• دوشنبه / ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۵:۲۷
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 99022216053
  • خبرنگار : 71573

انتشار «جستاری در روابط ایران و هند»

انتشار «جستاری در روابط ایران و هند»

«جستاری در روابط ایران و هند: گذشته، حال و آینده» نوشته حشمت‌السادات معینی‌فر، توحید اسدی و نرگس‌السادات موسوی به تازگی راهی بازار شده است.

به گزارش ایسنا،  این کتاب در ۲۹۷ صفحه و با  قیمت ۳۷ هزار تومان در انتشارات جهاد دانشگاهی واحد اصفهان عرضه شده است.

در مقدمه «جستاری در روابط ایران  و هند» آمده است: «دو کشور ایران و هند در منطقه از جایگاهی ویژه و بسیار مهم برخوردار هستند. هند یکی از پرچمداران مبارزه با استعمار انگلیس است که در سال ۱۹۴۷ به استقلال دست یافت.

 از طرف دیگر، ایران به عنوان نماد ایستادگی در برابر آمریکا در تمام جهان به ویژه خاورمیانه شناخته شده است، بنابراین اهمیت جایگاه منطقه‌ای ایران بر کسی پوشیده نیست. ایران از تمدن و تاریخ غنی و باسابقه‌ای برخوردار است. فرهنگ ایرانی فراتر از مرزهای سیاسی امروز طی ادوار مختلف شکل گرفته است. ایران فرهنگی به عنوان یک واقعیت ممتد تاریخی با کشورهای دیگر از جمله هند در تعامل و داد و ستد فرهنگ بوده و  برآن اثر گذاشته و از آن اثر پذیرفته است.

 روابط ایران و هند همواره با تعاملات هدفمند در طول قرن‌ها همراه بوده است. در عصر قدرت‌های منطقه‌ای مجال و فرصت مناسبی برای دو کشور مهیاست تا به روابط خود عمق و معنای بیشتری ببخشند. اشتراکات فرهنگی و تاریخی بسیاری بین دو کشور وجود دارد. روابط ایران و هند  صرفا رابطه‌ای سیاسی، اقتصادی یا حتی تاریخی نیست. بلکه ارتباط بین تمدن‌هاست که در آن تمدن‌های بزرگ هندی و ایرانی از یکدیگر تأثیر بسزایی گرفته‌اند و هر دو کشور ایران و هند برای این روابط، احترام و جایگاه ویژه‌ای قائلند.

 ایران و هند پس از انقلاب اسلامی  در سال ۱۹۷۹ روابط خود را توسعه دادند. ایران تا قبل از انقلاب عضو سازمان پیمان مرکزی سنتو بود که به نوعی در برابر کشورهای بلوک شرق مانند اتحاد شوروی و کشورهای نزدیک به مسکو مانند هند صف‌آرایی کرده بود.

ایران و هند عضو گروه ۷۷ و همچنین گروه ۱۵ هستند. در قالب همکاری‌های آسیایی هند در کنار روسیه، چین و ژاپن و ایران می‌تواند یکی از قطب‌های اساسی را در چارچوب منطقه‌گرایی شکل دهد.  همکاری‌های ایران و هند در زمینه‌های انرژی، فرهنگ و  دیالوگ تمدنی برای دیگر کشورها می‌تواند نمونه‌ای قابل قبول باشد. هر دو کشور ناظر در سازمان همکاری‌های شانگهای هستند.

در صحنه جهانی نیز ایران و هند همچون دو همسایه نزدیک با یکدیگر همکاری می‌کنند.»

 انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha