• چهارشنبه / ۲۵ تیر ۱۳۹۹ / ۱۰:۰۹
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 99042518531
  • خبرنگار : 50042

معاون حوزه علمیه خواهران استان گیلان:

عفاف مقدم بر حجاب است

عفاف مقدم بر حجاب است

ایسنا/گیلان معاون حوزه علمیه خواهران استان گیلان با بیان اینکه عفاف مقدم بر حجاب است، گفت: ترویج حجاب نیاز به برگزاری سمینار ندارد، هزینه سمینارهای بی بازده صرف ازدواج یک زوج جوان شود، باید چنین فرهنگ‌هایی را در جامعه ترویج دهیم.

مینا مهدوی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه عفاف مقدم بر حجاب است، اظهار کرد: اکنون در حقیقت وضعیت اجتماع عفیفانه نیست، براین اساس بدحجابی و کم حجابی از عوارض کم اهمیت شمردن عفاف است.

وی با بیان اینکه باید از سنین ۱۰ _ ۱۱ سالگی مبانی عفاف را برای دختران و پسران بازگو کرد، افزود: چرا همیشه حجاب را مختص خانم‌ها تعریف کرده‌ایم؟ در حالیکه خداوند تبارک تعالی در قرآن و آیه "قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَیَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ۚ ذَٰلِکَ أَزْکَیٰ لَهُمْ ۗ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا یَصْنَعُونَ" ابتدا مردان را خطاب قرار می‌دهد.

معاون حوزه علمیه خواهران استان گیلان گفت: وقتی بر مبانی اولیه کار نمی‌کنیم، چگونه انتظار داریم حجاب نهادینه شود؟! به عنوان مثال در درب ورودی دانشگاه‌ها نوشته شده "رعایت حجاب الزامی است" اما آیا واقعا حجاب به مفهوم واقعی در دانشگاه‌های ما رعایت می‌شود؟ لذا مفاهیم باطنی و آنچه که به ظاهر در حوزه حجاب می‌بینیم، متفاوت است، اینها از جمله مواردی است که جامعه را کم کم به آلودگی می‌کشاند.

مهدوی با بیان اینکه میل به زیبایی و زیباتر دیده شدن در انسان وجود دارد، گفت: یک حس درونی میل به زیباتر دیده شدن در انسان‌ها وجود دارد و این حس در بانوان قوی‌تر است.

حفظ نگاه مانع گناه می‌شود

وی ادامه داد: برای حفظ چشم قرآن توصیه می‌کند"نگاه‌هاتان را بریده بریده کنید" به عبارتی برای حفظ خود نباید به نامحرم نگاه عمیق و خیره داشت. در حالیکه امروزه نگاه‌ها عمیق است، این نگاه عمیق به نامحرم جرقه سلب آرامش روانی است.

معاون حوزه علمیه خواهران استان گیلان تصریح کرد: در عرفان سالم اولین مسئله این است که انسان داشته‌های خود را ببیند و در این صورت است که گناه اتفاق نمی‌افتد. انسان وقتی به داشته‌ها و زیبایی‌های خود توجه کند دیگر به دنبال زیباترین نخواهد بود، به عنوان مثال وقتی نگاه عمیق برای همسر باشد، دیگر چشم دنبال زیباترین نخواهد بود، وقتی نگاه حفظ شود قطعا گناهی هم اتفاق نمی‌افتد.

وی با بیان اینکه رابطه بین حجاب و تحکیم خانواده یک ارتباط کامل مستحکم و مستقیمی است، خاطرنشان کرد: یکی از علت‌های بهم خوردن کانون خانواده عفیف نبودن است، عفیف بودن به معنای حیای چشم، گوش، دهان و اندام است.

سه صفت رذیله که در مقابل نامحرم فضیلت است

مهدوی با اشاره به حدیثی از پیامبر(ص) مبنی بر اینکه «به دختران‌تان‌ سه چیز بیاموزید: تکبر، ترس و بخل»، افزود: اینها صفات رذیله هستند که پیامبر اکرم(ص) در تفسیر حدیث می‌فرمایند "این سه رذیله در مقابل نامحرم فضیلت است"؛ ترس از نامحرم باعث می‌شود دختر مانند گل شکفته‌ای، غنچه و دست نیافتنی شود.

وی اضافه کرد: تکبر دو گونه کلامی و غیر کلامی است در «تکبر کلامی» به دختران‌تان بیاموزید در مقابل نامحرم تواضع کلامی نداشته باشند و در «تکبر غیر کلامی» به آنها بیاموزید که در مقابل نامحرمان متکبرانه راه بروند. درست است که تواضع رفتاری بهترین رفتار است اما تکبر در مقابل نامحرم بهترین رفتار است.

معاون حوزه علمیه خواهران استان گیلان بیان کرد: همه ما مال‌الله هستیم و باید نسبت به داشته‌های خود در قبال نامحرم بخیل باشیم و باید زیبایی ظاهری‌ خود را از نامحرم بپوشانیم. بخل از خساست بالاتر است در خساست فرد داشته‌هایش را با کسی شریک نمی‌شود و فقط برای خود می‌خواهد اما در بخل فرد داشته‌هایش را علاوه بر دیگری، برای خود هم بکار نمی‌گیرد.

مهدوی گفت: طبق فرمایش آیت‌الله آملی "چشم کانال واردات و صادرات است" لذا باید مراقب نگاه بود زیرا با چشم می‌تواند حرف زد و پاسخ گرفت لذا استفاده درست از اعضای بدن و مال‌الله، فرد را از گناه حفظ می‌کند و باعث تحکیم کانون خانواده می‌شود.

عدم رعایت حجاب آغاز لغزش و آلودگی

وی با بیان اینکه حجاب و عفاف یک مبحث اجتماعی است، افزود: حجاب زمانی تعریف می‌شود که در مقابل نامحرم و اجتماع قرار می‌گیریم، انسان در حریم خانه و خانواده و مقابل محارم محدودیت ندارد اما حجاب در اجتماع و مقابل نامحرم معنا می‌یابد؛ به عنوان مثال یک درسی که از کرونا گرفتیم این است که اگه مراقبت اجتماعی را رعایت نکنیم، همه آلوده و مبتلا می‌شوند. در بحث حجاب هم همینطور است اگر فردی در جامعه حجاب را رعایت نکند و نگاه‌ها را جذب خود می‌کند و این آغاز لغزش و آلودگی است.

معاون حوزه علمیه خواهران استان گیلان تصریح کرد: یک مشکلی که از صدر اسلام هم وجود داشت این است به عناون مثال وقتی پیامبر اکرم(ص) ۱۴۰۰ سال پیش فرموده "درب ظرف غذا را باز نگذارید زیرا شیاطین در آن ورود می‌کنند" مورد تمسخر واقع می‌شد، در حالی که اگر می‌فرمودند که میکروب در این غذا نفوذ می‌کند و باعث بیماری می‌شود کسی باور نمی‌کرد؛ مسئله‌ای که اکنون هم وجود دارد.

گناه مقدمه آلودگی روح و بیماری جسمی است

وی ادامه داد: بنابر فرمایش پیامبر نگاه نامحرم همچون تیری زهراگین است، یعنی نگاه نامحرم به منزله ویروسی است که وقتی در جان بیافتد تمام بدن را آلوده می‌کند. اینها مصداق بارزی هستند که بیان می‌کنند گناه مقدمه آلودگی روح و آلودگی روح هم مقدمه بیماری ذهنی و جسمی است زیرا وقتی کل بدن آلوده شد طرف در مقابل نامحرم رقص و پایکوبی، چشم‌چرانی می‌کند و دنبال روابط شدید نامشروع می‌رود.

مهدوی با بیان اینکه انسان برای تقویت نفس باید حفظ نفس کند تا به اوج برسد، اضافه کرد: در مشاوره‌هایی که دارم دختران جوان و بانوان متاهل که دچار لغزش می‌شوند همه به اتفاق اذعان دارند "نفهمیدم چی شد که مرتکب چنین گناهی شدم" در حالیکه در روایت ۱۴۰۰ سال پیش آمده "اگر مرد و زنی در اتاقی خلوت حضور یابند نفر سوم شیطان است".

چرا تاکنون هیچ ستاد ملی در مباحث فرهنگی تشکیل نشده است؟!

معاون حوزه علمیه خواهران استان گیلان بیان کرد: ویروس کرونا در کمتر از چند ماه باعث تلفات بسیاری شد و فورا برای پیشگیری و درمان آن ستادی در سطح ملی تشکیل شد تا همه بر روی این ویروس و قطع چرخه آن متمرکز شوند و جامعه را از آلودگی نجات دهند ولی چرا در جامعه اسلامی ما تاکنون هیچ ستادی با این قدرت در مباحث فرهنگی تشکیل نشده است؟!

وی با بیان اینکه جسم غالب بر روح است، اظهار کرد: آسیب جسمی درد دارد اما آلودگی و گناه روح درد ندارد، در صورتی که آسیب روحی می‌تواند انسان را تا ورطه جنون بکشاند. ما باید حالا منتظر مشکلات عمیق پساکرونایی و عوارض روحی آن باشیم زیرا ترس‌های بعد از کرونا را در پیش داریم.

مهدوی ادامه داد: با تحقیق و نگاه به ریشه بیماری‌ها در میابیم که هر بیماری نظیر سرطان، ایدز و حتی کرونا از خارج وارد کشور شده‌اند، منشا این بیماری‌ها کشورهای اسلامی نیستند و دلایل آن هم از ناپرهیزی است.

چرا محل امنی برای بانوان به دور از نگاه‌ها و دوربین مداربسته وجود ندارد؟

معاون حوزه علمیه خواهران استان گیلان گفت: چرا نمی‌خواهیم بپذیریم که گناه یعنی میکروب روح، با سبک شمردن گناه و آلوده کردن روح، کم کم جرقه بیماری در وجود انسان‌ها زده می‌شود.

وی با بیان اینکه برای لولیتا شدن وقت زیادی نیست، اضافه کرد: نگاه غرب به زن به عنوان برده جنسی است، در نشریات خارجی مصاحبه‌ای با یکی از برده‌های جنسی انجام شده بود و از وی در خصوص آرزویش پرسیده بودن که اذعان داشت "تنها آرزویم این است که مردی دستم را در خیابان بگیرد که مرا بخاطر خودم دوست بدارد".

مهدوی با بیان اینکه خداوند روح انسان را با خوابیدن، چشم را با یک پلک زدن یا یک استغفار تطهیر می‌کند، خاطرنشان کرد: در وصف عرفان و اخلاق، تخلیه داریم. اگر تخلیه نباشد تجلیه و تحلیه صورت نمی‌پذیرد؛ بعبارتی ما وقتی در مورد حجاب حرف می‌رنیم باید مکانی برای تخلیه روحی نیز وجود داشته باشد، کجای این شهر مکانی برای تخلیه روحی وجود دارد؟ پارک بانوان که محصور در خانه‌ها و نگاه‌های متعدد است و همه جا چشم نامحرم حضور دارد اگر نامحرم هم نباشد دوربین مداربسته است.

هزینه سمینارهای بی بازده صرف ازدواج یک زوج جوان شود

معاون حوزه علمیه خواهران استان گیلان گفت: برای اینکه جامعه سالم داشته باشیم باید مقدمات ازدواج سالم و ساده را فراهم کنیم یا در ازدواج واسطه‌گری کنیم که نص صریح قرآن است.  

وی با بیان اینکه مسئولین باید واقعا محترمانه به مسئله ازدواج اهمیت بدهند، افزود: یک وام ازدواج به زوج جوان می‌دهیم که همراه با دغدغه‌های فراوان است. هر چقدر برای ازدواج تلاش کنیم یعنی برای ترویج حجاب و عفاف کار کردیم.

مهدوی تاکید کرد: ترویج حجاب نیاز به برگزاری سمینار ندارد، هزینه سمینارهای بی بازده صرف ازدواج یک زوج جوان شود، باید چنین فرهنگ‌هایی را در جامعه ترویج دهیم. ازدواج را سخت نکنیم به عنوان مثال مراسم ازدواج من در ماه رجب در مهدیه به صرف شربت و شیرینی برگزار شد و پس از آن باخبر شدم که خیلی از زوج‌ها هم مراسم ازدواج‌شان را در مهدیه برگزار کرده‌اند.

مراقب نفوذ در حوزه حجاب باشیم

معاون حوزه علمیه خواهران استان گیلان خاطرنشان کرد: باید برای مردم الگوسازی کنیم، کسی که حرف می‌زند ابتدا خودش عمل کند، اگر خانه‌ای داریم که خودمان استفاده نمی‌کنیم چه خوب است این خانه را یکسال به زوج‌های جوان با هزینه کم اجاره دهیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه حجابی که توسط برخی اینفلوئنسر با ظاهرگرایی که دارد، تبلیغ می‌شود با اصل حجاب در تناقض نیست؟ گفت: باید همیشه مراقب نفوذ باشیم؛ نفوذ از خود موضوع برمی‌خیزد و همیشه هم در کمین است و خیلی آهسته رشد می‌کند تا به هدف شوم برسد در بحث حجاب هم نفوذ محض داریم که باید مراقب و آگاه باشیم. زرین تاج مشهور به قُرَّةُالعَین نمونه همین امر است وی که زنی شیعه و متدین بود پس از مدتی بهایی می‌شود و روزی در محفلی حضور می‌یابد که به صورت کامل حجابش را برمی‌دارد و حتی یکی از مردان حاضر خنجرش را برمی‌دارد که وی را بُکشد اما قُرَّةُالعَین می‌گوید" روح حضرت زهرا(س) در من حلول کرد و گفت اینک تکلیف از گردن تو برداشته شد..." این معنای همان نفوذ است که باید جدی گرفته شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha