• چهارشنبه / ۱۸ تیر ۱۳۹۹ / ۱۰:۳۰
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 99041813407
  • منبع : شورای شهر تبریز

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز:

شهر دوستدار کودک، شهری است که قلب آن برای کودکان می‌تپد

شهر دوستدار کودک، شهری است که قلب آن برای کودکان می‌تپد

ایسنا/آذربایجان شرقی رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز گفت: با توجه به اینکه کودکان یک چهارم جمعیت شهرها را تشکیل می‌دهند، ایجاد شهر دوستدار کودک یعنی شهری که قلب آن برای کودکان بتپد.

فریدون بابایی اقدم در جلسه‌ کمیسیون فرهنگی شورای شهر تبریز در مورد شهر دوستدار کودک، با اشاره به ایجاد شهرهای همه شمول که نیازهای تمام اقشار در آن مورد توجه قرار می‌گیرد، اظهار کرد: ساخت شهرهای همه شمول از آرمان‌های تمام دفاتر سازمان بین الملل در کشورهای مختلف و شهرهای دارای اهداف توسعه پایدار است.

وی تاکید کرد: توجه به شاخص‌های عام و همه شمولی شهر یعنی توجه به گروه‌های آسیب پذیر، سالمندان، زنان، کودکان و... موجب ایجاد شهرهای همه شمول می‌شود که کودکان نیز زیر مجموعه آن هستند.

وی ضمن قدردانی از مدیر عامل سازمان سیما و منظر شهری و معاون شهرسازی و معماری شهرداری تبریز، گفت: امیدوارم در میان ساخت شهر دوستدار کودک نیاز دیگر اقشار جامعه نیز مورد توجه قرار گیرد، چرا که در این زمینه اقدامات مناسبی در سطح شهر انجام نشده است.

بابایی اقدم در ادامه با اشاره به این‌که برخی محلات حاشیه نشین در طرح دوستدار کودک مورد غفلت قرار گرفته است، گفت: این مورد نیز در طرح شهر دوستدار کودک باید مورد توجه قرار گرفته و برای کودکان در این محلات نیز مناسب سازی نیز انجام شود.

شکور اکبرنژاد، عضور شورای شهر تبریز نیز در ادامه با اشاره به برخی نکات به عنوان موانع برای اقشار آسیب پذیر، گفت: برخی موارد و مسایل برای افراد سالم چندان مورد توجه نبوده و این درحالی‌است که همین موارد ظاهرا کم اهمیت برای افراد با محدودیت‌های حرکتی مانع محسوب می‌شود.

در ادامه گزارشی در خصوص آخرین وضعیت احداث شهر دوستدار کودک توسط مسئول  امور دوستدار کودک شهرداری تبریز ارائه شد.

معاون شهرسازی و معماری شهر تبریز نیز با ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده، گفت: با توجه به اقدامات انجام شده در زمینه احداث شهر دوستدار کودک در تبریز، موفقیت‌های چشمگیری در این خصوص حاصل شده است.

محمد عزتی با اشاره به عزم شهرداری تبریز برای احداث پارک دوستدار کودک، گفت: مناطقی از جمله منطقه پنج و دو تبریز در این زمینه اقدام به ساخت پارک کودک کرده‌اند.

مدیر عامل سازمان زیبا و منظر شهری نیز در سخنان خود ضمن اشاره به اقدام اخیر شهرداری حذف کودک پنج ساله در یکی از ائلمان های شهری گفت: برای مثال با توجه به اینکه تمامی اقدامات و مراحل برای اخذ مجوز و ساخت این ائلمان طی شش ماه گذشته به‌صورت کامل انجام شده و بنابر شواهد در پوشش این کودک پنج ساله هیچ چیز غیر معقولی وجود نداشت، در نتیجه چندان به تبدیل شهر تبریز، به عنوان شهر پایلوت دوستدار کودک امیدوار نیستم.

مسعود برزگر جلالی اظهار کرد: حذف بدون هماهنگی این ائلمان موضوع نگران کننده‌ای است و این سوال را به ذهن ما ایجاد می‌کند که در آینده با کودکان که موجودات زنده‌ای هستند، چه رفتارهایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه در پارک‌های شهر تبریز اقداماتی برای مناسب سازی پارک‌ها برای همه شمولی اقشار صورت نمی‌گیرد، گفت: ساخت پارک‌ها در مناطق مختلف تبریز بدون نقشه و بدون در نظر گرفتن الگوهای موفق جهانی انجام می‌شود.

وی با اشاره به اقدام شهرداری منطقه دو تبریز برای ساخت پارک کودک، گفت: طراحی و ساخت این پارک بدون اطلاع سازمان زیبا و منظر شهری انجام می‌شود و اگر در ساخت این پارک به برخی الگوها و ضوابط ساخت پارک و همچنین به گونه‌های فضای سبز بی‌توجهی شود، ممکن است در آینده دچار مشکل شویم.

برزگر جلالی گفت: امیدوارم با توجه به اقداماتی که امروز برای نمونه چند مورد از آن‌ها را مثال زدیم، بجای احداث شهر دوستدار کودک، کودکان خودمان را از دست ندهیم.

رییس سازمان بهزیستی شهرستان تبریز نیز در ادامه نشست، گفت: این سازمان در گروه‌های اجتماعی بهزیستی با عنوان مهد کودک، ۱۲ هزار کودک را در اختیار دارد که بستر مناسبی برای اجرای اقدامات مشترک میان شهرداری و بهزیستی است.

صالح علیلو اضافه کرد: اقداماتی که انجام می‌شود مربوط به آبروی شهر است و در این خصوص باید دقت لازم در این زمینه اعمال شود. با این اقدامات می‌توانیم رشد فکری و جسمی کودکان را توامان در دست داشته باشیم.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تبریز، در پایان مصوبات و پیشنهادات کمیسیون در خصوص شهرد دوستدار کودک که طی جلسه‌ای در سال گذشته برگزار شده بود، مورد بررسی مجدد قرار گرفت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha