• سه‌شنبه / ۳۱ تیر ۱۳۹۹ / ۱۳:۰۴
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 99043123260
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اعلام کرد:

نیاز اصفهان به مراکز ماده ۱۶ برای نگهداری معتادان متجاهر

نیاز اصفهان به مراکز ماده ۱۶ برای نگهداری معتادان متجاهر

ایسنا/اصفهان دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر اصفهان با اشاره به وجود حداقل یک هزار معتاد متجاهر در استان اصفهان، گفت: مجموع ظرفیت استان برای نگهداری معتادان متجاهر ۴۰۰ نفر است، ضمن اینکه مرکز ماده ۱۶ برای نگهداری زنان معتاد متجاهر هم نداریم.

محسن یارمحمدیان در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اجرای اولین مرحله از طرح جمع آوری معتادان متجاهر در اصفهان، اظهار کرد: طرح جمع آوری معتادان متجاهر باید حداقل با فاصله ۱۴ روز اجرا شود تا افرادی که جمع آوری و به مراکز منتقل می شوند، غربالگری شده و به گروه های مختلف تقسیم و قرنطینه شوند تا ناقل ویروس کرونا نباشند.

افتتاح دومین مرکز نگهداری معتادان متجاهر در استان

وی با بیان اینکه در مرحله اول جمع آوری معتادان متجاهر در اصفهان که حدود یک ماه پیش اجرا شد، ۱۶۰ نفر جمع آوری شدند که از این تعداد ۱۲۰ نفر در مرکز ماده ۱۶ قلعه شور نگهداری شدند، افزود: مرحله دوم این طرح هفته آینده اجرا می شود. علت تاخیر در اجرای این مرحله نیز راه اندازی مرکز ماده ۱۶ در شهرستان مبارکه بود که پنج شنبه این هفته افتتاح می شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر اصفهان تصریح کرد: مرکز ماده ۱۶ مرکزی است که معتادان متجاهر پس از دستگیری، حداقل ۳ تا ۶ ماه در آنجا نگهداری و بازپروری می شوند و در این مدت تلاش می شود ضمن ترک اعتیاد، با حرفه آموزی برای بازگشت به جامعه آماده شوند.

وی با اشاره به اینکه برخی معتقدند ۳ تا ۶ ماه فرصت کمی برای درمان و بازپروری معتادان متجاهر است، و مدت نگهداری در این مراکز باید حداقل ۲ سال باشد، افزود: قاعده و قانون فعلی مدت ۳ تا ۶ ماه است، ضمن اینکه تا پیش از این فقط یک مرکز در قلعه شور داشتیم که زیر نظر بهزیستی است، ولی با راه اندازی مرکز دوم توسط سپاه در شهرستان مبارکه، ظرفیت استان برای نگهداری معتادان متجاهر ۲ برابر شده است.

اعتیاد مثل کرونا بیماری است که باید درمان شود

وی به قانون مبارزه با مواد مخدر اشاره و اظهار کرد: در ماده ۱۵ این قانون گفته شده هر فرد معتادی باید برای درمان خود اقدام کنند، چراکه اعتیاد بیماری است که باید درمان شود و جرم نیست، مثل کرونا، وقتی فردی به کرونا مبتلا شده مجرم نیست اما باید از خودش مراقبت کند و قرنطینه شود، درحالی که همین فرد نمی تواند در جامعه حاضر شده و سرفه و عطسه کند و باید قرنطینه را رعایت کند. اعتیاد هم به همین صورت است که فرد باید در جهت درمان خود اقدام کند.

یارمحمدیان با اشاره به اینکه افراد معتاد برای درمان اعتیاد خود باید به مراکز ماده ۱۵ بهزیستی و یا بخش خصوصی مراجعه و برای درمان خود اقدام کنند، خاطرنشان کرد: ۸ مدل مراکز ماده ۱۵ داریم که بسته به شرایط بیمار و نوع درمانی که انجام می شود تقسیم بندی می شوند، مثل مراکز سرپایی و یا کمپ های شبانه روزی.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر اصفهان ادامه داد: برخی از معتادان به جای مراجعه برای درمان، در پارک ها و زیر پل ها مواد مصرف می کنند، این معتادان متجاهر توسط پلیس جمع آوری شده و یا با معرفی خانواده هایشان به مراکز ماده ۱۶ منتقل و در آنجا نگهداری می شوند.

وی با بیان اینکه به خاطر شیوع ویروس کرونا مراکز نگهداری معتادان متجاهر باید با نصف ظرفیت فعالیت کنند، تصریح کرد: هم اکنون دو مرکز ماده ۱۶ در استان داریم؛ مرکز قلعه شور و مرکز مبارکه که هر کدام ظرفیت نگهداری ۲۰۰ نفر را دارند اما فعلا باید با نصف این ظرفیت فعال باشند.

یارمحمدیان تاکید کرد: حداقل یک هزار معتاد متجاهر در استان اصفهان داریم، درحالی که مجموع ظرفیت استان برای نگهداری معتادان متجاهر ۴۰۰ نفر است، ضمن اینکه مرکز ماده ۱۶ برای نگهداری زنان معتاد متجاهر هم نداریم.

اصفهان مرکزی برای نگهداری زنان معتاد متجاهر ندارد

وی به درخواست و پیگیری برای راه اندازی مرکز ماده ۱۶ مخصوص زنان در استان اصفهان اشاره و اظهار کرد: البته تعداد زنان معتاد متجاهر در استان به اندازه تعداد مردان نیست و در حال حاضر در مراکز ماده ۱۵ زنان نگهداری می شوند، ولی نیاز به یک مرکز مستقل دارند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر اصفهان با بیان اینکه دستگاه های اجرایی استان وظایف خود را می دانند و مشکلی در همراهی و هماهنگی دستگاه ها برای اجرای طرح جمع آوری معتادان متجاهر نداریم، تاکید کرد: فعلا تنها مشکل کمبود مکان نگهداری برای معتادان متجاهر است، درحالی که فشار روی نیروی انتظامی برای جمع آوری این افراد زیاد است، اما مشکل اصلی مکان نگهداری است که داریم پیگیری می کنیم.

وی یادآور شد: در مرحله اول جمع آوری معتادان متجاهر در اصفهان که حدود یک ماه پیش اجرا شد، از بین ۱۶۰ نفر فقط یک نفر کرونا داشت و بعدا تست کرونا یک نفر دیگر مثبت شد ولی با رعایت دستورالعمل های بهداشتی و قرنطینه و جداسازی افراد خوشبختانه مشکلی در زمینه انتقال بیماری به وجود نیامد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha