• سه‌شنبه / ۳۱ تیر ۱۳۹۹ / ۱۴:۱۴
  • دسته‌بندی: محور مقاومت
  • کد خبر: 99043123360
  • خبرنگار : 71415

نگاه مثبت اردن به "راه حل دموکراتیک تک کشوری" برای مناقشه اسرائیل و فلسطین

نگاه مثبت اردن به "راه حل دموکراتیک تک کشوری" برای مناقشه اسرائیل و فلسطین

نخست وزیر اردن در مصاحبه‌ای ضمن هشدار در خصوص به راه افتادن موج جدیدی از افراطگری در خاورمیانه از بابت برنامه دولت رژیم صهیونیستی برای الحاق بخش‌هایی از اراضی کرانه باختری در عین حال گفت، ممکن است کشورش نگاه مثبتی به "راه حل دموکراتیک تک کشوری" برای مناقشه اسرائیل-فلسطین در خاورمیانه داشته باشد.

به گزارش ایسنا، عمر الرزاز، نخست وزیر اردن در مصاحبه‌ای با روزنامه گاردین گفت، سیاست الحاقی که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در پیش گرفته "منجر به یک دولت آپارتاید جدید" می‌شود که می‌تواند عامل تشدید رادیکالیزه شدن و بی‌ثباتی در منطقه شود.

او در این مصاحبه که از شهر امان انجام داد، تاکید کرد: نگاه ما این است که هر چیزی که کمتر از یک راه حل دو کشوری پایدار باشد نه فقط اردن، نه فقط فلسطین، نه فقط اسرائیل بلکه کل منطقه و جهان را به آشوب می‌کشاند.

الرزاز  در عین حال در اظهارنظری به نشانه افول فرمول چند دهه‌ای دو کشوری همچنین خاطرنشان کرد که اردن ممکن است به تشکیل یک کشور فلسطینی-اسرائیلی با این شرط که حقوقی برابر برای هر دو مردم در نظر بگیرد نگاهی مثبت داشته باشد.

این در حالی است که رهبران اسرائیلی به طور سنتی در قبال هر گونه راه حل تک کشوری نیز مقاومت نشان داده و نگران هستند که در این صورت جمعیت فلسطینی‌ها جمعیت یهودیان را تحت الشعاع قرار دهد و موجب تهدید هویت مذهبی اسرائیل شود. با این حال ایده مذکور ظاهرا محبوبیتش در میان فعالان فلسطینی با توجه به کمرنگ شدن امید آنها به تشکیل کشور مستقل خودشان افزایش یافته است.

الرزاز گفت: شما در را به روی راه حل دو کشوری می‌بندید. من می‌توانم در صورتی که ما به روشنی در را به روی یک راه حل دموکراتیک تک کشوری باز کنیم، نگاهی مثبت به آن داشته باشم.

وی افزود: اما در اسرائیل هیچ کس در مورد آن حرفی نمی‌زند. بنا بر این ما نمی‌توانیم کاری که آنها انجام می‌دهند را در ظاهر جذاب نشان بدهیم. چه کسی درباره راه حل تک کشوری در اسرائیل حرف می‌زند؟ آنها به تمام معنا دارند درباره آپارتاید حرف می‌زنند.

الرزاز ادامه داد: من هر کسی در اسرائیل را به چالش می‌کشم که بیاید بگوید بله، بیایید به راه حل دو کشوری پایان دهیم. این پایدار نیست. اما بیایید با همکاری یکدیگر روی یک راه حل دموکراتیک تک کشوری کار کنیم. در آن صورت فکر کنم ما به آن نگاهی بسیار مثبت خواهیم داشت اما این که یک راه حل را تعطیل کنیم و درباره راه حل دیگر هم دچار توهم باشیم این صرفا فریب دادن خودمان است.

این اظهار نظرهای الرزاز حاکی از پذیرش بیشتری راه حل تک کشوری از جانب رهبران اردن نسبت به مواضع قبلی آنها است.

وی ادامه داد: ما با اقدامات یکجانبه مخالف هستیم. ما با الحاق مخالف هستیم. ما با هر گونه گامی که در چارچوب کلی منتهی به یک راه حل دو کشوری نباشد مخالفیم. در صورتی که مساله از این کمتر است و اگر قرار نیست که ما به سمت یک راه حل دو کشوری برویم بگذارید بدانیم که به سمت چه چیزی و به سمت کدام نوع از راه حل تک کشوری می‌رویم.

وی افزود: اردن انتقال فلسطینی‌ها را قبول نخواهد کرد. اردن آنگونه که راست‌گرایان افراطی اسرائیل آرزو دارند تبدیل به فلسطین نخواهد شد. همچنین اردن از اینکه متولی اماکن مقدس اسلام و مسیحیت در قدس باشد دست نمی‌کشد. این سه مورد برای ما روشن هستند.

به گفته نخست وزیر اردن، طرح الحاق بنیامین نتانیاهو یک نظام آپارتاید به سبک نظام سابق آفریقای جنوبی را که از قبل در قبال فلسطینی‌ها در داخل اسرائیل و در اراضی اشغالی اعمال شده تثبیت می‌کند.

او تاکید کرد: آفریقای جنوبی برای کشورهای همسایه خودش یک مشکل نبود. بلکه مشکلی برای کل دنیا بود. اگر اسرائیل به این مسیر ادامه دهد، مشکلی برای کل دنیا خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha