• سه‌شنبه / ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۱:۰۱
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 99052115305
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

ایسنا گزارش می دهد؛

از گرانی زیرپوستی تا هشدار برای افزایش رسمی قیمت لبنیات

از گرانی زیرپوستی تا هشدار برای افزایش رسمی قیمت لبنیات

ایسنا/اصفهان با وجودی که کارخانجات صنایع لبنی معتقدند بعد از مجوز رسمی ستاد تنظیم بازار کشور دیگر افزایش قیمت لبنیات نداشته اند، اما روایت مردم از بازار، حاکی از گرانی دوباره لبنیات است.

لبنیات به عنوان یک محصول اساسی و ضروری نقش مهمی در سلامت جامعه دارد و وجود آن در سبد غذایی یکی از ضروریات است اما متاسفانه با افزایش قیمت لبنیات روز به روز سرانه مصرف آن در کشور کاهش می یابد و به گفته برخی آمارهای رسمی و غیررسمی، سرانه مصرف لبنیات در ایران ۸۰ کیلوگرم است، درحالی که میانگین مصرف جهانی آن ۱۶۰ کیلوگرم و در کشورهای اروپایی و آمریکا حتی بین ۳۵۰ تا ۵۰۰ کیلوگرم است، متاسفانه شرایط اقتصادی امروز، افزایش نرخ تورم و نبود تعادل بین دستمزد و هزینه ها... موجب شده تا با کوچک شدن سفره های مردم، مصرف لبنیات در کشور همواره کمتر از آمارهای موجود شود.

اگرچه تیر ماه امسال با مصوبه سازمان حمایت قیمت ۱۰ قلم لبنیات پرمصرف مشمول قیمت‌گذاری افزایش یافت، اما افزایش نرخ مصوب شیرخام، هزینه تمام‌شده و نرخ خرده‌فروشی سایر فراورده‌های لبنی خارج از شمول قیمت‌گذاری را افزایش داده است و این روزها مردم با موج جدیدی از افزایش قیمت محصولات لبنی از شیر گرفته تا ماست و پنیر روبرو هستند.

مردم گرانی لبنیات را از چشم مغازه داران می بینند

یکی از خریداران در این باره به ایسنا، گفت: قیمت یک بسته پنیر ۹۰۰ گرمی که حدود دو هفته پیش ۲۱ هزار تومان بود، در این مدت اندک به ۳۲ هزار تومان افزایش یافته است.

به گفته خریدار دیگری، قیمت انواع شیر بطری حدود ۱۰۰۰ تومان گران شده است، همچنین قیمت شیر یک لیتری تتراپک از ۷۴۰۰ تومان به ۱۰ هزار تومان افزایش یافته است و یک دبه ماست هم از ۱۸۵۰۰ تومان به ۲۷ هزار تومان رسیده است.

زن جوانی هم به ایسنا، گفت: قیمت شیر و لبنیات روز به روز در حال گران شدن است و با این وضعیت دیگر توانی برای خرید نخواهیم داشت، پیش از این دو روز یک بار یک بطری شیر و یا یک بسته شیر پاکتی خریداری می کردم اما به دلیل افزایش هزینه ها تنها هفته ای یک بار شیر خریداری می کنم.

فروشنده یک سوپرمارکت هم به ایسنا، گفت: متاسفانه گویا هیچ یارانه ای برای تولید و یا خرید شیر داده نمی شود و تقریبا هر دو هفته یک بار قیمت ها اندک اندک افزایش می یابد، هر کجا که کارخانجات دچار مشکل می شوند قیمت ها را بالا می برند و متاسفانه مردم گرانی لبنیات را از چشم ما مغازه داران می بینند در حالیکه ما هیچ نقشی نداریم و تنها سود اندکی از فروش داریم، اما آنچه مشخص است نسبت به گذشته میزان خرید لبنیات در بین مردم کمتر شده است.

فروشنده دیگری تاکید کرد: ‌میزان سفارشات محصولات لبنی ما نسبت به چند ماه گذشته یک سوم کاهش یافته است.

لبنیات را گران نکردیم

در این باره مدیر عامل اتحادیه صنایع لبنی پاستوریزه استان اصفهان به ایسنا، گفت: اگر افزایش قیمت پنیر یو اف، ماست ۲.۵ درصد چربی، انواع شیر بالشتکی و بطری با میزان چربی متفاوت سوال شود باید پاسخگو باشم، اما دیگر محصولات لبنی تابع قیمت روز بازار است.

هومان امیری با بیان اینکه خرداد امسال قیمت ۱۰ قلم محصولات لبنی از سوی ستاد تنظیم بازار کشور بر مبنای شیر یارانه ای مجوز افزایش قیمت گرفت، تاکید کرد: بعد از این تاریخ اگر این لیست محصولات گران شود به عنوان تخلف باید با آن برخورد شود.

وی با بیان اینکه مطابق قیمت گذاری ستاد تنظیم بازار کشور، مجوز قیمت براساس قیمت شیر خام ۲۹۰۰ تومان تعیین شد، اظهار کرد: متاسفانه برخی کارخانجات از دامداران شیر خام را با قیمت ۴۰۰۰ هزار تومان بالاتر خریداری می کنند، درحالیکه قیمت گذاری ما براساس شیر یارانه ای است.

مدیر عامل اتحادیه صنایع لبنی پاستوریزه استان اصفهان با بیان اینکه از خرداد ماه به این طرف کارخانجات صنایع لبنی دیگر اجازه افزایش قیمت لبنیات را نداشته اند، یادآور شد: افزایش قیمت محصولات به شرطی بود که محصول بر مبنای قیمت شیر خام ۲۹۰۰ تومان تولید شود.

مردم گرانی لبنیات را به تعزیرات گزارش دهند

وی با تاکید بر اینکه قیمت دیگر محصولات لبنی نیز براساس قیمت روز شیر خام مشخص می شود، گفت: اگر افراد معتقدند که این محصولات گران شده می توانند موارد را به تعزیرات گزارش دهند که در این پروسه با آنالیز قیمت مشخص می شود محصول لبنی گران فروخته شده یا خیر.

امیری در خصوص آخرین وضعیت کارخانجات صنایع لبنی با شیوع کرونا در کشور، اظهار کرد: متاسفانه از بعد کرونا شاهد کاهش مصرف از سوی مردم هستیم و حتی صادرات محصولات لبنی به دلیل بسته بودن مرزهای تجاری از کشور بسیار اندک است و کشور حتی موفق به صادرات شیر خشک نشده است.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه بسیاری از محصولات کارخانجات لبنی به دلیل نبود مشتری از بازار برگشت می خورند، تاکید کرد: زمانی که قیمت محصول افزایش می یابد میزان تقاضای مردم برای خرید لبنیات کمتر می شود.

مدیرعامل اتحادیه صنایع لبنی پاستوریزه استان اصفهان گفت: به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه کارخانجات صنایع لبنی همچون شیر خام و بالارفتن هزینه دستمزد، حمل و نقل و ... ناچار به افزایش قیمت هستیم.

وی با اشاره به اینکه چگونه می شود محصولاتی که قیمت گذاری آن بر مبنای شیر خام ۲۹۰۰ تعیین شده را با خرید شیر خام بالاتر فروخت؟ تصریح کرد: کارخانجات صنایع لبنی نسبت به این موضوع به جهاد کشاورزی، صنعت و معدن و ... اخطار داده اند که یا قیمت شیر خام به نرخ گذشته بازگردد و یا قیمت محصولات لبنی براساس بازار آزاد و روز مشخص شود.

امیری با بیان اینکه اگر در این باره تصمیم جدی گرفته نشود کارخانجات صنایع لبنی با قیمت روز محصولات خود را عرصه خواهند کرد، گفت: کارخانجات صنایع لبنی در این شرایط یا ناچار به تعطیلی و یا به زودی ناچار به افزایش قیمت محصولات لبنی بر اساس قیمت روز بازار خواهند شد.

به طور قطع افزایش قیمت محصولات لبنی نه تنها موجب کاهش مصرف مردم می شود بلکه تهدیدی برای سلامت جامعه است و در این شرایط افراد چند برابر هزینه ای که باید برای مصرف لبنیات صرف کنند را برای درمان هزینه خواهند کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha