• شنبه / ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۵:۱۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99021309192
  • خبرنگار : 99999

خلیلزاد: طالبان و نیروهای افغانستان خشونت را متوقف کنند

خلیلزاد: طالبان و نیروهای افغانستان خشونت را متوقف کنند

زلمای خلیلزاد، نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا در واکنش به آخرین گزارش یوناما، هیئت کمک سازمان ملل در افغانستان، خواستار توقف خشونت‌ها در این کشور هم از طرف طالبان و هم از طرف نیروهای دولتی شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه یورو نیوز، خلیلزاد در بامداد امروز شنبه در یک رشته توییت اعلام کرد که هرچند تلفات غیر نظامیان در سه ماه نخست امسال به دلیل کمتر شدن خشونت‌ها کاهش یافته، اما ادامه حملات مهلک طالبان و واکنش «خشن» نیروهای افغان به آن، این دستاوردها را به خطر می‌اندازد.

گزارش اخیر یوناما نشان می‌دهد که در سه ماه نخست سال ۲۰۲۰، بیش از ۵۰۰ غیر نظامی کشته و نزدیک ۸۰۰ غیر نظامی دیگر زخمی شده‌اند. این نهاد در گزارش خود گفته ‌است که تلفات غیر نظامیان در افغانستان نسبت به سال گذشته کاهش داشته یافته است. یوناما همچنین طالبان را عامل ۳۹ درصد تلفات غیر نظامیان و نیروهای طرفدار دولت افغانستان را عامل ۳۲ درصد این تلفات خوانده است.

خلیلزاد با یادآوری این گزارش گفته است که تمامی طرف‌های درگیر در افغانستان از همین حالا باید برای کاهش خشونت اقدام کنند. او از دولت افغانستان و گروه طالبان خواسته تا روند رهایی زندانیان را سرعت بخشیده و خشونت را کاهش دهند زیرا به گفته وی، آزادی زندانیان و کاهش خشونت سریع‌ترین راه برای ورود به مذاکرات بین‌الافغانی و آتش‌بس کامل و دایمی است.

در رشته توییت خلیلزاد همچنین یادآوری شده است که غیرنظامیان در افغانستان هنوز هم از انفجار مین کنار جاده‌ای، ترورهای هدفمند و سایر پیامدهای جنگ رنج می‌برند.

خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان امروز شنبه ۲ مه در توییتی نوشت، مبادله زندانیان و کاهش خشونت‌ها سریع‌ترین وسیله برای مذاکرات بین‌الافغانی و آتش بس دایمی و همه جانبه است. باید دولت کابل و طالبان روند مبادله زندانیان را سرعت دهند.

خلیلزاد نوشت، تأخیر در مبادله زندانیان به معنی تلفات بیشتر غیرنظامیان در جنگ بین افغان‌هاست در حالی که جنگ واقعی علیه ویروس کرونا است باید افغان‌ها در این مورد متحد شوند.

وی افزود، گزارش نمایندگی سازمان ملل متحد (یوناما) در مورد تلفات غیرنظامیان در افغانستان در ربع اول سال ۲۰۲۰ نشان می‌دهد که تلفات غیرنظامیان در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته ۲۹ درصد کاهش یافته است.

نمایندگی سیاسی سازمان ملل متحد (یوناما) در کابل دوشنبه گذشته با نشر اعلامیه‌ای نوشت، طی سه ماه اول ۲۰۲۰ بیش از ۵۰۰ غیرنظامی در افغانستان کشته شدند و ۷۶۰ غیرنظامی دیگر زخم برداشتند.

در این اعلامیه آمده بود، در مجموع ۱۲۹۳ مورد تلفات افراد غیرنظامی شامل ۵۳۳ کشته و ۷۶۰ زخمی در جریان سه ماه اول امسال در افغانستان ثبت شده است که بیش از ۱۵۰ کودک نیز شامل کشته شدگان‌اند و هم چنان قربانی اصلی جنگ غیرنظامیان هستند.

براساس این اعلامیه، عناصر مخالف دولت عامل بیشتر تلفات غیرنظامیان اند که شامل طالبان عامل ۳۹ درصد، شاخه خراسان داعش عامل ۱۳ درصد و باقی آمار مربوط عناصر نامشخص مخالف دولت افغانستان می‌شود. هم چنان یوناما نیروهای طرفدار دولت افغانستان را مسئول ۳۲ درصد تلفات افراد غیرنظامی در جریان سه ماه اول امسال گفته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha