• سه‌شنبه / ۱۷ تیر ۱۳۹۹ / ۱۴:۱۷
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 99041712856
  • خبرنگار : 30054

نکاتی خیلی مهم درباره مشاوره روانشناسی کودک و نوجوان

نکاتی خیلی مهم درباره مشاوره روانشناسی کودک و نوجوان

کودکان و نوجوانان در مسیر رشد خود با چالش‌ها و بحران‌های زیادی روبه رو هستند که ممکن است سلامت روان آنها را به خطر بیاندازد.

به گزارش ایسنا، بنابراعلام آرکا، سلامت روان بخش مهمی از سلامت عمومی کودکان و نوجوانان را تشکیل می‌دهد و تاثیر عمیقی بر سلامت جسمی آنها و بر نحوه شکوفایی استعدادها و پتانسیل‌هایشان می‌گذارد. مشکلاتی همچون اختلالات بیش فعالی و نقص توجه، مشکلات یادگیری و رفتاری، تاثیرات عاطفی طلاق، مرگ عزیزان، بیماری‌های جسمانی، آسیب‌های عاطفی ناشی از کودک آزاری یا سوءاستفاده جسمی و جنسی و مشکلات خانوادگی همگی مسائلی هستند که بسیاری از کودکان، نوجوانان و خانواده‌ها با آنها دسته و پنجه نرم می‌کنند. همچنین در جوامع امروزی مشکلاتی همچون افسردگی، اضطراب، آسیب به خود، خودکشی و مشکلات تغذیه و خواب در کودکان و نوجوان رو به افزایش است.

قطعاً به عنوان والدین شما چیزی جز سلامتی و خوشبختی برای فرزندان خود نمی‌خواهید. اما گاهی اوقات شرایطی برای فرزندتان و یا برای رابطه شما با او ایجاد می‌شود که شاید به راحتی نتوانید آن را رفع کنید. در این حالت بهتر است بر کسی که در این زمینه متخصص است تکیه کنید. مشاوره کودک و نوجوان با هدف ارتقای سلامت روانی و هیجانی در مراجعان خود، مهارت‌های روانشناختی را به آنها آموزش می‌دهند و به این ترتیب سطح سلامت روان و بهزیستی آنها را افزایش می‌دهد. مشاوره کودک و نوجوان ممکن است به صورت فردی، به شکل گروهی از کودکان و یا نوجوانان و یا به همراه خانواده انجام شود. این نوع مشاوره می‌تواند فضای امنی برای کودکان و نوجوانان برای ابراز احساسات و افکارشان باشد. علاوه بر این، مشاوره کودک و نوجوان مهارت‌های ویژه‌ای را به والدین در نحوه برخورد، تعامل و تربیت فرزند می‌آموزد.

کودکان و نوجوانان به مرور که بزرگ می‌شوند تغییراتی در ویژگی‌ها و رفتارهایشان ایجاد می‌شود. برخی از این تغییرات قابل پیش‌بینی است؛ اما برخی دیگر می‌تواند چالش برانگیز باشد. درک این نکته بسیار مهم است که بسیاری از کودکان و نوجوان مشکلاتی که با آنها درگیر هستند را با والدین خود در میان نمی‌گذارند و این مسئله آسیب‌پذیری آنها را بیشتر می‌کند. بنابراین یکی از اهداف اساسی در مشاوره کودک و نوجوان این است که به کودک کمک شود تا بهتر مسائل مربوط به خود را تجربه و ابراز کند و آسیب‌هایی که دچار شده را به گونه صحیحی تفسیر کند.

هنگامی که مشکلات سلامت روان و مسائل اجتماعی و عاطفی فرزندان حل نشوند، تاثیر منفی بر جنبه‌های آموزشی، یادگیری و سایر ابعاد رشدی آنها می‌گذارد. مهمتر از همه، این مسائل حل نشده می‌تواند منجر به مشکلات پایداری در دوران بزرگسالی شود. همچنین این شکل از مشاوره با تمرکز بر احساسات و دنیای هیجانی کودکان و نوجوانان باعث می‌شود که آنها بدون تجربه مداوم ترس، اضطراب، سردرگمی و ... زندگی سالمی داشته باشند. مشاوران کودک و نوجوان از دانش و تخصص بالایی برای تشخیص، شناسایی، ارزیابی و درمان طیف وسیعی از مسائل مرتبط با سلامت روان برخوردار هستند. این مشاوران مهارت سرشاری در فهم کودکان و همدلی با آنها را دارا هستند و قادرند به خوبی ذهن و هیجانات کودک را درک کنند.

معمولاً وقتی که کودک یا نوجوان از پریشانی روانی، اجتماعی و عاطفی رنج می‌برد؛ والدین فشار زیادی را متحمل می‌شوند؛ بخصوص اگر احساس کنند که نمی‌توانند هیچ کاری برای تغییر اوضاع و بهبود آن انجام دهند. در چنین شرایطی یک متخصص مشاوره کودک و نوجوان می‌تواند نقش بسیار موثری ایفا کند. این متخصص می‌تواند موارد اساسی مرتبط با سلامت کودک را شناسایی کرده و به سرعت تکنیک‌های درمانی مختلف را بر بهبود شرایط فرزندان به کار گیرد. واقعیت این است که بسیاری از کودکان و نوجوان قادر به پردازش و درک صحیح پیچیدگی های مسائل روانی و عاطفی نیستند و در این جاست که یک مشاور متخصص می تواند با ورود به دنیای ذهنی و روانی کودک، انسجام و یکپارچگی خوبی به آن ببخشد.

بنابراین اگر متوجه شده‌اید که رفتار فرزند شما به طور ناگهانی و به طرز چشمگیری تغییر کرده؛ یا احساس می‌کنید که فرزندتان به طرز عجیبی منزوی و گوشه نشین شده؛ بهتر است با یک مشاور در این زمینه مشورت کنید تا ارزیابی عمیق‌تری از مشکل صورت پذیرد.

تصمیم‌گیری برای انتخاب یک مشاور خوب برای فرزندتان آسان نیست. بنابراین قبلا از شروع مشاوره در این زمینه پرس و جو کرده و اطلاعات کسب کنید. با این حال به یاد داشته باشید که آنچه برای یک کودک خوب و مفید بوده؛ ممکن است برای کودک دیگری مناسب نباشد. بنابراین با ذهنی باز و انعطاف پذیر تصمیم بگیرید. سامانه مشاوره و روان‌درمانی آنلاین آرکا با رعایت استانداردهای بالا و با در نظر گرفتن تمام آنچه که می‌تواند به کودکان و نوجوانان و والدین آنها کمک کند؛ شما را به متخصصان مجربی در این زمینه متصل می کند که بتوانید گام بزرگی در بهبود سلامت روان فرزند خود بردارید.

مشاوره آنلاین روانشناسی و روان‌درمانی آنلاین آرکا با بهره‌مندی از روانشناسان و مشاوران با تجربه و دارای صلاحیت می‌توانند به شما کمک کنند تا مشکلات روحی، عاطفی، جسمی و رفتاری‌تان را تغییر داده و سبک زندگی سالمی داشته باشید.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha