به گزارش ایسنا، بنابر اعلام مدیر وب، برای این منظور گوگل ابزارهای مختلفی را بهصورت رایگان و یا با پرداخت هزینه در اختیار شما قرار داده تا بتوانید اطلاعات سایت خود را تجزیهوتحلیل کنید. گوگل آنالیتیکس یکی از ابزارهای گوگل است که به شما این امکان را میدهد که اطلاعات مختلفی مانند میزان ترافیک ورودی، لیست مخاطبان، میزان محبوبیت یا عدم تمایل مشتری به هر محصول و موضوع و ... را به دست آورید.
با تجزیهوتحلیل این اطلاعات میتوانید بهخوبی با نقاط ضعف و قوت سایت، محصولات و خدمات خود آشنا شده، سئو سایت را بالا برده و کسبوکار خود را ارتقا دهید. در این مقاله اطلاعات جامعی راجع به گوگل آنالیتیکس در اختیار شما قرار میدهیم، پس با ما همراه شوید.
گوگل آنالیتیکس چیست و برای چه کسانی مفید است؟
همانطور که در بالا نیز اشاره شد، گوگل آنالیتیکس که در ایران به آن گوگل آنالیز و یا گوگل آنالیتیک نیز میگویند، یک ابزار بسیار قدرتمند برای تجزیهوتحلیل اطلاعات خاصی از سایت است. این ابزار برای اولین بار در سال ۲۰۰۵ توسط گوگل ارائهشده و در حال حاضر در دو نسخه رایگان و پرمیوم در بازار موجود می باشد. این ابزار ترافیک سایت بهخوبی و بهصورت دستهبندی در اختیار شما قرار داده میشود تا بتوانید بسیاری از جنبههای محصولات، خدمات و یا سایت خود را بررسی کنید.
این ابزار میتواند برای هر فرد با هر نوع سایتی بسیار مناسب و البته ضروری باشد. یکی از مهمترین گروههایی که از این ابزار میتوانند جهت ارتقا کار خود استفاده کنند، بازاریابان اینترنتی هستند. این افراد میتوانند با استفاده از اطلاعات این ابزار، تبلیغات ضعیف تا کارآمد خود را شناسایی کرده و تغییرات لازم در آنها را اعمال کنند.
صاحبان سایتهای فروشگاهی، شرکتی و یا شخصی نیز میتوانند با استفاده ابزار گوگل آنالیتیکس به اطلاعات مهمیمانند موقعیت جغرافیایی کاربران، زمان حضور هر کاربر در هر صفحه، میزان محبوبیت یک محتوا و یا محصول و غیره دست پیدا کنند.
گوگل آنالیتیکس چه اطلاعاتی به شما میدهد؟
شاید بهصورت تخصصی بخواهید بدانید، اطلاعاتی که این ابزار در اختیار شما قرار میدهد چیست. بخشی از این اطلاعات شامل موارد زیر است:
اطلاعات مخاطبان
یکی از فاکتورهای بسیار جذاب و البته مهم این ابزار آن است که بهصورت مجازی برای هر بازدیدکننده از سایت یک پروفایل تشکیل میدهد که شما میتوانید به آنها دسترسی داشته باشید. این پروفایل شامل اطلاعاتی مانند نوع مرورگر مورداستفاده کاربر، سن و موقعیت جغرافیایی فرد، میزان محبوبیت محتواهای مختلف و غیره خواهد بود.
ترافیک لحظهای
گوگل آنالیتیکس در هر لحظه به شما نشان میدهد که چه تعداد کاربر در حال بازدید از سایت شما هستند. این اطلاعات همچنین به شما نشان میدهد که کاربران در چه مرحلهای از خرید محصولات شما، دانلود فایل یا دریافت خدمات قرار دارند.
بررسی راههای ورود به سایت
شما برای ارتقا سئو سایت خود باید بدانید که افراد بیشتر از چه طریقی وارد سایت شما شدهاند. آیا از طریق یک فایل تبلیغاتی، بک لینک و یا جستوجو در موتورهای جستوجو سایت شما را انتخاب کردهاند؟ این اطلاعات به شما کمک میکند که بتوانید بهترین و ضعیفترین راههای ورود به سایت خود را پیدا کنید.
بررسی رفتار کاربران
شما باید بدانید که کاربران بعد از ورود به سایت شما چه رفتارهایی دارند. باید بدانید که کاربران بهطور میانگین چه مدتی در سایت شما باقی میمانند؟ چه صفحهای از سایت بیشترین مشاهده را داشته است؟ کدام صفحه باعث شده است که تعداد کاربران بیشتری سایت شما را ترک کنند؟ مدتزمان بارگذاری هر صفحه چقدر است؟ گوگل آنالیتیکس تمامی این پرسشها را بهطور دقیق در اختیار شما قرار میدهد.
کار با گوگل آنالیتیکس
برای استفاده از این ابزار تنها کافی است وارد سایت آن شده و یک حساب کاربری جدید در قسمت sign in بسازید. در روند ثبتنام شما اطلاعات سایت خود مانند نام، URL و اهداف مورد نظر را وارد میکنید. بعد از ساختن حساب کاربری شما بعد از هر ورود به این ابزار یک گزارش اجمالی روبهرو خواهید شد. شما میتوانید هر بخش خاص از این گزارش را بهصورت ویژه و تخصصی بررسی کنید.
برای کارکردن با این ابزار همانند هر ابزار دیگر، باید با بخشهای مختلف و اصطلاحات مورداستفاده در آن، آشنا شوید. در حالت کلی گوگل آنالیتیکس شامل موارد زیر است:
داشبورد dashboard
داشبورد صفحه اصلی این ابزار است که اطلاعات بررسی شده را بهصورت دستهبندیشده در اختیار شما قرار میدهد.
نرخ پرش bounce rate
این معیار به شما نشان میدهد که چه درصدی از کاربران بعد از ورود به سایت، تنها یک صفحه آن را بازکرده و سایت را ترک کردهاند. بدون شک هرچه این نرخ بیشتر باشد، یعنی سایت تعامل مناسبی با کاربر برقرار نکرده است.
تبدیل conversion
هر سایت در ابتدای ثبتنام در گوگل آنالیتیکس، اهداف مشخصی برای خود تعریف میکند. این اهداف میتواند شامل خرید یک محصول، پر کردن یک فرم ثبتنام، به اشتراکگذاری یک ویدئو، دانلود یک فایل و هر چیز دیگر باشد. این بخش از ابزار میزان موفقیت در رسیدن به اهداف را به شما نشان خواهد داد.
اطلاعات لحظهای real time
بخش دیگر از این ابزار به نام اطلاعات لحظهای به شما این امکان را میدهد که در هر لحظه اطلاعات کاربران آنلاین خود مانند صفحه انتخابی، زمانی که در سایت حضورداشتهاند، موقعیت جغرافیایی و غیره را ببینید.
دورههای جدید
این بخش از ابزار به شما کمک میکند که بتوانید نرخ و میزان ورود کاربران جدید برای اولین بار به سایت خود را ببینید. این اطلاعات گوگل آنالیتیکس به شما کمک خواهد کرد که تاثیر تبلیغات و روند رشد ترافیک سایت را بهتر ببینید.
انتهای رپرتاژ آگهی