• سه‌شنبه / ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ / ۱۳:۲۶
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 99032717600
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

تثبیت روند بیابان زایی در اصفهان

تثبیت روند بیابان زایی در اصفهان

ایسنا/اصفهان امروزه بعد از بحران تغییر اقلیم و آب شیرین، سومین چالش پیش روی بشر را بیابان زایی می دانند.

مطابق آمارهای رسمی ۱۰ درصد اراضی خشک دنیا بیابانی است که این آمار در ایران ۲۰ درصد و در استان اصفهان ۳۰ درصد است، همچنین کل مساحت اراضی بیابانی کشور ۳۲.۵ میلیون هکتار است که ۱۰ درصد آن در استان اصفهان واقع شده و با توجه به وجود ۲۲ استان بیابانی کشور، این نسبت قابل توجه است.

بنابر اعلام اداره کل منابع طبیعی استان اصفهان از ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار مناطق بیابانی استان اصفهان، یک میلیون و ۹۲ هزار هکتار آن کانون های بحران فرسایش بادی است که در زمان طوفان بادی، خسارت زیادی به منابع زیستی و اقتصادی استان وارد می شود.

به گفته رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان، برآورد سال ۱۳۹۸ نشان می دهد که این کانون های بحران می توانند ۱۲۴ میلیارد تومان خسارت به منابع زیستی و اقتصادی استان وارد کنند.

حسینعلی نریمانی با اشاره به مطالعات صورت گرفته در ۹۷۰ هزار هکتار از کانون های بحران اصفهان، گفت: از سال ۱۳۴۹ اقدامات مقابله با بیابان زایی را آغاز کرده ایم و اکنون در ۳۰۸ هزار هکتار مناطق بیابانی، جنگل دست کاشت ایجاد کرده ایم.

وی با تاکید بر اینکه با ایجاد این جنگل ها بخشی از خسارات را کنترل کرده ایم، توضیح داد: در حال حاضر ۷۲۰ کیلومتر از جاده های مواصلاتی، ۲۷۰ کیلومتر راه آهن و حدود ۳۸ هزار هکتار اراضی کشاورزی از داخل تاغ زاها و یا جنگل های دست کاشت عبور می کنند.

وی همچنین افزود: به عنوان مثال در منطقه آران و بیدگل در کنار جنگل های دست کاشت، سه هزار هکتار باغات پسته ایجاد کرده ایم که موجب اشتغالزایی شده و در مناطقی که با بیابان زایی مقابله کرده ایم، با فعال کردن بخش گردشگری و اکوتوریسم آن اشتغال ایجاد شده است.

رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه به دو روش بیولوژیک و مکانیکی با بیابان زایی مقابله می شود، گفت: در روش نخست هدف ایجاد پوشش گونه های گیاهی مقاوم به کم آبی، بومی و سازگار با منطقه است، همچنین اگر بستر ایجاد گیاه نباشد، با بسترسازی به روش های مکانیکی همچون مالچ پاشی، بادشکن غیرزنده و ... فرصتی برای مستقر کردن گیاهان را ایجاد می کنیم تا گیاهان به دلیل طوفان و فرسایش بادی از بین نروند.

وی با تاکید بر اینکه سیاست اداره کل منابع طبیعی اقدامات مکانیکی نیست، اظهار کرد: طی ۵۰ سال گذشته در استان اصفهان ۳۱ هزار هکتار مالچ پاشی انجام شده است، از سوی دیگر ۳۰۸ هزار هکتار جنگل دشت کاشت ایجاد کرده ایم.

وی در خصوص برخی گلایه های فعالان زیست محیطی نسبت به مالچ پاشی مناطق بیابانی و منسوخ دانستن این روش در دنیا، توضیح داد: این روش منسوخ شده نیست و دلیل استقبال پایین از آن، دسترسی نداشتن بیشتر کشورها به نفت است و اگر بخواهند مالچ پاشی کنند مشمول هزینه های بالایی می شوند.

نریمانی با بیان اینکه مالچ نفتی یکی از پتانسیل های مهم کشور است، گفت: تمام انتقادهای وارده دو حالت دارد؛ برخی به آن ایراد زیست محیطی وارد می کنند که محیط زیست باید آن را جواب دهد، و برخی مباحث فنی را مطرح می کنند.

وی با تاکید بر اینکه سازمان حفاظت محیط زیست در بهمن ماه ۱۳۹۸ استفاده از مالچ نفتی را تایید کرده است، در خصوص بحث فنی استفاده از مالچ پاشی، تصریح کرد: متاسفانه تاکنون هیچ پیشنهادی برای جایگزین مالچ نفتی مطرح نشده است.

رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان افزود: در استان اصفهان از ۶۵۰ هزار هکتار تپه شنی، ۵ هزار هکتار آن یعنی (کمتر از یک درصد) مصوبه برای مالچ پاشی دارد، چراکه اضطرار برای انجام آن است، اما اگر هر روشی اعلام شود، از آن استقبال می کنیم.

وی با اشاره به اینکه مالچ پاشی از سال ۱۸۹۰ در شوروی آغاز شد و سپس در لیبی، عربستان و ... به مرور زمان مورد استفاده قرار گرفت، تاکید کرد: با وجودی که هزینه مالچ نفتی زیاد است، اما دولت برای مقابله با بیابان زایی این کار را انجام می دهد، چراکه حفظ روستا، جاده و جمعیت های انسانی اهمیت دارد.

نریمانی با تاکید بر اینکه با اقدامات صورت گرفته روند بیابان زایی در استان اصفهان ثابت است، گفت: در بحث بیابان زایی اصفهان بیشتر تابع اثرات اقلیمی است و با بررسی های صورت گرفته در استان، تنها دشت سگزی به دلیل عوامل انسانی موجب پیشروی بیابان شد، اما بیشتر بیابان های استان اصفهان تحت تاثیر عوامل اقلیمی هستند و افزایش آنها روندی ثابت داشته است.

وی با اعتقاد بر اینکه باید بپذیریم اصفهان در کمربند خشک جهان واقع است، تاکید کرد: تمام کشورهایی که در این کمربند هستند شرایطی مشابه اصفهان دارند و این بادهای فصل سرد و گرم برای تمام این کشورها یکسان است، بنابراین انتظار گرد و غبار را داریم، اما بیش از آن قابل تحمل نیست.

رئیس اداره امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با تاکید بر اینکه برای مقابله با بیابان زایی باید با جلوگیری از تخریب خاک، در طبیعت دستکاری نکنیم، گفت: با اقدامات حفاطتی باد منجر به تولید انرژی می شود، در غیر این صورت بادها منجر به ایجاد گرد و غبار می شود.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال اگر حقابه تالاب گاوخونی داده نشود به دلیل بافت تالاب که رسوبات آن ریزدانه است، بادها مستعد گردو غبار از این منطقه می شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha