• دوشنبه / ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ / ۲۱:۴۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99052720368
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

رئیس ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی کاشمر مطرح کرد

ایستگاه تحقیقاتی کاشمر کلکسیونی از ۲۶۸ گونه انگور، بادام و گیاه دارویی

ایستگاه تحقیقاتی کاشمر کلکسیونی از ۲۶۸ گونه انگور، بادام و گیاه دارویی

ایسنا/خراسان رضوی رئیس ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی کاشمر گفت: ایستگاه تحقیقاتی کاشمر کلکسیونی از محصولات مختلف کشاورزی از جمله ۲۶۸ گونه مختلف انگور، بادام و گیاهان دارویی است که بر روی آن‌ها تحقیقات مختلف انجام می‎شود.

مجید طاهریان دوشنبه ۲۷ مرداد ماه در همایش روز انتقال‌یافته‌های تحقیقاتی پنبه که با حضور کشاورزان منطقه ترشیز در محل ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی کاشمر برگزار شد، افزود: همه‌ ساله دوره‌های آموزشی مختلفی از جمله برای کشاورزان برای ارائه آخرین یافته‌های تحقیقاتی پنبه در ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی کاشمر برگزار می‌شود.

وی اظهار کرد: ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی کاشمر در سال ۶۴ -۶۵ با هدف تحقیقات و تولید بذر پنبه آغاز به کار نمود و تا کنون در زمینه پنبه بسیار موفق عمل نموده‌ به‌ طوری که معرفی چهار رقم بذر پنبه شامل خرداد، کاشمر، خورشید و ورامین که هر کدام با اهداف خاصی اصلاح و معرفی شدند از آن جمله هستند.

طاهریان با بیان اینکه هسته اولیه بذر این چهار رقم برای کل کشور فقط در ایستگاه تحقیقاتی کاشمر تولید می‌شود، ادامه داد: چون پنبه‌های رایج  تتراپلوئید که غوزه بسته هستند وقتی توسط کارگر برداشت می‌شود یک سری مشکلاتی از جمله ضایعات بیشتر و الیافت با کیفیت پایین‌تری دارند به همین جهت برای اولین بار در کشور توسط محققین ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی کاشمر طی یکی دو سال آینده اولین رقم پنبه بومی غوزه شکفته در کشور معرفی می‌شود.

طاهریان همچنین تصریح کرد: اگر چه تا دهه ۸۰ مرکز کاشمر فقط به نام تنها مرکز تحقیقات پنبه شرق کشور شناخته می‌شد که البته همچنان سایت تحقیقاتی شرق کشور است اما صرفاً از حالت تخصصی پنبه خارج و به ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی کاشمر تغییر نام یافت.

وی مطرح کرد: اکنون بر روی محصولات دیگری از جمله انگور، انار و اخیراً بادام و همچنین گیاهان دارویی توسط محققان این مرکز تحقیقاتی دارد صورت می‌گیرد، از جمله این دستاوردها معرفی انگور ترشیز و یا ترکمن شماره ۴ بوده که به خاطر زودرس بودن، داشتن نیاز آبی کمتر و مقاومت به سرمای بسیار زیاد تا کنون استقبال بسیار خوبی از شهرها و استان‌های غرب کشور مانند ارومیه تا ایلام و همچنین استان‌های خراسان رضوی، شمالی، جنوبی و استان سمنان صورت گرفته و تقاضای بسیار زیادی برای تهیه این انگور دارند.

رئیس ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی کاشمر افزود: سال قبل در سایت تحقیقاتی کاشمر کلکسیون انگور شامل ۱۸۰ رقم انگور احداث شد که شامل ارقام بومی شهرستان، استان و کشور هستند.

وی همچنین از ایجاد کلکسیون برترین ارقام بادام کشور در سال گذشته خبر داد و گفت: در این کلکسیون ۶۴ رقم بادام از بین ۵ هزار ژنوتیپی که توسط خود موسسه تحقیقات علوم باغبانی بررسی شده جمع‌آوری گردید، ارقام موجود در این کلکسیون با هدف توسعه و بهبود باغات منطقه کوهسرخ و مناطق کوهستانی بردسکن جمع‌آوری شد.

وی به ایجاد کلکسیون ارقام مختلف گیاهان دارویی اشاره کرد و افزود: اکنون در حال بررسی ۵ گونه گیاه دارویی از نظر نیاز آبی و سازگانی با منطقه که اعتبار آن از سوی استانداری تأمین شده هستیم، این طرح که دو ساله خواهد بود برای کل استان قابل تعمیم است.

رئیس ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی کاشمر عنوان کرد: در حال حاضر ۲۴ گونه گیاهان دارویی را در ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی کاشمر کشت شده که به صورت آموزشی، ترویجی بوده و دو طرح تحقیقاتی بر روی این گونه‌ها دارد انجام می‌شود.

وی ادامه داد: تحقیقات دیگری هم در ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی این شهرستان شامل آب‌ و خاک، گیاه‌پزشکی، آفات و بیماری‌های محصولات پزشکی صورت می‌گیرد، در خصوص آفات پسته انار و انگور با استفاده از مواد بیولوژیک که ضرری برای انسان و محیط‌زیست نداشته و از سویی هزینه پایین تری داشته باشند به نتایج بسیار خوبی رسیده‌ایم.

طاهریان افزود: اگر چه با استفاده از کائولین برای کنترل پسیل پسته در باغات پسته که یک افت بسیار طغیانی در منطقه است و همچنین در باغات انار برای آفتاب‌ سوختگی و دانه سفیدی به نتایج خوبی رسیده‌ایم ولی پروتکل و دستورالعمل‌های خاصی دارد که طبق آن باید کشاورزان انجام دهند.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از وظایف حاکمیتی ما تکثیر بذر است، چرا که به دلیل تحریم‌ها بذرها از نظر وزارت جهاد کشاورزی از حساسیت قابل‌ توجهی  برخوردار هستند به همین علت هر ماه تمامی ایستگاه‌های تحقیقاتی که وظیفه تکثیر بذر را بر عهده دارند پایش می‌شوند.

رئیس ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی کاشمر مطرح کرد: هسته‌های اولیه ۴ رقم جو شامل یوسف، ریحان، گوهران، نصرت که مخصوص مناطق معتدل استان خراسان هستند در داخل ایستگاه تحقیقات کاشمر تکثیر می‌شوند و هر ساله بذر با کیفیتی به دست پیمانکاران می‌رسد.

وی در ادامه از راه‌اندازی آزمایشگاه کشت بافت خبر داد و گفت: در این آزمایشگاه تکثیر انگور ترکمن را از طریق کشت بافت شروع کردیم و اکنون هم وارد تکثیر عناب از طریق کشت بافت شده‎ایم.

رئیس ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی کاشمر در پایان بیان کرد: سالیانه به‌ طور میانگین ۱۵ تا ۱۶ طرح تحقیقاتی مختلف در این مرکز انجام می‌شود.

کشاورزان منطقه ترشیز به مناسبت روز انتقال‌یافته‌های تحقیقاتی پنبه در محل ایستگاه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی کاشمر حضور یافتند و با آخرین یافته‌های محققان این مرکز در خصوص محصول پنبه آشنا شدند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha