• یکشنبه / ۱۷ تیر ۱۴۰۳ / ۱۲:۳۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403041711732
  • خبرنگار : 30147

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان:

۴۴هزار هکتار از اراضی کشاورزان تربت‌جام بازگردانده می‌شود

۴۴هزار هکتار از اراضی کشاورزان تربت‌جام بازگردانده می‌شود

ایسنا/خراسان رضوی مدیر جهاد کشاورزی تربت‌جام در خصوص پروژه رفع تداخلات اراضی گفت: بسیاری از کشاورزان درصدی از اراضی‌شان با اراضی ملی تداخل دارد که در همین راستا طی ۲ سال گذشته ۱۵ پلاک در قالب بیش از ۳۷ هزار و ۵۰۰ هکتار به مردم بازگردانده شد و امسال هم ۶۳ پلاک در دست اقدام داریم که بیش از ۴۴ هزار هکتار از اراضی رفع تداخل خواهد شد.

باقر خدادادی در گفت و گو با ایسنا جهاد کشاورزی را فرزند انقلاب و مرهون رشادت‌ها و از خود گذشتگی‌های جهادگران دانست و گفت: جهاد سازندگی طی سال‌های گذشته خدمات ارزشمندی را در روستاها و در راستای محرومیت‌زدایی و مبارزه با فقر انجام داده است.

وی با بیان اینکه چون طی دوران دفاع مقدس جهاد سازندگی کار پشتیبانی از جنگ را برعهده داشت، عنوان سنگرسازان بی سنگر به این عزیزان تعلق گرفت، اظهار کرد: بخش کشاورزی یکی از بخش‌های مهم، اصلی و توانای اقتصاد کشور است.

مدیر جهاد کشاورزی تربت‌جام تصریح کرد: جهاد کشاورزی در راستای امنیت اقتصادی و ایجاد اشتغال تلاش‌های بسیاری را دارد و در این راستا به جامعه و کشور نیز کمک‌های بسیاری را می‌کند.

تربت‌جام در بسیاری از محصولات حرف برای گفتن دارد

وی با اشاره به اینکه شهرستان تربت‌جام به لحاظ خاک حاصلخیز و منابع آبی شهرستانی پتانسیل‌های بسیاری دارد، از وجود ۶۳۸ منبع آبی در منطقه خبر داد و بیان کرد: تربت‌جام در بسیاری از محصولات در سطح استان حرف برای گفتن دارد.

خدادادی از گندم، جو، خربزه، پنبه، چغندر قند و ...به عنوان مهمترین محصولات مزیت دار شهرستان نام برد و گفت: در تولید بسیاری از محصولات با تلاش‌های کشاورزان شهرستان رتبه‌های برتر استان را داریم.

۴۴هزار هکتار از اراضی کشاورزان تربت‌جام بازگردانده می‌شود

وی با بیان اینکه بهره‌وری آب مهمترین مشکل شهرستان حتی خراسان رضوی است، افزود: طی یک سال اخیر با کمک کارگروه برنامه‌ریزی شهرستان اعتبارات بسیار خوبی برای بهره‌وری آب به بخش کشاورزی اختصاص یافت.

انجام ۲۶ کیلومتر لوله‌گذاری در راستای جلوگیری از هدر رفت آب

مدیر جهاد کشاورزی تربت‌جام از انجام ۲۶ کیلومتر لوله‌گذاری و انتقال آب با لوله برای خرده مالکین و در راستای جلوگیری از هدر رفت آب خبر داد و گفت: با کمک تمامی بهره‌برداران و ظرفیت‌های شهرستان توانستیم ۲۴ رشته قنات را در شهرستان احیاء و مرمت کنیم.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۹ میلیارد تومان میزان اعتباراتی بود که سال گذشته به صورت بلاعوض به کشاورزان و بهره‌برداران شهرستان پرداخت شد، گفت: طی یک سال اخیر در حوزه مکانیزاسیون هم بیش از ۹ میلیارد تومان اعتبار تسهیلاتی به توسعه ناوگان ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی پرداخت شد.

خدادادی ادامه داد: با توجه به خشکسالی‌هایی که طی سال‌های گذشته داشته‌ایم و موجب کاهش شدید جمعیت دامی شد، سال گذشته بیش از ۶۰۰۰ تن انواع نهاده‌های دامی از جمله جو، کنستانتره و سبوس بین دامداران توزیع شد.

رکورد جوجه ریزی در کشور شکست

وی با بیان اینکه امیدواریم با اقدامات در دست انجام بتوانیم جمعیت دامی شهرستان را کنترل و حتی افزایش دهیم، افزود: سال گذشته توانستیم با ۹ میلیون قطعه رکورد جوجه ریزی در استان و کشور را بشکنیم، همچنین سه ماهه ابتدای امسال نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد افزایش جوجه ریزی داشته‌ایم و این موجب شد بهار امسال کمترین تنش را در عرضه و توزیع مرغ داشته باشیم.

تربت‌جام قطب تولید گندم

مدیر جهاد کشاورزی تربت‌جام همچنین به وضعیت حوزه زراعت اشاره کرد و گفت: شهرستان تربت‌جام یک حوزه زراعی و به عنوان قطب تولید گندم شناخته می‌شود به طوری که سال گذشته حدود ۴۳ هزار تن گندم مازاد بر مصرف کشاورزان تحویل سیلوهای دولتی شد.

۴۴هزار هکتار از اراضی کشاورزان تربت‌جام بازگردانده می‌شود

وی خاطرنشان کرد: امسال هم با توجه به وضعیت مناسب بارش‌ها و نزولات جوی و زحمات کشاورزان پیش‌بینی می‌شود بیش از ۴۸ هزار تن گندم مازاد بر مصرف کشاورزان تحویل سیلوهای دولتی شود.

خدادادی با اعلام اینکه امسال بیش از ۱۲۰ درصد سهمیه نسبت به سال قبل، کود شیمیایی بین گندم کاران توزیع شد، گفت: امسال با کمک سایر مسئولان ۱۱هزار تن انواع کودهای شیمیایی و همچنین ۲۱۰۰ تن بذور اصلاح شده بین کشاورزان توزیع شد.

وی با اشاره به ضرورت افزایش دانش در بخش کشاورزی اظهار کرد: چون اکثر کشاورزان بیش از ۵۰ سال سن دارند مقداری در دانش بخش کشاورزی عقب هستیم؛ امسال به کمک مراکز تحقیقاتی و برگزاری سمینارها و کلاس‌های آموزشی بیش از ۶۵۰۰ نفر روز آموزش داشتیم که نقش بسیار مهمی در نفوذ دانش در مزرعه داشته است.

وی از آفات زیانبار و خسارت زای غلات به خصوص سن گندم، به عنوان یکی از مشکلات شهرستان نام برد و گفت: سال گذشته توانستیم سن زدگی را از ۴ درصد سال‌های گذشته به ۲ صدم درصد برسانیم.

خدادادی با بیان اینکه امیدواریم این درصد امسال به صفر برسد و هیچ گندم سن زده‌ای نداشته باشیم، افزود: هر یک عدد سن در مترمربع می‌تواند به ۲۳۰ کیلوگرم گندم خسارت وارد کند.

بیش از ۱۰ هزار مترمربع گلخانه در دست احداث است

وی همچنین با اشاره به اینکه با تلاش‌های انجام شده توانستیم از وارد شدن خسارت هنگفتی که ممکن بود به کشاورزان برسد جلوگیری کنیم، اظهار کرد: با توجه به وضعیت و محدودیت‌های منابع امسال توسعه کشت‌های گلخانه‌ای در دستور کار قرار دارد.

۴۴هزار هکتار از اراضی کشاورزان تربت‌جام بازگردانده می‌شود

مدیر جهاد کشاورزی تربت‌جام گفت: امسال بیش از ۱۰ هزار مترمربع گلخانه در دست احداث داریم که به زودی افتتاح و به بهره‌برداری خواهد رسید، همچنین در راستای مشکلاتی که در حوزه برق و انرژی داریم جلساتی با مسئولان استان برگزار شده و تلاش می‌شود با احداث نیروگاه‌های خورشیدی بتوانیم بسیاری از مشکلات برق چاه‌های کشاورزی را رفع کنیم.

وی تشکیل قرارگاه صدور اسناد کشاورزی را با کمک ثبت اسناد از سال گذشته دیگر اقدام انجام شده در شهرستان دانست و گفت: تمامی اراضی کشاورزی با همکاری کشاورزان شهرستان سنددار خواهد شد و معضل مالکین مرتفع خواهد شد.

خدادادی در ادامه با بیان اینکه احیاء و راه‌اندازی مجدد واحدهای راکد به جد در دستور کار قرار دارد، خاطرنشان کرد: سال گذشته دو واحد پرورش قارچ صنعتی راه‌اندازی مجدد شد و سایر واحدها نیز شناسایی شدند که امیدواریم به کمک دولت نیز به زودی راه‌اندازی شوند.

تلاش برای رفع مشکلات و توسعه بخش کشاورزی

وی با اشاره به اینکه سند ۳ ساله تحول کشاورزی به عنوان الگوی پیشرفت کشاورزی در دست تدوین و اقدام قرار دارد، افزود: امیدواریم برای سال جاری و سال‌های آتی بتوانیم در کنار سند تحول اقدامات شاخصی را در راستای زیرساخت‌های بخش کشاورزی انجام دهیم.

مدیر جهاد کشاورزی تربت‌جام در پایان گفت: تمامی تلاش‌های خود را به کار گرفته‌ایم که از همه ظرفیت‌های شهرستان و استان بتوانیم در راستای رفع مشکلات و توسعه بخش کشاورزی استفاده کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha