• پنجشنبه / ۲ مرداد ۱۳۹۹ / ۱۶:۴۲
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 99050201391
  • خبرنگار : 50181

رئیس سازمان صمت استان کرمانشاه:

باید واردات از عراق را تقویت کنیم

باید واردات از عراق را تقویت کنیم

ایسنا/کرمانشاه رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه، بر لزوم تقویت واردات از عراق تاکید کرد.

محسن دارابی در جلسه امروز (دوم مرداد) کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی کرمانشاه که با حضور شهریار حیدری نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس برگزار شد، با اشاره به پتانسیل‌های تجاری کرمانشاه و صادرات 2.2 میلیارد دلار کالا از مرزهای استان در سال گذشته با وجود شرایط تحریم‌ها، گفت: در برابر این میزان صادرات فقط حدود 100 میلیون دلار واردات داشتیم که این یعنی تراز تجاری ما به سمت واردات نامتعادل است.

وی ادامه داد: در حال حاضر که عمده مبادلات تجاری ما با عراق به صورت صادرات است، بیشتر کارها در اختیار طرف عراقی است و ما مجبوریم خود را با آنها منطبق کنیم، اما اگر واردات تقویت شود، ما هم می‌توانیم در طرف ایران سیاست‌های انقباضی و انبساطی برای آنها اعمال کنیم.

رئیس سازمان صمت استان کرمانشاه تقویت واردات در شرایط کنونی و با این جهش نرخ ارز را نیازمند در نظر گرفتن مشوق برای تجار دانست و یادآور شد: پیشنهاد ما این است که 20 درصد سود بازرگانی در مرزها به تجار تخفیف داده شود که البته با توجه به وضعیت درآمدی کشور ممکن است با این موضوع مخالفت شود.

دارابی در ادامه خواستار رایزنی برای عادی شدن شرایط در مرز سومار شد و افزود: با فعالیت دو روز در هفته، روند تجارت در این مرز شکل نمی‌گیرد و پتانسیل صادرات از این مرز مهم را از دست می‌دهیم.

وی همچنین بر لزوم تسریع روند اجرای طرح جامع گمرک پرویزخان تاکید کرد و ادامه داد: نتیجه کندی فعالیت پیمانکار، ازدحام کامیون در این مرز است، در حالیکه در شرایط بیماری کرونا که فعالیت سایر مرزها محدود بود، باید از ظرفیت این مرز یبشتر استفاده می‌کردیم.

رئیس سازمان صمت استان کرمانشاه اشاره‌ای هم به طرح مبادلات مرزی در سه مرز شوشمی، شیخ صله و تیله‌کوه داشت و گفت: همه چیز برای انجام مبادلات در این سه بازارچه مرزی بر روی کاغذ حل شده، اما در عمل روند کارها در دست بانک مرکزی برای تامین ارز واردات است.

وی ادامه داد: با این شرایط عملا امکان استفاده از ظرفیت این سه مرز برای واردات کالا وجود ندارد.

دارابی همچنین از سفر رئیس سازمان توسعه تجارت به استان در نیمه مرداد ماه خبر داد و گفت: در این سفر مشکلات ارزی صادرکنندگان را نیز با جدیت مطرح خواهیم کرد.

احسان صلاحی معاون سازمان صمت استان کرمانشاه نیز با اشاره به مشکلات بازگشت ارز صادراتی، افزود: سخت‌گیری‌های شدید عملا توجیه صادرات را از بین می‌برد.

وی ادامه داد: معتقدیم افرادی که از شرایط صادرات سواستفاده می‌کنند حدود 10 درصد هستند و نباید همه صادرکنندگان را مشمول این قضیه دانست.

وی تاکید کرد: نباید فراموش کنیم شرایط تحریم فضا را برای برگرداندن ارز صادرات دشوار کرده و گاهی صادرکنندگان مجبورند به جای ارز خود، واردات مواد اولیه و ماشین آلات انجام دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha