• چهارشنبه / ۸ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۰:۴۷
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 99050805733
  • خبرنگار : 50339

پس از گذشت 50 سال از احداث؛

مردم تفتان از خدمات مجتمع کشت و صنعت گوهرکوه محرومند

مردم تفتان از خدمات مجتمع کشت و صنعت گوهرکوه محرومند

ایسنا/سیستان و بلوچستان شماری از ساکنان منطقه گوهرکوه به ایسنا گفتند: افزون بر ۵۰ سال است که از راه اندازی مجتمع کشت و صنعت گوهرکوه می گذرد، اما در بیش از دو دهه اخیر مردم منطقه از خدمات مطلوب آن محروم مانده اند.

به گزارش ایسنا ،در سال جهش تولید و گام برداشتن برای تحقق شعار سال و بهره گرفتن از ظرفیت های بی بدیل منطقه باید تلاش شود، جشن ۵۰ ساله حاصل از نگاه و بینش منطبق بر توسعه در کشت و صنعت بخش گوهرکوه تفتان سیستان و بلوچستان بر پا گردد.

مجتمع بزرگ کشت و صنعت گوهرکوه و تمپ با مساحت کمتر از ۶۰۰۰ هکتار فرصتی ارزشمند برای رونق دادن به تولید و اشتغال است که بیش از این باید به ظرفیت های آن اهمیت داده شود.

این مجتمع دارای ۳۹ حلقه چاه بوده که به دلیل وجود خشکسالی های اخیر و افت منابع آبی فعلا حدود ۳۰ حلقه چاه آن فعال و بقیه از مدار خارج شده اند و مسوولان شرکت تلاش کرده اند بخشی از مشکلات این حوزه با همکاری دستگاههای مختلف رفع شود.

سجاد قلندرزهی از ساکنان گوهرکوه به ایسنا گفت: علاوه بر پیگیری مشکلات کارگران این شرکت با توجه به ظرفیت های بالقوه باید برای رونق اقتصادی، افزایش توان تولیدی و اشتغالزایی آن نیز تلاش کرد.

وی اظهار داشت: ایجاد سایت تولید انبوه محصول با کیفیت پسته در گوهرکوه یک ضرورت اجتناب ناپذیر بوده و بایستی به این مهم اهمیت داده شود.

این شهروند ادامه داد: در هر نقطه‌ این شهرستان پتانسیل‌های بارزی در بخش‌های مختلف و از جمله کشاورزی وجود دارد اما کشاورزی در منطقه مستعد گوهرکوه پر رونق و با صرفه اقتصادی بالا است.

رحمت الله ریگی نیز بیان کرد: در مجتمع کشت و صنعت گوهرکوه باید کارگاههای تولیدی، شهرک کارگاهی، تعمیرگاه، کارگاه های فرآوری محصول، واحد های بزرگ گاو و شتر و گوسفندداری و واحدهای تولیدی و اشتغالزائی ایجاد شود تا مردم برای تامین نیازهای خود به خاش و یا شهرهای همجوار مراجعه نکنند.

محمد میربلوچزهی نیز اظهار داشت: ظرفیتهای گسترده و مطلوبی برای تولید انواع محصولات دامی و کشاورزی در گوهرکوه وجود دارد که بایستی به منظور رونق بخشیدن به تولید محصولات کیفی و نیز توسعه صادرات و شکوفایی اقتصادی با رویکرد پشتیبانی از ساکنان و کمک به متحول سازی هدفمند منطقه با استفاده از روشهای نوین سرمایه گذاری شود.

فرماندار تفتان سیستان و بلوچستان نیز بیان کرد: وجود مجموعه ۵۲۰۰ هکتاری کشت و صنعت برای این شهرستان خاش و استان یک نعمت ارزشمند محسوب می شود.

فریبا برنائی بجد در گفت و گو با ایسنا افزود: تولید محصولات دامی و کشاورزی در این شهرستان کم نظیر بوده بنابراین باید با تلاش های مستمر و انجام کارهای جهادی و اتخاذ تدابیر درست آثار تحول در کشت و صنعت و زندگی مردم بصورت واضح بر همگان آشکار شود.

برنایی تصریح کرد: وجود شرکت بزرگ تولیدی، خدماتی و کشاورزی و دامی کشت و صنعت گوهرکوه برای منطقه باعث خیر و برکت بوده و باید از این ظرفیت عظیم بخوبی بهره گرفته شود.

وی ادامه داد: شرایط ایجاب می کند که برای برون رفت از سختی ها بر اساس یک کار تحقیقاتی و پژوهشی و منطبق بر بازار پسندی و رویکرد صادرات در منطقه سرمایه گذاری کنیم.

برنایی با تاکید بر اینکه پسته گوهرکوه باید با برند و بر چسب همین منطقه به سمت تسخیر بازارهای صادراتی به دنیا معرفی شود یادآور شد: توسعه الگوهای کشت و توجه به مبحث مهم صادرات و تولید محصولات با کیفیت و مطابق با نیاز بازارهای جهانی بایستی در منطقه تقویت و از ظرفیتهای موجود به درستی بهره گرفته شود.

فرماندار تفتان گفت: وجود باغات متعدد پسته در کنار مزارع بزرگ گندم و جو و ذرت و طرح‌های و مجتمع‌های بزرگ دامی نشان دهنده ‌ وجود آب غنی و زمین‌های حاصلخیز برای فعالیت‌های کشاورزی است.

وی با تاکید بر حمایت‌های بیشتر دولت از سرمایه گذاران بومی و افزایش سهمیه اجرای طرحهای نوین آبیاری و فراهم کردن زیر ساخت‌ها و ایجاد صنایع جانبی گفت: وجود واحدهای تولیدی، فرآوری و بسته بندی محصولات کشاورزی‌ از جمله در مبحث تولیدات پسته ‌مرغوب گوهرکوه و استفاده از آرم، برند و برچسب منطقه برای صادرات این محصولات باکیفیت اقتصاد منطقه را پر رونق و شاخص می‌کند.

شهرستان تفتان با مرکزیت نوک آباد واقع در ۱۶۵ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از سال قبل از حوزه خاش جدا شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha