به گزارش ایسنا، علیرضا کاظمی با اشاره به عملکرد معاونت پرورشی در تعطیلات مدارس گفت: در دورانی که مدارس تعطیل بود با وجود آنکه معلمان، مربیان و مشاوران ما دغدغه آموزش را داشتند و مباحث آموزشی پررنگ تر دنبال شد اما اقداماتی هم در حوزه پرورشی انجام شد و تعطیلی مدارس به معنای تعطیلی مباحث پرورشی و فرهنگی نبود.
وی افزود: معتقدیم آموزش و پرورش از یکدیگر جدا نیستند و هردو بخشی از فرایند تربیت هستند؛ در واقع هرکدام کارکردی دارند که در نهایت خروجی آن تربیت است. فعالیتهای ارزشمندی در این ایام در حوزه پرورشی صورت گرفته است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش فعالیتهای تربیتی انجام شده را به دوبخشِ قبل و بعد از راهاندازی شبکه شاد تقسیم کرد و گفت: از زمان شروع بحران ، استراتژیهایی برای خودمان تعریف کردیم؛ استراتژی اول ما این بود که تمام مربیان و مشاوران در راستای آگاهی سازی دانش آموزان برای مقابله با کرونا کمک کنند. پویش هایی به همت مربیان و مشاوران در گروه های مجازی شکل گرفت که از جمله آنها میتوان به پویش «در خانه بمانیم»، «کرونا را شکست می دهیم» اشاره کرد.
وی به تشکیل گروه همیاران سلامت نیز اشاره کرد و گفت: تشکلهای دانش آموزی به میدان آمدند و به عنوان مثال سازمان بسیج دانش آموزی بیش از دو میلیون ماسک تولید کردند. در کانونهای تربیتی نیز بیش از یک میلیون ماسک تولید شد و در هنرستان ها نیز این اتفاق افتاد. ۲۰۰۰ گروه همیار سلامت توسط سازمان بسیج دانش آموزی در بیش از هزاران اماکن عمومی تشکیل شد و خود این اتفاق را یک موقعیت تربیتی در مواجهه با یک بحران میدانیم. در واقع یک رویکرد جهادی شکل گرفت.
کاظمی ادامه داد: استراتژی دوم این بود که تلاش کردیم استرس و اضطراب را در فضای خانواده کاهش دهیم و مهارت دانش آموزان را برای تاب آوری در بحران کرونا بالا ببریم. سه کار در این زمینه انجام شد؛ به عنوان اقدام اول پروتکل مداخلات روانی و اجتماعی را جهت استفاده مشاوران توزیع کردیم، صدای مشاور را راه انداختیم و شماره تماس ۷۵۰ مرکز مشاوره را از طریق گروه های مدارس به اطلاع خانواده ها رساندیم. بیش از ۷۰ هزار تماس تلفنی داشتیم.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش افزود: دومین اقدام، پیام مشاور بود. تمام مشاوران ما با تولید پیامهای متنی، صوتی و کلیپهای جذاب در حوزه گروههای مجازی تلاش کردند تا مهارت دانش آموزان برای مواجهه با کرونا افزایش یابد. سومین اقدام افزایش فضای معنوی در فضای خانواده با راه اندازی پویشهایی نظیر هرخانه یک مسجد، پویش دعای هفتم صحیفه سجادیه، پویش حفظ جز سی ام قرآن کریم و پویش های ختم قرآن اشاره کرد.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات انجام شده در زمینه توسعه کتاب و کتابخوانی گفت: یکی از بخشهایی که حوزه معاونت پرورشی آموزش و پرورش خوب در آن درخشیده است همین افزایش سرانه مطالعه و توسعه کتابخانه هاست.
وی افزود: قطعا کمبودهایی وجود دارد و وجود مدارس روستایی و محروم که فاقد کتابخانههای مجهز هستند را رد نمیکنیم. طبیعتا در این حوزه مشکل داریم اما تجهیز کتابخانه جزو مباحث و اموری بوده است که به آن توجه کردهایم و حدود پنج میلیون کتاب در دو سه سال گذشته به کتابخانههای مدارس با کمک وزارت ارشاد تزریق کردهایم و سرانه را به یک کتاب به ازای هر ۹ دانش آموز افزایش دادهایم.
کاظمی به برگزاری جشنواره دانایی و توانایی که از کف مدارس شروع می شود نیز اشاره و اظهار کرد: یک میلیون دانش آموز در این جشنواره شرکت می کنند.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در واکنش به این گفته نادری، نماینده مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه "دولت دغدغه کار آموزشی و پرورشی ندارد" گفت: باید برای این گفتهها شاخص ارائه داد. بنده از اقدامات انجام شده شاخص ارائه می دهم که دولت در حوزه آموزش و پرورش دغدغه دارد و حداقل در همین شرایط شبکه شاد با همت وزیر و حمایت دولت راه اندازی شد و تحول خوبی ایجاد کرد. یا میزان افزایش بودجه آموزش و پرورش را باید بررسی کرد. بنده به عنوان معاون پرورشی، فقط برنامه های پرورشی را تبیین می کنم.
وی افزود: یکی از شاخصهای مهم توسعه آموزش و پرورش ، راه اندازی و ادامه فعالیت دانشگاه فرهنگیان است. اکنون نزدیک به ۱۰۰ هزار دانشجوی شاغل به تحصیل در دانشگاه فرهنگیان داریم و ظرفیت دانشگاه فرهنگیان در اختیار تربیت نیروی انسانی است. هرچند با فضای مطلوب و آرمانی فاصله داریم.
کاظمی افزود: برای نشان دادن میزان اثربخشی برنامه ها و فعالیت ها نیز باید گفت که اثربخشی تابع عوامل متعددی است که صرفا به کارکردهای نظام تعلیم و تربیت بر نمیگردد. زمانی که کارکردهای تربیتی خانواده، جامعه و مدرسه همراستا باشد ما به اهداف تربیتی مدنظر میرسیم ولی اگر هرکدام از این چرخ دندهها به درستی نچرخد ما با بحران مواجه میشویم.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه آیا برنامههای فعلی پرورشی نظیر سرودخوانی که در مدارس انجام میشود فعالیتهای دهه شصتی نیست؟ و آیا دانش آموختههای سال ۹۹ و ۱۴۰۰ این روشها را میپذیرند؟ گفت: موضوع پرورش را با موضوع تربیت مترادف درنظر نگیریم. معاونت پرورشی متولی تربیت نیست، بلکه همه متولی تربیت هستند. حوزه پرورشی و فرهنگی بخشی از فعالیتهای فرهنگی را برعهده دارد و ما در کنار معلمان کمک میکنیم که برخی آموزههای تربیتی در وجود دانش آموزان نهادینه شود.
وی افزود: به عبارت دیگر کمک میکنیم موقعیتهای تربیتی برای دانش آموزان فراهم شود. اینکه فعالیتهای حوزه پرورشی را به برگزاری سرود و ... تنزل دهیم، صحیح نیست. اقدامات مختلفی انجام میشود. در سندتحول بنیادین به خلق موقعیتهای تربیتی برای تعلیم و تربیت تمام ساحتی اشاره شده است و شعار ما این است که هر دانش آموز حداقل یک نقش و حداقل یک تشکل داشته باشد که در واقع الگوی نهادینه شدن آموزههای تربیتی است.
کاظمی با بیان اینکه مسئولیتپذیری، اعتماد به نفس و روحیه پرسشگری از جمله مهارتهایی هستند که در این قالب محقق میشوند اظهار کرد: در کنار فعالیت تشکلهای دانش آموزی، تشکلهای غیررسمی فراوانی مانند تشکل همیار مشاور را شکل دادهایم.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش درباره اینکه دانش آموزان ما شرایط مدرسه را تا چه حد به روز میدانند و محصولات و آیا برنامههای فرهنگی که در آن شرکت میکنند دارای جذابیت و اثرگذاری است؟ گفت: آموزش و پرورش با محدودیتهایی در حوزه امکانات و تجهیزات روبه رو است اما با وجود تمام مشکلات اقدامات خوبی را توانسته در بخشهای مختلف انجام دهد و مدیریت کند. ممکن است با مطلوبیتها فاصله داشته باشیم که طبیعتا همه آن به آموزش و پرورش بر نمیگردد که جهت گیری جامعه به سمت کنکور و پررنگ تر بودن آموزش نسبت به پرورش از این جمله است.
وی افزود: امیدواریم مجلس جدید سد بزرگ کنکور را که فراروی تربیت دانش آموزان است بردارد. مجموعه قوا باید کمک کنند تا این اتفاق رقم بخورد.
کاظمی با اشاره به اینکه بودجه سالیانه معاونت پرورشی حدود ۲۳۵ میلیارد تومان است؛ در واکنش به این گفته نادری، نماینده مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه "آموزش و پرورش با کارتلهای اقتصادی آموزش همکاری دارد" گفت: تمام فعالیتهای آموزش و پرورش برای کاهش موانع کنکور است و چه طور میتواند همکار کارتلهای اقتصادی باشد؟.
معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه با بیان اینکه اجرای سندتحول بنیادین در اولویت است، گفت: وزیر جدید برای اولین بار ۲۵ بسته تحولی را که شاخصهای تحولی دارد رونمایی کرده و اجرای آن ها را در دستورکار قرار داده است. حوزه پرورشی و فرهنگی امروز با رویکرد دیجیتال در فضای مجازی دارد به کار خودش ادامه میدهد.
وی در برنامه تلویزیونی پرسشگر افزود: بیش از ۳۰ هزار پایگاه تابستانی آماده فعالیت در بستر فضای مجازی با رویکرد جدید هستند. حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار دانش آموز عضو کانالهای مجازی فرهنگی هستند و ۵۰۰۰ محتوا توسط مشاوران و دانشآموزان تولید شده است.
به گزارش ایسنا، حجت الاسلام اسماعیل آذری نژاد، مروج فرهنگ مطالعه و آموزش روستا نیز به مصادیق کمبودهای حوزه پرورشی در میدان عمل اشاره کرد و گفت: بسیاری برنامههای پرورشی طراحی شده در مدارس برنامههایی نیستند که همه دانش آموزان از آن لذت ببرند. برخی برنامهها که معلمهای پرورشی اجرا میکنند مانند مسابقات فرهنگی، برنامههایی هستند که هر دانش آموزی اگر علاقه داشت در آن شرکت میکند. این برنامهها طوری نیست که همه دانش آموزان را در بگیرد.
وی افزود: سوالم از معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش این است که برای توسعه کتابخوانی چه کردهاند؟ بنده به بسیاری مدارس شهری و روستایی رفتهام که در آنجا چیزی به اسم کتابخانه وجود نداشت و یا اگر هم موجود بود، کتابها در راستای نیاز دانش آموزان نبود. همچنین معلمهای پرورشی دغدغه کتابخوان کردن بچهها را ندارند.
آذری نژاد با بیان اینکه کتابهای دوره ابتدایی و مقطع راهنمایی باید طوری باشند که دانش آموز باید درس زندگی را از آن بیاموزد گفت: در بسیاری مدارس شهری و روستایی کتابخانه وجود ندارد، بررسی کنید که چند مدرسه مجهز به کتابخانه هستند؟ ۹۰ درصد روستاهایی که بنده رفتهام بچهها به کتاب دسترسی ندارند. چه طور توانستیم خیرین را برای امر مدرسه سازی جذب کنیم، می توانستیم از خیرین و ناشران بخواهیم که به این امر نیز ورود کنند.
وی افزود: هزینه بسیاری از کتابهایی که برای دانش آموزان به روستاها می برم از سوی خیرینی که اعتماد کرده اند تقبل شده است و این کار خیر باید تداوم داشته باشد.
انتهای پیام
نظرات