• دوشنبه / ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۵:۱۱
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 99052720141
  • خبرنگار : 71191

در خانه شاملو چه خبر است؟

در خانه شاملو چه خبر است؟
این تصاویر جمعه ۲۴ مرداد ثبت شده‌اند

همسایه‌ها پنجره‌های بدون چهارچوب طبقات دوم و سوم را نشان می‌دهند، رنگِ سفید دیوارهای داخل خانه تبدیل شده‌اند به سیاهی آجرهایی که پایه خانه را محکم کرده‌اند و حالا از رازی مگو در خانه شاملو خبر می‌دهند.

به گزارش ایسنا، ساکنان خیابان ویلا و کوچه خسرو از تغییرات نامحسوسی که به مرور برای خانه شاملو در حال رخ دادن است، نگرانند؛ از جرز دیوارهای اتاق‌های رو به کوچه خسرو که در حال نازک شدن‌اند و احتمال‌ها را برای همان حرف‌ِ یک سال گذشته‌شان تقویت می‌کنند؛ «مالک مجوز گودبرداری خانه «شاملو» را گرفته» و شاید این راهی برای رسیدن به اجرایی شدن همان مجوز باشد.

حدود ۱۵ ماه از انتشار نخستین خبرها درباره‌ رایزنی‌های مالک خانه شاملو در خیابان نجات‌اللهی (ویلا)‌ نبش کوچه خسرو می‌گذرد؛ رایزنی‌هایی که در برهه‌ای به نظر می‌رسید به نتیجه رسیده‌اند و حتی شهرداری مجوز گودبرداری خانه را هم صادر کرده بود، آن هم برخلاف درخواستی که در همان زمان میراث فرهنگی استان تهران از شهرداری مبنی بر جلوگیری از تخریب خانه کرده بود. آن‌ها معتقد بودند خانه نه فقط به خاطر نسبتش با یک شاعر، ‌بلکه به دلیل ارزش‌های معماری‌اش واجد ثبت است و باید حفظ شود.

خانه مدت‌هاست به جز در ورودی که همیشه با قفل و زنجیر بسته است،  هیچ چهارچوب و در و پنجره‌ دیگری هم ندارد. زباله‌ها درون خانه پراکنده‌اند و می‌توان گفت این بنای تاریخی را با زباله پر کرده‌اند.

اما پیگیری‌های رسانه‌ها و فعالان میراثی برای حفاظت از این خانه تاریخی هرچند نخست قول و قرارهایی را برای ثبت ملی خانه مطرح کرد، اما از نقطه‌ای به بعد پیشنهادهایی را از سوی متولیان میراث فرهنگی کشور برای حفاظت از این خانه به دنبال داشت.

ساکنان محلی معتقدند جرزهای خانه به مرور در حال تراشیده شدن است

مثلا محمد رضا کارگر، مدیر اداره کل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی در همان زمان به مالک خانه پیشنهاد داد تا این بنا را به عنوان «خانه-موزه شاملو» تغییر کاربری دهد؛ او می‌گفت: «توصیه‌ام به مالک این خانه، تبدیل این بنای تاریخی به خانه -موزه «شاملو» است تا این فضا بماند، چون معتقدم ارزش افزوده‌ نگه داشتن این خانه و ایجاد چنین کاربری، از تخریب کردن و نوسازی آن بسیار بیشتر است، چون ارزش خانه برای او دوبرابر می شود، تا این‌که بخواهد زمینِ خانه را با فلان قیمت بفروشد.»

همچنین در نامه‌ای که هشتم مرداد سال گذشته پرهام جانفشان - مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران- به صورت مجزا به شهرداری منطقه ۶، دفتر شورای شهر تهران و معاونت شهرسازی نوشت، اعلام کرد: «پیرو گزارش واصله، خانه‌ای واقع در خیابان استاد نجات‌الهی نبش کوچه خسرو، که مدتی نیز احمد شاملو شاعر معاصر در آن اقامت داشته، در معرض تخریب قرار گرفته است.

با توجه به این‌که خیابان مذکور در روز جهانی صنایع دستی با حضور علی‌اصغر مونسان - معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری - و پیروز حناچی - شهردار تهران - به عنوان "گذر صنایع دستی" نام‌گذاری شد و از این جهت نیز دارای جایگاه ویژه‌ای شده است و نظر به این‌که ساختمان مذکور واجد ارزش‌های معماری بوده و با روش‌های بدیع دوره‌ای از معماری پایتخت از جمله بالکن‌سازی، ایجاد قوس در تقاطع خیابان‌های استاد نجات‌الهی و خسرو، استفاده از پوشش تیرآهن و همچنین استفاده از آجر معروف به بهمنی و در و پنجره‌های چوبی از شاخصه‌های آن محسوب می‌شود، لذا حفاظت و نگهداری و بهسازی آن ضمن ارتقای کیفی منظر این خیابان، تاکیدی است بر حفظ باقی‌مانده ارزش‌های هویت‌ساز این محور فرهنگی – تاریخی.

موجب امتنان است دستور فرمایید از صدور هرگونه مجوز تخریب و نوسازی این پلاک خودداری به عمل آید و مالک جهت مشاوره به این اداره کل هدایت شود.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۹-۰۵-۲۷ ۱۵:۴۵

اگر "اداره کل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی" قدری برنامه و آینده نگری داشته باشد، هرچه زودتر خانهٔ شاملو را خریداری کرده و به موزه ای ملی تبدیل خواهد کرد.

avatar
۱۳۹۹-۰۵-۲۹ ۱۲:۰۲

چندان مهم نیست کلی آثار تاریخی مهم داریم که به امان خدا رها شده اند و کاری برای مرمت و بازسازی آن صورت نمی‌گیرد. آنها باید در اولویت بازسازی و مرمت و نگهداری باشند نه این چهار پاره آجر بی هویت و اصل و نصب!.