• پنجشنبه / ۹ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۲:۱۴
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 99050906618
  • منبع : نمایندگی کردستان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان:

مشارکت مردم اصلی‌ترین عامل حفاظت از جنگل‌ها و عرصه‌های طبیعی است

مشارکت مردم اصلی‌ترین عامل حفاظت از جنگل‌ها و عرصه‌های طبیعی است

ایسنا/کردستان نماینده ولی فقیه در کردستان گفت: حفاظت از جنگل‌ها و عرصه‌های طبیعی به عنوان میراثی برای آیندگان، تنها بر عهده یک یا چند دستگاه خاص نیست و مشارکت مردم اصلی‌ترین عامل در این زمینه است.

آیت‌الله سیدمحمد حسینی شاهرودی امروز(9مرداد) در دیدار با کارکنان اداره کل منابع طبیعی کردستان به مناسبت روز ملی جنگل و روز جهانی جنگلبان، اظهار کرد: خداوند همه نعمت‌های خود را برای زندگی بهتر انسان در زمین فراهم کرده و بسترهای این رفاه را در طبیعت قرار داده است.

وی به اهمیت آبخوانداری و آبخیزداری اشاره و آن را راهی برای تغذیه سفره‎های آب زیرزمینی اعلام کرد و افزود: اگر در گذشته توزیع درستی از آب به واسطه اجرای این طرح‌ها انجام می‌گرفت، هم اکنون شاهد افت سطح آب های زیرزمینی و فرونشست زمین نبودیم.

نماینده ولی فقیه در کردستان، تمامی مشکلات ایجاد شده در طبیعت را ناشی از دست درازی انسان برشمرد و گفت: تنوع در طبیعت آنقدر زیاد است که شناسایی آن از عهده هیچ انسانی بر نمی‌آید و همین تنوع از مصادیق عظمت الهی است.

آیت‌الله حسینی شاهرودی تاکید کرد: اگر محیط شهری برای زندگی، بر اساس آیات قرآن طراحی می‌شد، قطعا فضای بهتری را شاهد بودیم چرا که قرآن همه نیازهای بشری را مطرح کرده است.

وی با تاکید بر لزوم بهترین استفاده از منابع طبیعی و جنگل‌ها به عنوان امانتی که در اختیار انسان‌ها قرار دارد، بیان کرد: تدبیر از پایه‌های کمال است و بدون تدبیر نمی‌توان به نعتمت های خدادادی ارزش بخشید.

نماینده ولی فقیه در کردستان با بیان اینکه توسعه زمین های زراعی و کشاورزی باید با حفظ منابع طبیعی و طبیعت انجام شود، افزود: در عین بهره‌برداری از منابع طبیعی و حفاظت از آن، باید زمینه های افزایش این عرصه ها فراهم شود تا نسل های بعد هم این نعمت را در اختیار داشته باشند.

وی به ظرفیت‌های ویژه کردستان در این زمینه اشاره و ذکر کرد: شکرگذاری نعمت های الهی با بهره برداری درست از آن میسر است.

آیت‌الله حسینی شاهرودی تصویب قوانینی به نفع حمایت از منابع طبیعی را گامی مهم اعلام کرد و گفت: واگذار نکردن عرصه های طبیعی به ادارات و دستگاه های اجرایی به هر عنوانی می‌تواند ضامن حفاظت از آن باشد چرا که این عرصه ها نباید از مالکیت دولت خارج شود.

نماینده ولی فقیه در استان با تاکید بر اینکه نباید این احساس تلقی شود که منابع طبیعی در تقابل با مردم است، عنوان کرد: حضور مردم در میدان و مشارکت آنان، عامل اصلی در حفاظت و حراست از عرصه‌های طبیعی است.

سعدی نقشبندی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان،اظهار کرد: امسال ۴۳۰ هکتار از عرصه‌های طبیعی استان طعمه آتش شد که ۱۷۰ هکتار آن در سنندج، ۱۱۴ هکتار در مریوان، ۷۴ هکتار در کامیاران، ۷۰ هکتار در بیجار، ۲۶ هکتار در سروآباد، ۱۳ هکتار در بانه، ۲۰ هکتار در دیواندره، ۶ هکتار در قروه و ۶ هکتار در سقز بود.

وی افزود: سنندج با ۲۷ فقره بیشترین و قروه، سقز و دیواندره هر کدام با ۲ فقره کمترین تعداد آتش سوزی عرصه‌ها را در این مدت داشته‌اند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان از فرسایش خاک به عنوان عاملی برای تهدید عرصه های طبیعی نام برد و بیان کرد: ارزش میزان فرسایش سالانه خاک در کشورمان، از کل درآمد نفتی در بهترین حالت فروش بیشتر است و برای همین رهبر معظم انقلاب، مساله خاک را مهم تر از آب اعلام کردند.

نقشبندی به اختصاص ۲۱۰ میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح های منابع طبیعی در استان در سال جاری اشاره و ذکر کرد: در غرب استان به توسعه پوشش گیاهی با استفاده از سازه‌های سبک آبی و در شرق استان هم تقویت سفره‌های زیرزمینی با استفاده از طرح های آبخیزداری و آبخوانداری توجه شده است.

وی سدسازی را اصل و نیازی اساسی برشمرد و تاکید کرد: با این وجود سدها نتوانستند نقشی در جبران فرسایش و سیلاب‌های ۵۰۱ سال اخیر داشته باشد در حالی که آبخیزداری و آبخوانداری علاوه بر کمک به این بخش، در توزیع عادلانه آب هم نقش دارند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان مشارکت و همراهی دستگاه قضا در مریوان را عاملی برای کاهش سوءاستفاده از عرصه های طبیعی و آتش سوزی در آن اعلام کرد و گفت: این مساله باعث شده تا حفاظت از مناطق جنگلی بانه و مریوان افزایش پیدا کند.

نقشبندی به حساسیت ویژه مردم در حفاظت از عرصه های طبیعی هم اشاره کرد و افزود: کاهش آتش سوزی ها ناشی از احساس مسئولیت مردم و مسئولین استان است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: تعداد و مساحت آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی استان امسال در مقایسه با سال گذشته ۵۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد که سنندج با ۱۷۰ هکتار بیشترین میزان را دارد.

مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی استان هم در این نشست سلامت انسان را در گرو سلامت طبیعت دانست و گفت: حفاظت از منابع طبیعی به فرموده رهبر معظم انقلاب باید به فرهنگ عمومی تبدیل شود.

حجت‌الاسلام علی دوستی نژاد خاطرنشان کرد: حفاظت از جنگل ها و عرصه‌های طبیعی علاوه بر سودی که در دنیا دارد و برای نسل‌های بعد می ماند و همچنین اجر و پاداش اخروی هم دارد.

گفتنی است؛ هشتم مرداد به عنوان روز ملی جنگل و نهم مرداد روز جهانی جنگلبان نامگذاری شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha