به گزارش ایسنا، مرکز پژوهشهای مجلس در ادامه سلسلهنشستهایش درباره مواجهه با شیوع ویروس کرونا موضوع آموزشهای فنی و حرفهای و کاردانش چالشهای و راهکاری پیش روی آن را مورد بررسی قرار دادند.
طبق این گزارش، در شرایط فعلی آموزشهای فنی و حرفهای و کار و دانش به عنوان آموزشهای «علمی-عملی» وزارت آموزش و پرورش درگیری مضاعفی با بیماری کرونا پیدا کرده است چون ارائه آموزش به روشهای مختلف آموزشی از راه دور و ارزشیابی تحصیلی در این حوزه متفاوت از حوزه آموزشهای عمومی است. لازم است چگونگی و شرایط پایان یافتن سال تحصیلی در این دو شاخه تحصیلی مورد بررسی قرار گیرد.
در بخش چالشها، مرکز پژوهشها ضمن اشاره به نبود زیرساختهای کافی برای ارائه آموزش از راه دور با توجه به تنوع رشتهها به موضوع فقدان زیرساختهای لازم و مناسب برای ارزشیابی دروس فنی و همچنین نبود منابع آموزشی دیجیتالی کارآمد پرداخته و بر لزوم ضرورت قطعی برگزاری پودمانهای فنی در کارگاهها تأکید کرده است. ضعف در توزیع یکسان منابع آموزشی از راه دور و ناکافی بودن آمادگی معلمان و مربیان برای پاسخ به مشکلات یادگیری دانشآموزان از دیگر مواردی است که به عنوان چالش در این گزارش یاد شده است.
در بخش فرصتها بحث استفاده از توانمندیهای هنرجویان و امکانات و تجهیزات کارگاهها اشاره شده است. همچنین بیان شده که با توجه به احتمال وقوع مجدد این پاندمی یا حوادث مشابه شرایط کنونی میتواند زمینهساز مناسبی برای رشد خلاقیتهای کارشناسان این حوزه در مواردی همچون تأمین منابع آموزش آنلاین باشد. در نهایت در بخش راهکارها با تأکید بر لزوم بازگشایی هنرستانها با ایجاد فضای امن و تعیین زمانی برای تکمیل شایستگیهای فنی حداقل سه هفته مشروط بر کاهش تراکم کلاس و کارگاهها با دو شیفته کردن هنرستانها یا زوج و فرد کردن روزهای آموزش اشاره داشته و خواستار توزیع اقلام تولیدی بهداشتی و مراقبتی برای مدارس شده است.
متن کامل این گزارش را میتوانید اینجا بخوانید.
انتهای پیام
نظرات