• شنبه / ۴ مرداد ۱۳۹۹ / ۰۸:۰۰
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 99050401882
  • خبرنگار : 50212

مدیرکل ارشاد استان مرکزی:

جهاددانشگاهی خلاءهای علمی فرهنگی کشور را پر می‌کند

جهاددانشگاهی خلاءهای علمی فرهنگی کشور را پر می‌کند

ایسنا/مرکزی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی گفت: جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد انقلابی خودباور و خوداتکا و برخوردار از نیروهای خلاق و خستگی ناپذیر با روحیه جهادی، خلاءهای علمی و فرهنگی کشور را پر می‌کند.

حجت‌الاسلام عباس دانشی در آستانه فرا رسیدن ۱۶ مردادماه، چهلمین سالروز تاسیس جهاددانشگاهی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: جهاددانشگاهی یکی از نهادهای برآمده از متن انقلاب اسلامی است و خاستگاه آن شورای عالی انقلاب فرهنگی است که در سال های آغازین انقلاب شکل گرفت.

وی با اشاره به گذشت ۴۰ سال از حیات این نهاد انقلابی اظهار کرد: در سال های نخستین پیروزی انقلاب که نهادهای مختلفی در حوزه خدمات عمومی نظیر نهاد کمیته امداد، کمیته انقلاب اسلامی، سپاه، جهادسازندگی و ... در کشور تاسیس شد، یک خلاء بزرگ در حوزه فرهنگی و دانشگاهی در کشور احساس می‌شد که تاسیس جهاددانشگاهی پاسخی به نیاز عمومی جامعه در حوزه فرهنگی و دانشگاهی بود.

وی تصریح کرد: جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد با روحیه جهادی و انقلابی در بخش های فرهنگی، علمی و دانشگاهی در کشور شکل گرفت تا پاسخگوی نیازهای کشور در حوزه های تحقیقاتی، پژوهشی و علمی باشد و جوانان نسل انقلاب و فعالان حوزه فرهنگ همواره پیگیر فعالیت های این نهاد برآمده از انقلاب اسلامی هستند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی به افت و خیزهای جهاددانشگاهی در طول ۴۰ سال گذشته اشاره کرد و افزود: فعالیت‌های علمی جهاددانشگاهی در حوزه نانو، سلول های بنیادین، توسعه شرکت‌های دانش بنیان، درمان ناباروری و ... موجب ماندگاری اقدامات این نهاد انقلابی شده و خاطرات خوبی از فعالیت‌های این مجموعه در اذهان مردم باقی مانده است.

وی تصریح کرد: جهاددانشگاهی بنیانگذار بسیاری از فعالیت‌های علمی، فرهنگی، تحقیقاتی و پژوهشی در کشور بوده و گام های استواری در توسعه این ماموریت ها برداشته شد و مطمئنا امروز اگر شاهد توسعه فعالیت های علمی و درمانی در حوزه باروری و فرزندآوری در کشور هستیم مرهون تلاش‌های مجاهدانه جوانان خلاق و مبتکر جهاددانشگاهی است و امروز یکی از اقدامات ماندگار این نهاد این است که ایران به یکی از کشورهای مرجع در درمان ناباروری‌ تبدیل شده و خاستگاه اولیه آن جهادانشگاهی بوده است.

حجت‌الاسلام دانشی به تنوع فعالیت‌های جهاددانشگاهی در حوزه‌های گوناگون اشاره کرد و گفت: طی سال ها مدیریت ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان های مختلف، تعامل خوبی را با جهاددانشگاهی بویژه خبرگزاری ایسنا از مجموعه های وابسته به جهاددانشگاهی داشته‌ام. همچنین برگزاری آئین نکوداشت دکتر منتظری از مدیران برجسته و توانمند جهاددانشگاهی در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم از افتخارات مسئولیتی اینجانب است.

وی در پاسخ به این پرسش که اولویت واگذاری ماموریت‌های جدید به جهاددانشگاهی چه باید باشد و چه برنامه‌هایی جهت استفاده از ظرفیت جهاددانشگاهی برای برطرف کردن نیازهای استان باید وجود داشته باشد؟ گفت: نگاه نخست جامعه انقلابی و علمی کشور به جهاددانشگاهی، برآوردن مطالبات و نیازهای کشور در حوزه پژوهشی، علمی و فناوری‌های نوین است.

این مقام مسئول در اداره کل فرهنگ  و ارشاد اسلامی استان مرکزی گفت: مطالبه اصلی جامعه از جهاددانشگاهی انجام کارهای جهادی در عرصه علمی و دانشگاهی و نیز موضوعات فرهنگی برای برطرف کردن نیازهای استان است.

وی توسعه فعالیت های جهاددانشگاهی در ماموریت های محوله را مورد تاکید قرار داد و افزود: متاسفانه جهاددانشگاهی مانند سایر نهادهای علمی و فرهنگی در شرایط کنونی با محدودیت جدی در میدان اقدام و عمل متاثر از کمبود منابع مالی و اعتبارات مواجه شده است که ادامه این روند برای این مجموعه بزرگ علمی و فرهنگی آسیب زاست.

حجت‌الاسلام دانشی تاکید کرد: انتظار می‌رود مجلس شورای اسلامی که به فعالیت‌های جهادی توجه ویژه‌ای دارد در تعامل با دولت، توجه ویژه ای در حوزه اعتبارات به جهاددانشگاهی که یک مجموعه کم خرج و کم توقع است، داشته باشد تا شاهد توسعه فعالیت‌های علمی و عملی با توجه به ظرفیت و توانمندی بالای آن باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha