• دوشنبه / ۳ شهریور ۱۳۹۹ / ۰۲:۱۵
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 99060201525
  • خبرنگار : 71594

محمدنبی:

وکلا و قضات می‌توانند بهترین «همراه» برای سه قوه باشند

وکلا و قضات می‌توانند بهترین «همراه» برای سه قوه باشند

یک وکیل دادگستری گفت: وکلا و قضات می‌توانند در تنظیم لوایح و قوانین و اصلاح آنها بهترین همراه سه قوه باشند.

حسین محمدنبی در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با اینکه "مشاوره حقوقی به سازمان‌ها و مسئولین اجرایی چه منافعی برای توفیق امور دارد"، اظهار کرد: در قرآن در سوره شوری آیه ۳۳ آمده است که "آیا مشکلات مردم در سایه مشورت قابل حل است". در نهج‌البلاغه از امام علی (ع) نیز آمده که "هر کس خودرایی کند هلاک گردد و هر بار با مردم مشورت کند و در عقل آنان شریک شود توفیق یابد". 

وی افزود: در سوره آل عمران آیه ۱۵۹ به پیامبر اکرم (ص) توصیه شده است که "با مردم در کار مشورت کن و چون آهنگ کار کردی بر خدا توکل کن که خداوند توکل کنندگان را دوست دارد".

این کارشناس حقوق بین‌الملل با بیان اینکه "در واقع مشورت کردن با صاحبنظران و پیروی کردن از ایشان محکم کاری و دور اندیشی است"، تصریح کرد: در واقع با همکاری و استفده از دانش افراد متخصص در امور مختلف و افزودن دانش و آگاهی خود، مشخص می‌شود که هیچ‌ پشتیبانی همچون مشاوره نیست که البته امام علی (ع) در نهج‌البلاغه توصیه کرده‌اند که با مردمان عاقل مشورت کنید.

محمدنبی با اشاره به بیانات امام صادق (ع) در رابطه با مشورت کردن، گفت: ایشان فرموده‌اند در کارهای خود از کسی مشورت کنید که دارای پنج خصلت عقل، آزمودگی، خیرخواهی، بردباری و پرهیزکاری باشد. وقتی مشورت می‌شود مشخص است که هر انسان هر چقدر از نظر فکری توان بالایی داشته باشد اما نسبت به مسائل مختلف باید از اندیشه و تجارب دیگران استفاده کند تا امور را با پختگی و کم عیب و نقص انجام دهد.

وی خاطرنشان کرد: خداوند به پیامبر معصوم خود نیز می‌گوید که با اصحاب مشورت کن که  لازمه بهره‌مندی از اندیشه دیگران و پیدا کردن راه اصلح، شناسایی افراد صاحب‌ نظر و احتراز استبداد رای مشورت از پشتوانه حیاتی و عقلانی برخوردار است.

این حقوقدان با تاکید بر اینکه "بهره گیری از نظر دیگران در کنار فکر خود باعث می‌شود که قدرت اندیشه‌ها افزایش یابد"، عنوان کرد: با مشورت کردن می‌شود آثار مثبت را دریافت، خطاها را شناسایی کرد و به راه درست رهنمون شد و در واقع رسیدن به مقصود در استفاده از مشاوره می‌تواند باشد.

محمدنبی در ادامه خاطرنشان کرد: در جهان کنونی مترقی‌ترین کشورها و مسئولین آنها دارای گروه‌های مشاور در زمینه‌های متخلف هستند، زیرا یک فرد که اداره کننده یک مجموعه می‌شود نمی‌تواند از همه علوم اطلاع داشته باشد و لذا در جهت یک تخصص هم اگر بخواهد مدیریت کند محدود به همان یک تخصص خواهد بود، چون دنیای کنونی با توجه به علوم و فنون مختلف خود را نیازمند به توان مطلعین می‌داند.

وی در عین حال افزود: این توجه در کشورهای پیشرفته مشخص است و ملاحظه می‌کنیم که روسای کشورهای مهم غربی و شرقی در مجموعه خود شاید متجاوز از یک هزار مشاور در امور مختلف دارند که برای صرفه جویی در وقت و توفیق در اداره کشورشان از آنها بهره می‌گیرند. مساله مهم‌تر از این موارد هم استفاده از توان و قدرت مشاوران حقوقی برای منظم نشان دادن امور خود است تا بتوانند در تصمیمات مربوط به استراتژی‌های قانونی بر آن تکیه کنند.

این وکیل دادگستری با اشاره به اینکه "مشاوران حقوقی نیاز به قدرت مذاکره قوی دارند تا فرد مسئولی که از او مشاوره می‌گیرد را در مسیر هدایت کنند"، گفت: همانگونه که گفتم هر سه قوه در کشورهای پیشرفته، با داشتن گروه‌های مشاور از این راه استفاده می‌کنند، بدیهی است که در قوه قانون‌گذاری وجود کمیسیون‌های تخصصی برای این منظور شان نزول یافته است، اما آیا به این مساله هم توجه شده که از افراد توانمند استفاده شود یا فقط افراد مرتبط را در کنار خود دارند؟

محمدنبی با بیان اینکه "عدم استفاده از افراد دانشمند و توانا نقصی است که کمتر مد نظر قرار می‌گیرد"، اظهار کرد: آنچه بیشتر مورد توجه قرار گرفته و باید ادامه یابد این است که در کشورهای مترقی از حقوقدانان به عنوان مشاور در تغییرات قوانین و ارائه‌ نقش محوری استفاده شده است. آمار غیررسمی در انگلستان بیانگر استفاده متجاوز از دو هزار متخصص و مشاور حقوقی در قوای مختلف است و در ایالات متحده نیز بیش از سه هزار مشاور حقوقی همراه با دولت به مشاوره می‌پردازند. جالب آنکه همه مشاوران در داخل کشورشان نیستند و از متخصصین علوم و حقوق‌دانان در رشته‌های مختلف از کشورهای گوناگون استفاده می‌کنند که باعث رشد و توفیق بیشتر آنان شده و می‌شود.

وی تاکید کرد: همواره وکلا و قضات می‌توانند در تنظیم لوایح و قوانین و اصلاح آنها بهترین همراه سه قوه باشند و در مسائل بین‌المللی نیز استفاده از حقوقدانان توانمند به امور مربوط برای کشوری که این وضع را داشته، توفیقاتی را به همراه داشته است، زیرا در مجامع بین‌المللی وجود یک نماینده حقوقدان و مسلط به امور محوله قطعا می‌تواند موجبات سربلندی یک کشور را فراهم کند.

محمدنبی در پایان یادآور شد: در قوانین ما استفاده از مشاورین در زمینه‌های مختلف از جمله مشاوران حقوقی نیز تذکر داده شده است که توفیق در این زمینه و استفاده بیشتر از حقوقدانان و مشاوران در رشته‌های مختلف را امیدواریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha