علیرضا عسکری چاوردی روز دوشنبه ۱۳ مرداد در گفتوگو با خبرنگاران، افزود: محصولات خاص تولیدی، غذاهای سنتّی ویژه این دو منطقه، دستبافتههای عشایری، هنرهای سنتی، صنایعدستی و آداب و رسوم خاص این دو منطقه با نام میراث جهانی یونسکو برندسازی میشود.
عسکری چاوردی همچنین خاطرنشان کرد: این برنامه دانش بنیان در چارچوب تفاهمنامه و موافقت صنایع غذایی و اداره بازرگانی با استاندارد کیفیت برندسازی میشود.
او گفت: برند میراث جهانی نه تنها زمینه رقابت بینالمللی برای توسعه پایدار سنّتهای پایدار مردم این مناطق را فراهم میآورد بلکه بسیاری از نوآوریهای جدید دانشبنیان این مناطق را میتوان با نام و نشان میراث جهانی برندسازی کرد.
عسکری چاوردی با تأکید بر اینکه باید تلاش کنیم سنّتها و دستاوردهای مناطق سرزمین خود را ارزشگذاری کنیم و آنها را در سطح جهانی معتبر سازیم، گفت: مهمترین برندهای میراث جهانی نظیر گلسرخ فارس در منطقه فیروزآباد بیش از چند هزار سال قدمت دارد که فلکه گلسرخ الله در خروجی شهر شیراز با این نام و گبّه میراث جهانی فیروزآباد با فیلم گبّه برندسازی شد.
مدیر پایگاه میراث جهانی منظر ساسانی باستانشناسی فارس در حوزه فیروزآباد و سروستان، گفت: پسته سروستان با این برند بهعنوان یک سنّت غذایی پایدار زمینه رقابت بینالمللی را بهدست میآورد و آداب و رسوم قشقائیها با برَند میراث جهانی در جشنوارههای بینالمللی معرّف فرهنگ پایدار مناطق میراث جهانی خواهد بود.
به گزارش ایسنا، مجموعه «میراث جهانی منظر باستانشناسی محور ساسانی فارس» در چهل و دومین گردهمایی مجمع جهانی یونسکو در شهر منامه بحرین در تیرماه ۱۳۹۷ شمسی با شماره ثبت ۱۵۶۸ در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.
انتهای پیام
نظرات