارطوم نسبت به روابط با اسرائیل

اظهارات وزیر خارجه سودان درباره موضع خارطوم نسبت به روابط با اسرائیل

وزیر خارجه سودان تاکید کرد دولت این کشور هیچ‌گاه موضوع عادی سازی روابط با اسرائیل را بررسی نکرده و هیچ دستوری هم از نخست‌وزیر در این باره دریافت نکرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، عمر قمرالدین، وزیر خارجه سودان در گفتگو با تلویزیون این کشور گفت: حیدر بدوی از سمتش به عنوان سخنگوی رسمی وزارت خارجه بعد از اظهاراتی که درباره پرونده عادی‌سازی روابط با اسرائیل ایراد کرد، کنار گذاشته شد نه به دلیل محتوای اظهاراتش بلکه به دلیل مخالفتش با لیست کار وزارت خارجه. این وزارتخانه این مسئله عادی سازی روابط را بررسی نکرده و هیچ گونه توضیح واضحی نداده و درنتیجه صحبت درباره آن شکستن قوانین کار است.

وی افزود: این یک موضوع مهم در سیاست خارجه است که هیچ کسی حق صحبت درباره آن را ندارد و دولت سودان بعد از دیدار عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در ماه فوریه هیچ گاه این موضوع را بررسی نکرده است. 

وزیر خارجه سودان گفت از زمانی که در ماه ژوئیه به برعهده گرفتن پست وزارت خارجه مکلف شده، هیچ تماسی از مقامات اسرائیلی دریافت نکرده است.

وی گفت: هیچ گونه گزارشی درباره نظر سودان درخصوص این مسئله یا واکنشی به نظر مسئولانمان ندیده‌ام چراکه از نخست‌وزیر هیچ گونه دستوری دریافت نکرده‌ام.

عمر قمرالدین گفت: وزارت خارجه برای ایجاد ساختار سیاست خارجه سودان که به کابینه پیشنهاد خواهد شد تلاش می‌کند. ما با جدیت برای حذف نام سودان از لیست کشورهای حامی تروریسم تلاش می‌کنیم. از زمانی که در آمریکا فعال بودم هیچ گونه سند یا جمله‌ای که وجود سودان در لیست تروریسم یا حذف آن از این لیست را به کشور دیگری غیر از آمریکا ربط بدهد، ندیدم.

این اظهارات همزمان با سفر مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا به منطقه است. وی به امارات، بحرین، اسرائیل و سودان سفر می‌کند و از جمله مهم‌ترین محورهای سفر وی توافق صلح میان امارات و اسرائیل و حمایت واشنگتن از تحکیم روابط میان خارطوم و ابوظبی است.

حیدر بدوی صادق، سخنگوی وزارت خارجه سودان اخیرا اعلام کرد سودان به دنبال امضای توافق صلح با رژیم صهیونیستی است.

اما بعدا وزارت خارجه سودان این اظهارات را تکذیب و بدوی صادق را از پستش برکنار کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha