• شنبه / ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۴:۳۰
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 99021309151
  • خبرنگار : 71624

با حضور معاون علمی رئیس جمهوری انجام شد

افتتاح سرای نوآوری و شتابدهی توسعه صنایع منطقه‌ای دانشگاه آزاد

افتتاح سرای نوآوری و شتابدهی توسعه صنایع منطقه‌ای دانشگاه آزاد

سرای نوآوری و شتابدهی توسعه صنایع منطقه‌ای دانشگاه آزاد ظهر امروز (شنبه، ۱۳ اردیبهشت) با حضور معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افتتاح شد.

به گزارش ایسنا، دکتر اسماعیل قادری‌فر، رئیس مرکز توسعه فناوری های راهبردی معاونت علمی  ریاست جمهوری در مراسم افتتاح نوآوری و شتابدهی توسعه صنایع منطقه‌ای دانشگاه آزاد گفت: راه‌اندازی و تغییر واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی به سراهای نوآوری را به عنوان جزئی از زیست‌بوم نوآوری و فناوری دنبال می‌کنیم. مهر ماه سال گذشته اولین سرای نوآوری جامع دانشگاه آزاد در مجموعه‌ی ساختمان دکتر حبیبی دانشگاه علوم تحقیقات افتتاح شد. امروز برج فناوری دکتر قریب که روزگاری میزبان ۱۱ هزار دانشجو بوده به دلیل کمبود تعداد دانشجویان تبدیل به ساختمان متروکه‌ای شده بود ، تبدیل به یک مرکز نوآوری تحت عنوان مرکز توسعه صنایع منطقه‌ای شده است.

وی افزود: مجموعه حاضر یک فضای ۸ هزار متر مربعی است که میزبان پنج شتاب‌دهنده تخصصی است. دو طبقه از این مجموعه به فضای کار اشتراکی اختصاص پیدا کرده است. دسترسی بسیار خوبی که در منطقه شش تهران به دانشگاه‌های بزرگ کشور همچون دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه تهران و دانشگاه پلی‌تکنیک وجود دارد می‌تواند باعث شود این مجموعه به یک سرای جامع برای فعالیت‌های نوآورانه دانشگاه آزاد با رویکرد جدید رئیس دانشگاه آزاد تبدیل شود.

قادری‌فر ادامه داد: در خرداد ماه سرای نوآوری مجموعه تهران غرب را در پونک افتتاح خواهیم کرد. یکی دیگر از بزرگترین سراهای نوآوری کشور در یکی از واحدهای نوستالژیک دانشگاه آزاد یعنی واحد هنر و معماری که ظاهرا اولین واحد دانشگاه آزاد کشور است ایجاد خواهد شد. فاز اول آن به متراژ ۱۵ هزار متر مربع به حوزه صنایع خلاق و فناوری‌های نرم اختصاص دارد و ان‌شاء‌الله در خرداد ماه افتتاح خواهد شد. در اراک، ساری، تبریز و بوشهر و دیگر شهرستان‌ها نیز قراردادها منعقد شده و حضور دانشگاه آزاد واحدهای شهرستان‌ها نیز در این عرصه پررنگ‌تر خواهد شد.

در ادامه این مراسم، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: یکی از ظرفیت‌های بزرگی که در تهران داریم وجود دانشجوهای شهرستانی است. هر کدام از شهرهای ما فرصت‌های بالقوه و بالفعل اقتصاد دانش‌بنیان دارند.

وی افزود: هدف از ایجاد این سراهای نوآوری این است که دانشجویی که به تهران می‌آید از بدو ورود به تهران در حوزه‌ای که به اقتصاد منطقه خودش مربوط است شکل بدهد. در طول مدت تحصیل خود در تهران از خدمات دانشگاه استفاده کند و در ادامه این استارتاپ‌ها به شهرستان‌ها باز گردند. در ابتدای شروع این کار، دانشگاه آزاد بیشتر از 50 درصد یا 50 درصد کار را تملک می‌کند و سپس به دانشجو باز می‌گرداند مشروط بر این که وقتی کسب‌وکار فرد توسعه پیدا کرد، دانشجو به شهر خود باز گردد.

در بخش دیگری از این برنامه، دکتر محمودرضا آقامیری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران گفت: این سرای نوآوری وابسته به واحد شهر قدس دانشگاه آزاد است. نیایش که هفته‌ گذشته قرارداد آن امضا شد به واحد تهران مرکز وابسته است و سرای نوآوری پونک به تهران غرب وابسته است. دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس در دل پارک پردیس واقع شده است. نظر دکتر طهرانچی این بود که این دانشگاه باید یک دانشگاه فناور شود.

وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس تغییر ماموریت می‌دهد و به یک دانشگاه نوآوری ثروت‌آفرین تبدیل می‌شود. در سندی که امروز امضا می‌شود این واحد به قطب دانشجویان خارجی دانشگاه آزاد خواهد شد و تمرکز آن بر روی دانشجویان تحصیلات تکمیلی خواهد بود.

آقامیری در پایان بیان کرد: جمعی از متخصصانی که از دانشگاه‌های خارج از کشور برگشته‌اند از اعضای هیئت‌علمی این دانشگاه خواهند بود و دانشجویان می‌توانند از امکانات شرکت‌ها و گذراندن دوره‌ی سربازی در شرکت‌ها و دیگر خدمات استفاده کنند. دانشگاه به عضویت پارک علم و فناوری پردیس  در می آید و از مزایای پارک استفاده می‌کند.

در این مراسم که ظهر امروز در ساختمان دکتر قریب برگزار شود، دو تفاهم‌نامه مربوط به دانشگاه فناوری ناحیه نوآوری پردیس و راه‌اندازی شتاب‌دهنده شمسا به عنوان شتاب‌دهنده مادر برای حمایت از شتاب‌دهنده‌های دانشگاه آزاد در سراسر کشور به ترتیب میان معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری و دانشگاه آزاد و همچنین معاونت علمی فناوری، دانشگاه آزاد و شتاب‌دهنده سیوان امضا شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha