به گزارش ایسنا، دومین برنامه وبیاد کرونا که به گفتوگو با ابراهیم حقیقی، طراح گرافیک، عکاس و نقاش اختصاص داشت، عصر روز دوشنبه (۱۹ خردادماه) بهصورت آنلاین برگزار شد. در این گفتوگو حقیقی با مرور بخشی از خاطرات خود از سالهای نوجوانی و جوانی که با دنیای هنر آشنا شد و پا به این عرصه گذاشت سخن گفت. او همچنین با اشاره به آثاری که در ایام قرنطینه خانگی خلق کرده بود، به سختی روزهای کرونایی و خلق آثار هنری در زمان وقوع اتفاقات اجتماعی پرداخت.
حقیقی که دانشآموخته کارشناسیارشد دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و عضو انجمن بینالمللی طراحان گرافیک است و تصویرسازی چندین کتاب و طراحی و ساخت تیتراژ بسیاری از فیلمهای سینمایی و مجموعههای تلویزیونی را در کارنامه حرفهای خود دارد، دیدن عکس از دوران نوجوانی و جوانی را در شکلگیری نگاه جدید به این حوزه بسیار موثر دانست و یادآور شد: آن زمان گاهی پدرم برخی مجلات فوتوگرافی که به ایران میآمد را به خانه میآورد و با دیدن این تصاویر بود که معنای عکاسی برایم عوض شد و متوجه شدم عکاسی معنای وسیعتری در جهان دارد. همچنین حدودا سال ۴۶ نیز «کتاب هفته» به سردبیری احمد شاملو و تصویرگریهای مرتضی ممیز منتشر میشد که برای ما بسیار تازگی داشت و تاثیرگذار بود.
او ادامه داد: البته معلم نقاشیام نیز در یاد دادن نقاشی و نگاهم به این عرصه موثر بود. آن زمان از روی جلد کتابهای جیبی که با طرحهایی از پرویز کلانتری، زمان زمانی و نورالدین زرینکلک منتشر میشد، کپی میکردم.
حقیقی همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا شاخههای مختلفی از هنر را در این سالها تجربه کرده است؟ اظهار کرد که یک بار از آقای کیارستمی پرسیدم که چرا کارهای مختلف انجام میدهی و او گفت من بیقرارم. فکر میکنم من نیز بیقرار بوده و هستم و همواره دلم تجربههای تازهتر میخواهد.
این هنرمند در بخشی از صحبتهای خود درباره هنر گرافیک و طراحی پوستر نیز، خاطرنشان کرد: یک کتاب با جلد خوب و یک فیلم با یک پوستر خوب بهتر به فروش میرسد؛ البته باید این نکته را در نظر داشت که همه سفارشات باید متعهدانه، از محتوا روایت درست تصویری داشته باشند. طراحی یک پوستر همانند نقاشی نیست که تصور کنیم کسی ممکن است آن را ببیند یا نبیند یا آن را خریداری کند یا نه. در واقع نقاشی تصمیم نمیگیرد کجا برود، اما گرافیک باید تصمیم بگیرد کجا میرود.
او همچنین درباره میزان درک مخاطبان از پوسترها، بیان کرد: یک پوستر فیلم با یک پوستر تئاتر بسیار متفاوت است یا حتی مخاطب پوستر یک فیلم تجاری و هنری با هم متفاوت هستند؛ به عنوان مثال مخاطب اندک فیلمهای هنری قطعا درک بالاتری از تصویر دارد و با او باید به گونه دیگری صحبت کرد.
حقیقی در ادامه درباره نمایشگاه آنلاین آثار خود که این روزها در گالری گلستان برگزار است و آنها را در دوران قرنطینه خلق کرده بود توضیحاتی را بیان کرد. او در این مجموعه آثار با استفاده از نمادهای ویروس جهانشمول کرونا از دستمال کاغذی و ژلهای ضدعفونی کننده گرفته تا ماسک و دستمال کاغذی در آثار مشهور هنری جهان، کرونا را به تاریخ دنیای هنرهای تجسمی برده است.
او اظهار کرد: حدود ۱۰۰ اثر در این مدت خلق شد که حدود ۴۰ اثر آن را در اینستاگرام منتشر کردم؛ به این دلیل که «قرنطینه» (quarantine) از ۴۰ میاد و به همین خاطر، این عدد را برای انتشار آثارم در اینستاگرام کافی دانستم. در خلق این ۱۰۰ اثر باید دقت میکردم که کارها تکرار نشود و ارتباط مشترک با مخاطب رخ بدهد که با در نظر گرفتن برخی معیارهای دیگر منجر به این شد که تصمیم بگیرم کدام اثر تاریخی را انتخاب کنم که البته سلیقه شخصی نیز در این گزینشها تاثیرگذار بود.
این هنرمند پیشکسوت همچنین درباره عنوان این نمایشگاه، توضیح داد: به این خاطر اسم این نمایشگاه «کرونا ایسم» شد که مُهر این زمانه را داشته باشد؛ تا از یادآوری این نام تا سالهای سال بعد از ما، دیگران یادشان باشد که زمانی ویروس کرونا در جهان و در این گستره شایع شد. همانند ما که الان از طاعون قرن ۱۶ و ۱۷ اروپا یاد میکنیم یا قصههای آن را میخوانیم.
او با بیان اینکه «حریم آثار هنری که روی آنها کار میکردم برایم بسیار محترم بود»، یادآور شد: البته برخی از مخاطبان در اینستاگرام نسبت به این کار واکنشهای منفی داشتند و میگفتند که به چه اجازهای به این آثار تجاوز کردهای؟ شاید هم درست بگویند! برخی هم اصلا آثار را درک نکرده بودند.
حقیقی همچنین درباره تجربه برگزاری نمایشگاه آنلاین، بیان کرد: اولین تصمیم با خانم گلستان (مدیر گالری گلستان) این بود که همزمان با بازگشایی گالریها این مجموعه آثار چاپ و به نمایش گذاشته شود، اما با توجه به اینکه دقیقا مشخص نبود گالریها چه زمانی باز میشوند، تصمیم گرفتیم با توجه به موضوع آن که با کرونا مرتبط بود، این نمایشگاه را به صورت آنلاین برگزار کنیم.
او البته نگاه چندان مثبتی به برگزاری نمایشگاههای آنلاین نداشت و در این زمینه اظهار کرد: به شخصه برگزاری نمایشگاههای هنری را بهصورت آنلاین نمیپسندم و هنوز حسم این است که یک اثر نقاشی یا یک مجسمه را باید از نزدیک ببینیم. باید دور مجسمه چرخید و برای هر نقاشی با توجه به ابعادی که دارد تصمیم بگیریم چقدر دور یا نزدیک از آن باشیم.
حقیقی در پایان سخنان خود یادآور شد که این روزها مشغول پروژه تازهای است که فعلا در مرحله اتود قرار دارد.
انتهای پیام
نظرات