• سه‌شنبه / ۱۷ مهر ۱۴۰۳ / ۰۸:۱۶
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1403071713046
  • خبرنگار : 50212

قطعی برق، ترمز رکوردشکنی پسته زرندیه را کشید

قطعی برق، ترمز رکوردشکنی پسته زرندیه را کشید

ایسنا/مرکزی رئیس هیات مدیره تعاونی پسته‌کاران استان مرکزی گفت: قطعی مکرر برق در فصل تابستان مانع از تداوم رکوردشکنی تولید پسته در شهرستان زرندیه به عنوان قطب تولید پسته این استان شد.

محمود بارانی در جریان برداشت پسته در منطقه زرندیه در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: کار برداشت پسته در شهرستان زرندیه از ۲۵ شهریورماه آغاز شده و تا پایان مهرماه ادامه خواهد داشت و این روزها اوج برداشت این محصول استراتژیک در باغات پسته است.

وی امسال را سال "آوری" پسته زرندیه اعلام کرد و افزود: سال آوری، دورانی در حوزه پسته‌کاری است که میزان باردهی درختان پسته زیاد می‌شود، به عبارتی درختان پسته، یک سال پربار و یک سال کم‌بار هستند و در سال آور به دلیل حجم بالای پسته تولیدی، کار برداشت با شتاب بیشتر صورت می‌گیرد تا با فصل بارندگی همزمان نشده و آسیب کمتری متوجه عملیات برداشت شود.

وی در ادامه، قطعی مکرر روزانه برق در باغات پسته را عمده‌ترین مشکل امسال دانست و گفت: با سرد شدن نسبی دمای هوا از میزان خاموشی ها کاسته شد و خوشبختانه برداشت پسته در این روزها بدون قطعی برق انجام شده و جبران کاستی‌های یک هفته ابتدایی برداشت پسته انجام شده است.

بارانی با اشاره به افزایش ۱۵ درصدی میزان برداشت پسته در شهرستان زرندیه گفت: علیرغم افزایش میزان دهان بسته بودن و پوکی محصول پسته، از آنجاکه افزایش ۱۵ درصدی تولید اتفاق افتاده، در مجموع، پسته تولیدی سالم امسال با سال گذشته تفاوت محسوسی نخواهد داشت.

وی در توضیح علت افزایش پوکی و دهان بسته بودن پسته گفت: قطعی روزانه برق در مناطق پسته خیز کشور موجب خاموشی چاه‌های آب شده و فرآیند آبیاری باغات را مختل کرد و همین امر عاملی شد تا محصول پسته در مقطعی که باید آبیاری شود نتواند آب مورد نیاز خود را جذب کند و بخشی از محصول پوک شد. در تمامی روزهای تابستان روزانه پنج ساعت قطعی برق وجود داشت و به دلیل گرمای بیش از حد امسال، خسارت قابل توجهی به باغات وارد شد.

بارانی ادامه داد: معمولا از اوایل تیرماه، جسم فیزیکی محصول پسته تکمیل شده و شروع به مغزگیری می‌کند، اما قطعی برق در این مقطع، موجب خاموشی چاه‌های آب شده و عملا تنش آبی بر باغات پسته حاکم می‌شود و آبگیری درخت با اختلال مواجه شده و حتی سوختگی برگ درخت اتفاق می‌افتد.

رئیس نظام صنفی کشاورزی زرندیه گفت: پوکی پسته در باغات پسته شهرستان زرندیه مانند سایر نقاط پسته خیر کشور است و میزان پوکی حاصل از این نقصان، نوسان ۱۰ درصدی در کل کشور دارد.

وی با اشاره به اینکه در شرایط عادی میزان پوکی مجاز پسته بین سه الی پنج درصد است، گفت: افزایش میزان پوکی به میزان ۳۰ الی ۴۰ درصد نگران کننده بوده و خسارت زیادی را به تولیدکنندگان این محصول استراتژیک وارد کرده است.

بارانی با بیان اینکه مدت زمان و روزهای قطعی برق در باغات پسته خراسان، کرمان و برخی نقاط پسته خیز کشور کمتر از استان مرکزی بود، افزود: امسال شدت قطعی برق در زرندیه بیشتر از سال‌های قبل بود و در تمامی روزهای هفته حتی تعطیلات، روزانه پنج ساعت قطعی برق اتفاق می افتاد که خسارت سنگینی به باغات وارد کرد که نتیجه آن در هنگام برداشت محصول مشاهده می‌شود. انتظار می‌رفت نمایندگان مردم استان در کمیسیون کشاورزی پیگیر موضوع قطعی برق باغات پسته در خانه ملت می‌شدند تا ۳۰ الی ۴۰ درصد محصول دچار پوکی نشود.

رئیس هیات مدیره تعاونی پسته‌کاران استان مرکزی از مسئولان خواست از تولید به ویژه تولیدات استراتژیکی نظیر پسته حمایت کنند چرا که بیش از ۸۰ درصد پسته تولیدی زرندیه به کشورهای مختلف اوراسیا صادر شده و موجب ارزآوری به میزان سالانه بالغ بر ۲۷۰ میلیون دلار برای کشور می‌شود.

وی با بیان اینکه پسته‌کاری در زرندیه بیکاری را به حداقل رسانده است، اظهار کرد: پسته محصول ملی ایران است و علاوه بر اینکه ارزآور بوده و چرخه اقتصاد کشور را رونق می بخشد اشتغالزاست. پسته‌کاری در زرندیه توانسته برای نزدیک به چهار هزار نفر در منطقه سلطان احمدلو فرصت شغلی مستقیم ایجاد کند.

وی به قطعی آب شرب در منطقه سلطان احمدلو به عنوان قطب تولید پسته زرندیه نیز اشاره کرد و گفت: قطعی آب نیز موجب شد تامین آن از طریق تانکر انجام شود و باغداران هزینه زیادی را برای خرید آب به صورت سیار پرداخت کردند. قطعی همزمان آب و برق، امسال روزهای سختی را به پسته کاران تحمیل کرد.

بارانی در ادامه با اشاره به انجام مراحل فرآوری پسته نیز گفت: با آغاز برداشت پسته مراحل فرآوری شامل بالابر، پوست کن، شستشو، سورتینگ، نمگیر، بوگیر(جداسازی پسته‌های پوست‌دار از بی‌پوست)، نوار تست (بازبینی چشمی در میز کنترل) در یک کارگاه انجام می‌شود. همه عملیات بعد از برداشت اعم از فرآوری، پوست‌کنی، سورت‌بندی، ‌بسته‌بندی و ... در واحدهای فرآوری مستقر در باغات پسته انجام می‌شود.

وی با اشاره به درجه‌بندی پسته پس از خروج از مراحل مختلف فرآوری اظهار کرد: حتی پسته‌های دهان‌بسته نیز ضبط می‌شوند و در زمستان به منظور استفاده در کارخانه‌های تولید کالباس، سوهان و شیرینی‌پزی با دستگاه‌های مربوطه مغز می‌شوند.

رئیس نظام صنفی کشاورزی شهرستان زرندیه گفت: از مسئولان درخواست می شود همکاری لازم را در زمان برداشت محصول پسته انجام دهند تا محصول با کیفیت و استاندارد بالا برداشت و روانه بازار مصرف شود. تامین زیرساخت‌های مورد نیاز در فصل برداشت یک ضرورت اجتناب ناپذیر است. به دلیل اینکه بخشی از نیروی کار برای برداشت محصول از خارج از شهرستان تامین می شود فراهم کردن زیرساخت‌های خدماتی نظیر اسکان، ایاب و ذهاب، نان، و ... ضروری است چرا که به یکباره در فصل برداشت جمعیت شاغل در باغات پسته افزایش می یابد و نیازمند برخورداری از خدمات رفاهی و زیرساختی هستند.

قریب به ۸۰ درصد باغات پسته استان مرکزی در زرندیه قرار دارند و از مجموع حدود ۱۲ هزار هکتار باغ پسته موجود در استان، بالغ بر ۱۰ هزار هکتار در این شهرستان قرار دارد که از این میزان نیز هشت هزار هکتار در منطقه سلطان احمدلو و دو هزار هکتار در منطقه خشکرود زرندیه قرار گرفته و دو هزار هکتار از مجموع باغات استان نیز در شهرستان ساوه است.

محموله‌های صادراتی پسته زرندیه از پایانه پسته این شهرستان به کشورهای اوراسیا، ترکیه، حاشیه خلیج فارس، روسیه و برخی کشورهای همسایه صادر می‌شود.

طلای سبز از استراتژیک‌ترین محصولات تولیدی شهرستان زرندیه است که بواسطه ارگانیک بودن، با اقبال بالایی از سوی مشتریان اروپایی همراه است و توانسته جایگاه خوبی را در ارزآوری و رونق اقتصادی منطقه کسب کند و پسته‌کاری در زرندیه توانسته برای نزدیک به چهار هزار نفر در منطقه سلطان احمدلو فرصت شغلی مستقیم ایجاد کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha