• چهارشنبه / ۴ تیر ۱۳۹۹ / ۱۴:۴۸
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 99040403452
  • منبع : نمایندگی همدان

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان:

در حال ساخت یک عروسک غول پیکر و ۴ سردیس هستیم

در حال ساخت یک عروسک غول پیکر و ۴ سردیس هستیم

ایسنا/همدان مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان گفت: همکاران کانون در شرایط فعلی که کتابخانه‌ها نیمه تعطیل‌اند در حال ساخت یک عروسک غول پیکر و چهار سردیس هستند و با شعار «تا وقتی مراکز تعطیل است، عروسک غول پیکر می‌سازیم» به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

بهناز ضرابی‌زاده با حضور در دفتر ایسنا، گفت: نمی‌توانیم ادعا کنیم امکانات عالی یا ایده‌آل در اختیار تمامی مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قرار داده‌ایم اما با عنایت استانداری و اعتبار مناطق محروم و حاشیه‌نشین ۱۲ کتابخانه‌ تجهیز شده‌اند و هر سال تلاش می‌کنیم در اعتبارات مراکزی که نیاز به تعمیر دارند را مدنظر قرار ‌دهیم.

وی اضافه کرد: در بازدیدهای سال گذشته و بازدیدی که اخیراً از مراکز داشته‌ایم مراکز نسبت به گذشته دارای شرایط خوبی هستند البته ایده‌آل نیستند و هنوز هم به امکانات و اخذ اعتبار برای مجهز کردن آنها نیاز داریم چراکه در مناطق محروم و روستاها کانون تنها مرکز فرهنگی است و باید اغلب امکانات مورد نیاز کودکان موجود باشد.

ضرابی‌زاده با اشاره به وجود ۱۰ کتابخانه سیار در استان همدان گفت: یک کتابخانه سیار شهری و ۹ کتابخانه سیار روستایی داریم که کتابخانه‌های سیار در مناطق محروم حضور می‌یابند و علاوه بر امانت کتاب با کودکان فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی هم انجام می‌دهند.

وی افزود: تلاش می‌کنیم نظر خیرین و مسئولان را برای کمک به کتابخانه‌های سیار جلب کنیم چراکه اعتقاد داریم این کتابخانه‌ها به لحاظ تجهیزات دارای ضعف هستند و برای رسیدن به مخاطبان هر روز سه تا چهار ساعت در گرما و ‌سرما و شرایط سخت مسیر را طی می‌کند تا خدمات را به بچه‌ها ارائه دهد.

این مقام مسئول با بیان اینکه برای راه‌اندازی کتابخانه سیار روستایی در مناطق محروم  به اعتبار زیادی نیاز است، گفت: به دنبال این هستیم که در مناطق محرومی که نمی‌توانیم کتابخانه احداث کنیم از کتابخانه‌های سیار استفاده کنیم.

ضرابی‌زاده درباره کتابخانه‌ پستی هم اظهار کرد: هر کدام از این کتابخانه‌ها حدود ۱۴ هزار جلد کتاب دارند و در سه شهرستان همدان، تویسرکان و ملایر دایر هستند، کتابخانه‌های پستی مناطق محروم را شناسایی و برای اعضاء هر ۱۵ روز یک بار کتاب پست می‌کنند، ‌بچه‌ها که اغلب در روستاها هستند پس از خواندن کتاب آن‌ها را از طریق پست ارسال می‌کنند که در سال‌های اخیر برای راحت‌تر بودن آن‌ها جابه جایی کتاب از طریق آژانس انجام می‌شود.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان ادامه داد: معمولاً مربیان کتابخانه‌های پستی فراخوان مسابقات فرهنگی، هنری و ادبی را برای بچه‌ها می‌فرستند و سعی می‌کنند استعدادهای این کودکان و نوجوانان را در  مناطق محروم شناسایی کنند.

وی ادامه داد: این کتابخانه‌ها امکانات خوبی در روستاها فراهم کرده که کمتر شناخته شده است اما افزون بر ۵۰ سال عمر دارد و شادی و نشاط را برای بچه‌های مناطق محروم به ارمغان می‌برد.

ضرابی‌زاده با اشاره به اینکه کار بزرگ را در کتابخانه‌های سیار مربیان توانمند انجام می‌دهند و با دل کار می‌کنند خاطره‌ای را در این باره عنوان کرد و گفت: یکی از مربیان کانون از تاریخ تولد یکی از اعضاء که دارای معلولیت جسمی است، با خبر و با کیک تولد و برنامه‌های نشاط آور وارد روستا می‌شود و سعی می‌کند روز خوبی برای آن عضو رقم بزند که این اقدامات برای بچه‌ای در منطقه محروم با نیازهای ویژه بسیار جذاب و به یاد ماندنی است‌.

وی بیان کرد: دو مرکز برای خدمات دهی به کودکان با نیازهای ویژه در استان وجود دارد که در کتابخانه شماره ۳ همدان و کتابخانه شماره ۲ ملایر است، این مراکز ویژه اعضای فراگیر هستند و علاوه بر اینکه مربیان آن‌ها آموزش ‌دوره‌های تخصصی را گذرانده‌اند سعی می‌کنیم امکاناتی هم در اختیارشان قرار دهیم.

ضرابی‌زاده درباره امکانات این کتابخانه‌ها اظهار کرد: کتابخانه به لحاظ ظاهری طوری طراحی شده که این اعضاء بتوانند به راحتی در آن حضور داشته باشند، کتاب‌ها با خط بریل و همچنین سیستم‌های ویژه نابینایان موجود است و سرگرمی ویژه برای آن‌ها درنظر گرفته و کتاب صوتی نیز برای این قشر رونمایی شده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بیشترین فعالیت در حوزه این کودکان طرح کانون مدرسه است، کانون با مدارس استثنایی ارتباط دارد و مدارس از فضای کتابخانه استفاده می‌کنند همچنین آمادگی داریم به شکل انفرادی هم امکاناتی در اختیار این بچه‌ها قرار دهیم و عضویتشان نیز رایگان است.

ضرابی‌زاده در باره فعالیت‌های تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و ‌نوجوانان هم مطرح کرد: کانون در بخش نمایش عروسکی و ساخت عروسک‌های نمایشی فعالیت دارد و سعی کردیم با ساخت عروسک‌های غول پیکر برای جشنواره تئاتر کودک آماده باشیم.

این مقام مسئول ادامه داد: ساخت عروسک‌ها از مهرماه سال گذشته آغاز و تا یک ماه پیش سه عروسک غول پیکر ساخته شده که بی نظیر است، ساخت عروسک‌ها کار همکاران کانون است و در شرایط فعلی که کتابخانه‌ها نیمه تعطیل‌اند همکاران ما در حال ساخت یک عروسک غول پیکر و چهار سردیس هستند و با شعار «تا وقتی مراکز تعطیل است، عروسک غول پیکر می‌سازیم» به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

وی اضافه کرد: عروسک‌های غول پیکر برای شهر شادی می‌آورند و کودکان با دیدن آنها به وجد می‌آیند بنابراین در حال تهیه کارناوال عروسک‌های غول پیکر هستیم که در برنامه‌های مختلف به ویژه جشنواره تئاتر کودک خودکفا باشیم چراکه در سال‌های گذشته عروسک‌ها از استان‌های دیگر به همدان دعوت می‌شدند که در این اقدام در شأن همدان نیست و اگر بخواهیم جشنواره تئاتر را برگزار کنیم امکانات هم باید در شهر باشد و با افتخار اعلام می‌کنم که از این لحاظ غنی و خودکفا شده‌ایم.

ضرابی‌زاده با بیان اینکه اغلب کتابخانه‌های کانون مربیان فرهنگی دارند که کارگاه نمایش عروسکی برگزار می‌کنند، گفت: از آغاز دوران کرونا انجمن نمایشی به نام صورتک هر ۱۵ روز یکبار به صورت مجازی برگزار می‌شود و از اساتید مجرب دعوت و راجع به مسائل تخصصی این رشته تدریس می کنند.

وی یادآور شد: در اغلب ۲۹ کتابخانه ثابت کانون کارگاه نمایش عروسکی برگزار می‌شود و در سال گذشته جشنواره نمایش عروسکی را برگزار کردیم و این کارگاه‌ها یکی از فعالیت‌های جاری کتابخانه‌ها است که به شکل پایه تئاتر را به بچه‌ها آموزش می‌دهند.

این مقام مسئول درباره دوره‌های آموزش فیلم سازی در کانون هم گفت: کارگاه انیمیشن یا پویانمایی در کانون برگزار می‌شود که سال گذشته یک میز پویانمایی تهیه و یکی از مراکز به صورت حرفه‌ای با امکانات خوب به تولید می‌پردازد البته پیش از آن هم اعضاء و ‌مربیان با حداقل‌ امکانات به تهیه پویانمایی مشغول بودند.

ضرابی‌زاده یکی از فعالیت‌های شاخص کانون را پخش نمایش، نقد و بررسی و تحلیل فیلم عنوان کرد و ‌گفت: ۶۲ فعالیت کانون یک فعالیت پخش و نقد و ‌بررسی فیلم است که هم به صورت گروهی در کتابخانه‌ها و هم به صورت برنامه‌هایی مانند همایش برگزار می‌شود.

وی اعضای کانون را تا قبل از آمار جدید حدود ۷۰ هزار نفر عنوان و بیان کرد: باید تعداد اعضاء کتابخانه‌ها را ارتقاء دهیم تا حال کتابخوان‌های کودک و نوجوان بهتر شود، کانون نخستین و تخصصی‌ترین کتابخانه کودک و نوجوان در کشور است و در این نیم قرن به لحاظ فعالیت‌های فرهنگی و امانت کتاب رقیب نداشته است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان با بیان اینکه تولیدات اسباب‌بازی در استان‌ها شکل نمی‌گیرد، خاطرنشان کرد: مرکز تولید سرگرمی‌های سازنده در تهران است و گروه‌های کارشناسی خبره‌ای ایده‌های این حوزه را بررسی و به تولید می‌پردازند و از همدان نیز ایده‌های خوبی به این مرکز ارسال می‌شود.

وی درباره جایگاه ادبیات کودک و نوجوان در کانون پرورش فکری هم توضیح داد: در کانون کارگاه و مرکز آفرینش‌های ادبی وجود دارد که در حوزه ادبیات خلاقه کودک و نوجوان نقش خود را ایفا می‌کند.

ضرابی‌زاده تصریح کرد: در کتابخانه‌ها کارگاه‌های ادبی تشکیل می‌شود که شامل کارگاه‌های نوشتن خلاق، داستان نویسی خلاق و شعر سرایی خلاق است، مربیان کودکان و ‌نوجوانان را شناسایی می‌کنند و بچه‌ها در کارگاه‌ها با طرح‌های ادبی آشنا می‌شوند که شیوه‌های خلاقی است که بچه‌ها بدون آموزش مستقیم با بازی و طرح‌حای خلاقانه با ادبیات اشنا می‌شوند.

این مقام مسئول ادامه داد: بچه‌ها بعد از این مرحله قالب داستان یا شعر را انتخاب و در کارگاه‌های خلاق شرکت می‌کنند که دوره‌های پیشرفته نوشتن خلاق است، بچه‌ها پس از اتمام این دوره وارد انجمن‌های ادبی شده و به شکل تخصصی ادبیات را آموزش می‌بینند و بدون محدودیت سنی می‌توانند در آن حضور داشته باشند. 

وی افزود: یکی دیگر از فعالیت‌های این بخش به صورت مکاتبه‌ای است، بچه‌های مناطق محروم که کتابخانه ندارند مطالب خود را ارسال کرده و پاسخگو ها که از کارشناسان ادبی ‌کانون هستند آثار آنها را نقد و بررسی می کنند

ضرابی‌زاده در پایان به برنامه اهداء نشان طلایی «دختر ماه» به مناسبت روز دختر که توسط کانون برگزار می‌شود، اشاره کرد و گفت: دختر ماه ویژگی‌هایی مانند کتابخوان بودن، مورد تأیید ‌بودن مربیان، شاخص در فعالیت‌های ادبی، فرهنگی و هنری، برگزیده در جشنواره‌های مختلف کانون در سطح ملی یا بین‌المللی و ... است که ‌فراخوان آن اعلام و در روز تولد حضرت زینب(س) انتخاب و تقدیر خواهد شد. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha