دکتر حسین کارشکی در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: در مورد برگزاری کنکور دو موضوع مهم و ارزشمند در زندگی فرد یعنی موفقیت تحصیلی و شغلی و سلامت جسمی در دوران کرونا با هم تعارض ایجاد کردهاند. هر کدام از این دو به تنهایی مهم و استرسزا است. اما تعارض این دو با هم و تاخیرهای پی در پی و بلاتکلیفی و مبهم بودن سرنوشت پس از سالها تلاش، اضطراب و استرس را افزایش میدهد، به خصوص ممکن است زمانی برگزار نشود و افراد پشت کنکور یک سال عقب بیفتند.
وی افزود: چنین موضوعی در مورد گروههای دیگر هم در زمان تعطیلی دانشگاهها اتفاق افتاد و مسیر شغلی افراد حتی مستعد را تغییر داد. اگرچه ممکن است بسیاری از آنها به جایگاههای بهتر هم رسیده باشند، اما به هر حال مسیر شغلی تحصیلی را به نحو قابل توجهی ممکن است تغییر دهد که این موضوع و فکر کردن به آن استرس زاست.
این عضو هیأت علمی روانشناسی تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد عنوان کرد: در کنار بحران کرونا استرس بیشتر و مقاومت کمتر میشود. بنابراین دست اندرکاران باید از تردید و تصمیمهای متغییر اجتناب کنند و به داوطلبان اطمینان دهند. حتی در صورت عدم برگزاری بگویند چگونه حقوق از دست رفته این افراد با افزایش کرسی در سالهای آینده یا برگزاری کنکور با پروتکلهای شدیدتر بهداشتی و صرف هزینه زیاد با مراقبان و کلاسهای متعدد به دست میآید.
کارشکی خاطرنشان کرد: خانوادهها و متخصصان شرایط خاص داوطلبان امسال را درک کنند و با تشریح اتفاقات افتاده بحران کرونا و لزوم سازگاری با آن و تعیین اولویتها در این شرایط از بین جداسازی اجتماعی و موفقیت تحصیلی یا هر دو و دلگرم کردن و نشان دادن مسیرهای دیگر موفقیت و زمانهای دیگر به عنوان راهحلهای بدیل و چاره ناپذیر به سازگاری بهتر با شرایط کمک و تلاش کنند شرایط موجود را بپذیرند. این امر مقاومت و ایمنی بدن را هم افزایش خواهد داد.
انتهای پیام
نظرات