به گزارش ایسنا، بنابر اعلام مجتمع آلومینیوم البرز، محمد بخشی، مدیرعامل مجتمع آلومینیوم البرز در گفتوگویی به سوالات پاسخ دادهاند که شرح آن را در زیر میخوانید:
فعالیت خود را در شرکت از چه سالی آغاز کردهاید و ظرفیت کارخانه به چه میزانی است؟
مجتمع آلومینیوم البرز فعالیت خود را در زمینه پروفیل و ورق آلومینیوم رنگی از سال ۱۳۶۱ آغاز کرده است و با بهرهگیری از دانش روز و مدیریت مجرب، در راستای اعتلای صنعت کشور، فعالیتش را در بخش پوششهای آبکاری (آندایزینگ)، پودری (الکترواستاتیک) و طرح چوب (دکورال) و ... گسترش بخشیده است. کیفیت بالا، رضایت مشتری، تولید بر اساس استانداردهای بینالمللی و دستیابی به بازارهای جهانی از اهداف تاسیس مجتمع آلومینیوم البرز است.
ظرفیت تولید در مجتمع آلومینیوم البرز بیش از پنج هزار تن در سال است البته اقداماتی در جهت افزایش و بهبود تولید در مجموعه انجام دادهایم.
تکنولوژی رایج در ایران برای اکستروژن آلومینیوم چیست و نسبت به جهان چه جایگاهی وجود دارد؟
تکنولوژی رایج تولید اکستروژن در کشور مربوط به دهه ۴۰-۵۰ میشود، به علت کاهش ارزش پول در کشور، اکثر اکستروژنکاران علیرغم تمام تلاش خود نتوانستند ماشینآلات خود را به نحو مطلوب بروزرسانی کنند.
درحال حاضر تنها یک پرس و خط تولید اکستروژن اروپایی در ایران مطابق آخرین تکنولوژی روز دنیا و استاندارد اروپا
EN ۱۲۰۲۰-۲ (DIN آلمان) با بلیت پرایمری (خالص)، قالب ایتالیایی و فرایند ایزوترم کاملا مطابق با کیفیت روز اروپا ، در کشور تولید میکند.
آیا استانداردی برای تولید درب و پنجره تعیین شده است؟ این استاندارد باید به چه صورتی باشد؟
بله، استانداردهایی برای تولید در و پنجره تعیین شده که همان استاندارد رایج اروپا با شماره BS ۴۸۷۳ (BSI انگلیس) است اما با وجود برنامههای کارگروه استاندارد انجمن در و پنجره و نما و تلاشهای چشمگیر و ارزشمندی که در حوزه ارتقا کیفیت در و پنجره صورت گرفته، شاهد هستیم که در سطح قابل توجهی از بازار، رقابت ناسالم جریان دارد و سواستفاده از نبود نظارت فنی و کیفی، سبب نادیده گرفته شدن استانداردهای حیاتی شده است.
از جمله این موارد میتوان به فعالیت برخی از تولیدکنندگان و واردکنندگان اشاره کرد که با بیتوجهی سلامت و ایمنی شهروندان، را به مخاطره انداختهاند و اقدام به واردات و تولید پروفیلهای ترمالبریک با تیغه PVC یا پلیآمید غیراستاندارد، بهجای پلیآمید باکیفیت و استاندارد میکنند و با فینیشینگها، رنگها یا آندایزهایی که حداقل الزامات کیفی را نیز پاس نمیکنند، پس از چند ماه یا چند سال پوششها و فینیشینگها پنجرهها تخریب میشود، استفاده میکنند، اینگونه اقدامات علاوه بر اینکه برای مصرفکننده هزینه مضاعفی را به همراه دارد، موجب کاهش اعتباری کاری محصولات آلومینیومی از نگاه مصرفکنندگان نیز میشود.
البته لازم به ذکر هست که علیرغم وجود شرکتهای فاقد کیفیت و استاندارد در کشور، شرکتهایی نیز هستند که قادرند پنجرههایی مطابق کیفیت و الزامات بینالمللی روز اروپا تولید و عرضه کنند.
آیا در زمینه تلفیق معماری نوین و سنتی اقدامی انجام دادید؟
مجتمع آلومینیوم البرز با ارائه بیشترین تنوع فینیشینگ در خاورمیانه شامل بیش از ۷۰ طیف رنگ و طرح آندایز، بیش از ۳۰ طیف رنگ و طرح دکورال (طرح چوب) و بیش از دو هزار رنگ و طرح پودری الکترواستاتیک در حوزه فینیشینگ تخصصی و کیفیت محور، دست معماران و طراحان را در تمام جوانب باز گذاشته تا در راستای معماری نوین، سنتی و تلفیق این دو، پاسخی برای تمام نیازها و سلایق متفاوت، با کیفیت روز اروپا را داشته باشند.
در مورد فرآیند فینیشینگ که در کارخانه شما انجام میشود توضیح دهید؟ استفاده از رنگ پودری و آندایزینگ چه مشکلات و مزیتهایی را به همراه دارد؟
همانطور که مطلع هستید بر اساس نظر کارشناسان بینالمللی، در هر محصول و کالا، بیشترین مشخصهای که با مخاطب و مصرفکننده ارتباط برقرار میکند و در واقع بیشترین تاثیر را روی برداشت ارزش کیفی و احساسی مصرفکننده و بیننده هر کالا یا محصول دارد، فینیشینگ و پوشش آن محصول است.
به این منظور که بیشترین برداشت کیفی مصرفکنندگان معطوف به پوشش و فینیشینگ محصولات میشود، تمرکز آلومینیوم البرز روی این حوزه بوده و با تمام توان این بخش از زنجیره تولید را مطابق کیفیت و تنوع روز اروپا توسعه داده است.
در بین پوششهای آلومینیوم البرز، بیشترین استقبال فنی از آندایزینگ است. این استقبال به این خاطر بوده که اگر آندایزینگ با مواد اولیه با کیفیت و فرآیند استاندارد صورت پذیرد طول عمر پوشش، مقاومت و خواص مکانیکی آن بیش از ۱۰ برابر پوششهای دیگر (مثل پودری الکترواستاتیک، دکورال و...) است و میتوان از آن به عنوان پوشش مادامالعمر نام برد. (جهت درک بهتر تمایز پوشش آندایز البرز، میتوان به دمای ذوب بالای دو هزار درجه این پوشش سرامیکی اشاره کرد).
مزیت دیگری که آندایز نسبت به سایر پوششها دارد، این است که درب و پنجره یا محصول آندایز شده با کیفیت این اطمینان را برای مصرفکننده به وجود میآورد که آلیاژ و پروفیل زیرکار آندایز حداقلهای کیفی و فنی را داشته است اما در رنگهای پودری الکترواستاتیک کیفیت آلیاژ و پروفیل زیر رنگ بهراحتی قابل تشخیص نیست و رنگ پودری روی پروفیل تولید شده از آلیاژ غیراستاندارد هم قابل اجرا است که سبب پوسیده و سولفاته شدن پروفیل پس از یک یا دو سال که در معرض رطوبت و شرایط جوی ، میشود.
هم اکنون فینیشینگهای آندایز البرز با حداقل ۲۰ سال تضمین ثبات کیفیت و فینیشینگهای دکورال و الکترواستاتیک با حداقل ۱۰ سال تضمین ثبات کیفیت عرضه میشوند.
به غیر از مواد اولیه، چه چیزی بیشترین سهم از هزینههای تولید را دارد؟
بیشترین سهم در هزینههای تولید را علاوه بر هزینه مواد اولیه و ماشینآلات اروپایی، هزینه منابع انسانی متخصص با آموزش پیوسته، شامل کارشناسان و تکنسینهای بخش برنامهریزی، تولید، کنترل و تضمین کیفیت، تحقیق و توسعه و ... تشکیل میدهد.
پیشبینی شما از بازار آینده به چه صورتی است؟ آیا فکر میکنید که میزان تقاضا بیشتر میشود یا کمتر؟
در خصوص پیشبینی از بازار آینده، علیرغم روند نامطلوب بازار، تجربه حدود ۴۰ ساله در این رشته به ما میگوید که همواره هر چه پیش میرویم بازار و مصرفکنندگان بیشتر و بهتر از گذشته کیفیت را میشناسند و درک میکنند به همین جهت، اطمینان داریم تقاضا همواره جهت محصولات و خدمات کیفیت محور افزایش مییابد.
در شرایط بد اقتصادی حال حاضر کشور به نظر شما چند درصد تولیدکنندگان در و پنجره غیرفعال یا تعطیل شدهاند؟ و رمز موفقیت این شرکت چیست؟
در شرایط بد اقتصادی تولیدکنندگانی که با تعهد تمام پایبند ارزشآفرینی و تولید کالای با دوام و باکیفیت باشند، همواره فعال میمانند و مصرفکنندگان و متخصصین روز به روز با آگاهی بیشتری به دنبال تهیه و ارائه باکیفیتترین محصولات هستند. مصرفکنندگان و خریداران همواره در تلاش هستند که باکیفیتترین محصول را تهیه کنند و هیچ زمان فقط بهخاطر قیمت تصمیم به خرید یا عدم خرید کالایی نمیگیرند و اصلیترین معیار افراد در انتخاب محصولات کیفیت از تمام جوانب بوده است.
در صورتی که برای تهیه خدمات و محصولات، تنها به قیمت نگاه کنیم و این فاکتور را در نظر داشته باشیم حتما در آینده، هزینههای نگهداری و تجدید خرید به ما تحمیل میشود که در نهایت کالای کم کیفیت و ارزان، بسیار گرانتر از کالای باکیفیت ممتاز برای ما تمام خواهد شد.
آیا تاکنون بازاریابی صادراتی داشتهاید؟ به چه کشورهایی؟ آیا قوانین فعلی کشور برای فعالیت صادراتی مناسب هست؟
با توجه به فعالیت بی تو بی آلومینیوم البرز و عدم ارتباط مستقیم با مصرفکننده نهایی، ما در بازاریابی به عنوان ارائه محصول نهایی فعالیتی نداریم. اما لازم به ذکر است که همواره تولیدات آلومینیوم البرز بر مبنای تولید و کیفیت صادراتی است و به صورت غیرمستقیم صادرات بسیاری به کشورهای سوئد، آلمان، انگلیس، ترکیه، ترکمنستان، عراق، ارمنستان، گرجستان، عمان و ... داشتهایم، البته باید در نظر داشت که قوانین و سیاستهای فعلی کشور برای فعالیت صادراتی، مناسب نیست.
برای مثال صادرات شرکت آلومینیوم البرز به کشور سوئد از طرق حمل و نقل هوایی صورت میگرفت و به اظهار درب و پنجرهسازان و ساختمانسازان کشور سوئد تولیدات ما نسبت به تولیدات شرکت شوکو آلمان دارای مزیتهای رقابتی بسیاری بوده و با اینکه بهخاطر تحریمهای جدید مسائل و مشکلات صادراتی ما افزایش یافته است اما این جریان صادراتی از مسیرهای دیگر همچنان انجام میشود و جدیدترین محموله در نوروز سال ۱۳۹۹به کشور سوئد ارسال شد، البته باید در نظر داشت که اگر قوانین سهلالوصول میشد به مراتب ما در زمینه صادرات موفقتر عمل میکردیم.
هر چند وقت یکبار پسماند و لجن در حمامهای آندایزینگ ایجاد میشود؟ به ازای هر تن آلومینیومی که آندایز میشود چقدر پسماند ایجاد میشود؟
پسماندهای فرآیند آندایزینگ آلومینیوم البرز تماما به صورت سیستمی طی فرآیند تعریف شده فیلتر میشوند و نمکهای حاصله از آن به کارخانجات تولید مواد شیمیایی به فروش میرسند.
یکی از مزیتهای استفاده از خدمات آلومینیوم البرز این است که حفاظت همه جانبه از محیط زیست، سلامت و ایمنی، از طریق مدیریت فراگیر، پارامترهای محیط زیستی و رعایت دقیق استانداردها با نگاه پیشگیرانه و داوطلبانه، آنطور که شایسته هست صورت میگیرد.
شرکت آلومینیوم البرز چه دستاوردها و مزیتهای رقابتی داشته است؟
تیتروار به برخی دستاوردهای شرکت آلومینیوم البرز اشاره میکنم تا سایر تولیدکنندگان بتوانند به کمک این مزیتهای رقابتی، کیفیت محصولات خود را ارتقا بخشند: یکی از اولین خط های شات بلاست پروفیل آلومینیوم (مطابق افکت سطحی محصولات شرکت اپل آمریکا) بهصورت سوپر مات مخملی در ایران در مجتمع آلومینیوم البرز آماده خدمترسانی است.
این شرکت دارای یکی از اولین خط تولید گریندینگ پروفیل آلومینیوم در ایران با قابلیت ایجاد طرحهای خشدار منحصر به فرد است.
آلومینیوم البرز یکی از اولین ارائهدهنده آندایز ضدخش پروفیل آلومینیوم در خاورمیانه است.
همچنین، یکی از اولین ارائهدهندگان طرح چوب دکورال سفید با افکت لمس چوب در ایران هستیم و انواع رنگهای الکترواستاتیک تکسچر و مات با افکتهای ویژه بر روی محصولات ارائه میدهیم. خدمات آلومینیوم البرز تحت استاندارد سیستم مدیریت کیفیت و رضایتمندی مشتری با تاییدیه مرکز ملی تایید صلاحیت ایران به مشتریان ارائه میشود.
انتهای رپرتاژ آگهی
نظرات