• یکشنبه / ۲۹ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۰۴
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1403072921918
  • خبرنگار : 30057

تولید نقشه ملی ژئومکانیک توده سنگ‌های کشور در دستور کار سازمان زمین‌شناسی

تولید نقشه ملی ژئومکانیک توده سنگ‌های کشور در دستور کار سازمان زمین‌شناسی
عکس تزئینی است

رئیس گروه زمین‌شناسی مهندسی و ژئوتکنیک سازمان زمین‌شناسی از تهیه و تدوین نقشه ملی ژئومکانیک توده سنگ‌های کشور تا یک سال آینده خبر داد و گفت: تهیه این نقشه یکی از پروژه‌های مهم و در دست اجرای گروه زمین‌شناسی مهندسی و ژئوتکنیک است که تاکنون اطلاعات ۱۲ استان از جمله البرز، کرمانشاه، لرستان، فارس، سمنان‌ و... پیاده‌سازی و تنظیم شده است.

به گزارش ایسنا، دکتر مسعود محمودپور با بیان این‌که در حال حاضر اطلاعات و داده‌های گوناگونی از ویژگی‌های مهندسی سنگ‌های کشور تهیه و تنظیم شده است، اظهار کرد: منابع و اطلاعات لازم برای این امر از برداشت‌های صحرایی در قالب تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی مهندسی با مقیاس‌های یک‌پنجاه‌هزارم و یک‌بیست‌وپنج‌هزارم و اطلاعات تخصصی در گزارش‌ها و مقالات بررسی مخاطرات در کشور به دست آمده که همگی توسط کارشناسان این گروه و مراکز سازمان تهیه و تولید شده‌اند و یا در حال حاضر در دست تهیه هستند.

وی با تاکید بر این‌که ویژگی‌های ژئومکانیکی سنگ‌ها از جمله مباحث چالش برانگیز در انجام پروژه‌های عمرانی است، افزود: به طور یقین، امکان پیاده‌سازی تمام ویژگی‌های مهندسی سنگ‌ها در این نقشه امکان‌پذیر نخواهد بود و تلاش شده تا مهم‌ترین مؤلفه‌های مهندسی سنگ‌ها که تاثیر مستقیمی بر نحوه رفتار مهندسی آنها خواهند داشت، در این نقشه بازتاب یابند.

رئیس گروه زمین‌شناسی مهندسی و ژئوتکنیک سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور خاطرنشان کرد: نگرش اصلی در تهیه این نقشه انعکاس اطلاعاتی از توده‌ سنگ‌ها است که در پروژه‌های عمرانی مانند احداث تونل‌ها، سدسازی و توسعه راه‌ها و جاده‌های کشور تاثیرگذار است.

به نقل از روابط‌عمومی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، محمودپور افزود: امید است تمامی داده‌های مورد نظر پس از فرآیند استخراج از منابع بیان شده و انجام مرحله راستی‌آزمایی و تدقیق، در تکمیل نقشه ملی ژئومکانیک توده سنگ‌های کشور به کار گرفته شود و پس از گذشت مراحل تولید نقشه و تایید در شورای انتشارات سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور، در اختیار کارشناسان، دانش‌پژوهان و مهندسین ژئوتکنیک کشور جهت بهره‌برداری قرار گیرد.   

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha