• سه‌شنبه / ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۸:۵۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99023022161
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

فرماندار شهرستان قوچان مطرح کرد؛

بهبود هفت پله‌ای شاخص نرخ بیکاری در قوچان

بهبود هفت پله‌ای شاخص نرخ بیکاری در قوچان

ایسنا/خراسان رضوی فرماندار شهرستان قوچان از بهبود شاخص نرخ بیکاری این شهرستان و کسب جایگاه نخست در حوزه ایجاد اشتغال در استان خراسان رضوی خبر داد.

هادی رجائی‌نیا فرماندار شهرستان قوچان امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تأکید بر توجه ویژه به مباحث اقتصادی، سرمایه‌گذاری و اشتغال به‌عنوان یکی از اولویت‌های اصلی این شهرستان، عنوان کرد: بر همین اساس از ابتدای سال 1398 روزهای شنبه به بحث‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری اختصاص داده شد و درمجموع 18 جلسه ستاد سرمایه‌گذاری، 26 جلسه ستاد تسهیل رفع موانع تولید، 10 جلسه کارگروه اشتغال شهرستان و 35 جلسه با معین‌های اقتصادی و 85 بازدید اقتصادی در سطح شهرستان انجام شد.

وی ادامه داد: خوشبختانه با این رویکرد اتفاقات و تغییرات بسیار خوبی در شاخص‌های شهرستان قوچان در حوزه اقتصادی رقم خورد و انگیزه لازم برای سرمایه‌گذاران برای فعال‌سازی دوباره واحدهای نیمه فعال و غیرفعال و ایجاد واحدهای صنعتی جدید فراهم شد.

فرماندار شهرستان قوچان با اشاره به نرخ بیکاری 17.2 درصدی شهرستان قوچان بر اساس سرشماری سال 1395 و جایگاه دوم این شهرستان برای بالا بودن نرخ بیکاری در سطح استان گفت: نرخ بیکاری یکی از دغدغه‌های مردم شهرستان بود و یکی از شاخص‌هایی بود که با وجود ظرفیت بالای شهرستان، رتبه خوبی در گذشته نداشتیم.

وی تصریح کرد: به دلیل تلاش‌های انجام‌گرفته در چند سال اخیر در سال گذشته نرخ بیکاری در شهرستان قوچان به 12.6 رسیده و 4.6 نرخ بیکاری بهبود یافت و جایگاه این شهرستان در سطح استان از جایگاه دوم به نهم بهبود پیدا کرد.

رجایی‌نیا افزود: اعتقاد بر این است که ظرفیت‌های ما در سطح شهرستان بالاتر از این است و پیش‌بینی می‌کنیم در سال‌های آتی شرایط اشتغال شهرستان وضعیت مطلوب‌تری داشته باشد و بتوانیم نرخ بیکاری را به رقم‌های پایین‌تری برسانیم.

وی در ادامه از ایجاد 44 صندوق خرد روستایی در سال گذشته خبر داد و افزود: این صندوق‌ها هر یک حدود سی نفر عضو دارند و با تسهیلاتی که توسط صندوق کارآفرینی امید به آن‌ها پرداخت‌شده شغل‌های خانگی برای اعضا ایجاد شده است.

فرماندار شهرستان قوچان بیان کرد: بر اساس عملکرد مختلف اشتغال که در استان انجام‌گرفته شهرستان قوچان با 86 امتیاز به همراه دو شهرستان دیگر رتبه اول را کسب کرد.

وی ادامه داد: تعهد ایجاد اشتغال در شهرستان قوچان در سال 1398 میزان دو هزار و 375 نفر بود که بر اساس ارزیابی اقدامات انجام‌شده در سامانه رصد اشتغال در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در شهرستان قوچان تعداد دو هزار و 494 نفر توسط دستگاه‌های متولی ثبت سامانه شد که نشان‌دهنده نرخ 105 درصدی میزان تعهد شهرستان در حوزه ثبت اشتغال است که این رقم در سطح استان 103 درصد است.

رجائی‌نیا اضافه کرد: هدف‌گذاری برای سال جاری و میزان تعهد اشتغال در شهرستان قوچان سه هزار و 584 نفر است که در دستور کار شهرستان قرار گرفته است.

افزایش 31 درصدی مصرف برق صنعتی در قوچان

وی در ادامه با بیان این نکته که چند شاخص بسیار مهم در حوزه اقتصادی و سرمایه‌گذاری وجود دارد، گفت: شهرک صنعتی شماره دو که از سال 1390 راه‌اندازی شده است تا سال 1397 تعداد 18 مورد زمین به متراژ 18 هکتار برای واحدهای صنعتی واگذار شده است در حالی‌ که در سال 1398 تعداد هشت مورد به متراژ 7.5 هکتار یعنی حدود 44 درصد میزان واگذاری در هفت سال گذشته در سال 1398 برای طرح‌های صنعتی و تولیدی زمین واگذار شده است.

رجائی‌نیا شاخص مصرف برق صنعتی را یکی از شاخص‌های بسیار مهم و زبان گویای فعال شدن صنایع و واحدهای تولیدی در هر شهرستان نامید و اظهار کرد: در سال 1397 میزان مصرف برق صنعتی شهرستان 35 هزار و 725 مگاوات ساعت بود که این عدد در سال 1398 به 46 هزار و 773 مگاوات ساعت رسید یعنی حدود 31 درصد مصرف برق صنعتی شهرستان افزایش پیدا کرده است که نشان‌دهنده ایجاد واحدهای صنعتی جدید، افزایش ظرفیت واحدهای تولیدی و ایجاد طرح‌های توسعه در بعضی واحدها و احیای واحدهای تعطیل‌ شده مثل کارخانه کاشی است.

وی گفت: در سال 1397 تعداد 17 هزار و 624 نفر بیمه‌شده تأمین اجتماعی در شهرستان قوچان وجود داشت که این میزان در سال 1398 به 18 هزار و 612 نفر رسید که نشان‌دهنده افزایش 988 نفری و رشد 5.6 درصدی تعداد بیمه‌شدگان در این شهرستان است.

فرماندار شهرستان قوچان با بیان این نکته که نرخ مشارکت اقتصادی شهرستان در سال 1395 بر اساس سرشماری سال 1395 میزان 39.7 بوده است، گفت: این میزان در سال 1398 به 40.6 رسیده است در حالی‌ که شاخص نرخ مشارکت اقتصادی استان در سال 1398 نسبت به سال 1395 کاهش پیدا کرده است.

صدور مجوز برای 9 اقامتگاه بوم‌گردی و گردشگری در قوچان طی سال گذشته

رجائی‌نیا از صدور مجوز 9 اقامتگاه بوم‌گردی و گردشگری در سال 1398 در سطح شهرستان خبر داد و این میزان صدور مجوز طی یک سال را بی‌نظیر خواند و افزود: قطعاً در آینده این اقامتگاه‌ها می‌تواند تأثیر بسیار خوبی را در بحث اشتغال‌های حوزه گردشگری داشته و تحرک بسیار خوبی را در این زمینه ایجاد کنند.

وی گفت: با کمک معین‌های اقتصادی در سال گذشته حوزه ایجاد کارگاه‌های تولید فرش، مراکز جمع‌آوری شیر و پرورش مرغ بومی و ایجاد شغل‌های خرد روستایی اقدامات بسیار خوبی انجام‌ شده است و به دنبال این هستیم در سال جاری با همکاری معین‌های اقتصادی شغل‌های خرد در سطح روستاها را همچنان افزایش دهیم و بتوانیم زمینه تثبیت و بازگشت جمعیت به سمت روستاها را داشته باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha