• دوشنبه / ۶ مرداد ۱۳۹۹ / ۰۸:۴۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99050603740
  • خبرنگار : 50081

/۶ مرداد، روز ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای/

مهارت کارآفرینی معادل با موفقیت کسب و کار است 

مهارت کارآفرینی معادل با موفقیت کسب و کار است 

ایسنا/خراسان رضوی مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی گفت: جامعه‌ای می‌تواند در مسیر توسعه، حرکت روبه جلو داشته باشد که با ایجاد بسترهای لازم منابع انسانی خود را به دانش و مهارت کارآفرینی مولد تجهیز کند تا آن‌ها با استفاده از این توانمندی ارزشمند، سایر منابع جامعه و سازمان را به سوی ایجاد ارزش و حصول رشد و توسعه، هدایت کنند.

افشین رحیمی گل‌خندان در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای اظهار کرد: کارآفرینی همان فرآیند ایجاد یا توسعه کسب و کار، بر مبنای یک فکر و ایده نو است، در دنیای در حال تحول امروز، کامیابی از آن جوامع و سازمان‌هایی است که بین منابع کمیاب و قابلیت‌های مدیریتی و کارآفرینی منابع انسانی خود رابطه معنی‌داری برقرار کرده است.

وی اضافه کرد: به عبارت دیگر جامعه‌ای می‌تواند در مسیر توسعه، حرکت روبه جلو داشته باشد که با ایجاد بسترهای لازم منابع انسانی خود را به دانش و مهارت کارآفرینی مولد تجهیز کند تا آن‌ها با استفاده از این توانمندی ارزشمند، سایر منابع جامعه و سازمان را به سوی ایجاد ارزش و حصول رشد و توسعه، هدایت کنند. می‌توان گفت مهارت کارآفرینی معادل با موفقیت کسب و کار است. 

مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی افزود: علاوه بر مهارت‌های فنی در رشته‌ای مشخص که متناسب با سرمایه‌گذاری کارآفرین است، مهارت‌های تکمیلی غیر فنی که بخشی از آن ذاتی و بخشی اکتسابی است، می‌تواند در موقعیت فرد نقش اساسی داشته باشد. طراحی ایده‌ها، به اشتراک گذاری تجارب کاری، ارتباط برقرار کردن با مخاطبان، داشتن مهارت فروش، صداقت در کار و همدل بودن با همکاران از مهم‌ترین مهارت‌های کسب و کار است. 

وی بیان کرد: اشتغال نتیجه بدیهی کسب و کار کارآفرینانه است، بنابراین هر قدر این‌گونه کسب و کارها که مبتنی بر ایجاد ارزش افزوده در زنجیره تولید و فروش است، توسعه‌یابد به تناسب آن اشتغال افزایش می‌یابد. برای اینکه فرهنگ کارآفرینی را ترویج دهیم نیازمند انجام فعالیت‌هایی هستیم چراکه بدون توجه کافی به مقوله توسعه فرهنگ کارآفرینی نمی‌توانیم به شاخص‌های رشد و توسعه که از طریق تغییر در روند تولید بهره‌وری و توان‌افزایی فنی و صنعتی در عرصه اقتصاد حاصل می‌شود، دست یابیم. 

رحیمی گل‌خندان عنوان کرد: گسترش کارآفرینی در کشور و بهبود شاخص‌های آن به بسترهای متنوع فرهنگی، اجتماعی و... وابسته است، بدین معنا که برای رشد این مهم در کشور باید هماهنگی فوق‌العاده‌ای میان نهادهای متنوع فرهنگی، رسانه‌ای، علمی، دانشگاهی و سیاسی کشور وجود داشته باشد.

وی تصریح کرد: عوامل و مؤلفه‌های موثر بر توسعه فرهنگ کارآفرینی شامل مواردی مانند تحریک و پرورش انگیزه‌ها، آموزش مهارت‌ها، فرهنگ درک و تغییر و کشف فرصت مشارکت، فرهنگ خلاقیت، فرهنگ استقلال‌طلبی و قبول مسئولیت، فرهنگ مخاطره‌پذیری و... است که برای ترویج فرهنگ کارآفرینی نیازمند برنامه‌ریزی و اجرای مؤلفه‌ای فوق الذکر است.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی در خصوص شعار سال فنی و حرفه‌ای، خاطر نشان کرد: از مهم‌ترین برنامه‌های اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان، تمرکز بر اجرای آموزش‌های مهارتی غیر فنی و مهارت‌های کسب و کار و اخلاق حرفه‌ای، به عنوان آموزش‌های مهارتی تکمیلی دوره‌های آموزش فنی است. در این راستا و به منظور تحقق شعار سال، در سال جاری مرکز تخصصی آموزش کارآفرینی و مهارت‌های کسب و کار در مشهد با حضور معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نیز رئیس سازمان آموزشی فنی و حرفه‌ای کشور در هفته دولت سال جاری افتتاح خواهد شد. امیدواریم برنامه‌های اجرایی آن با مشارکت و حمایت دستگاه‌های ذیربط از جمله  اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، شرکت‌ شهرک‌های صنعتی استان، پارک علم و فناوری خراسان رضوی و تشکل‌های غیر دولتی ذیربط به توسعه کسب و کارهای کارآفرینانه استان کمک شایانی کند.

رحیمی گل‌خندان در خصوص وضعیت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در دوران کرونا گفت: بدیهی است، مواجهه با بیماری کرونا بر کیفیت و کمیت آموزش‌های مهارتی در استان تاثیر داشته است اما به جهت ضرورت پاسخگویی به نیاز مخاطبان، آموزش‌های مهارتی تعطیل نشده و با استفاده از بستر فضای مجازی، ارائه آموزش‌ استمرار یافته است. همچنین در اولین فرصتی که ستاد مبارزه با بیماری کرونا استان، مجوز تشکیل کارگاه‌های عملی را صادر کند، با برنامه‌ریزی منظمی اجرای بخش عملی آموزش‌ها نیز محقق خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha