• چهارشنبه / ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۲:۰۲
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 99021007297
  • خبرنگار : 50038

مدیر جهادکشاورزی ملایر خبر داد

مبارزه با سن غلات در ۷۲۵۵ هکتار از اراضی کشاورزی ملایر

مبارزه با سن غلات در ۷۲۵۵ هکتار از اراضی کشاورزی ملایر

ایسنا/همدان مدیر جهادکشاورزی شهرستان ملایر گفت: از ۲۸ فروردین تا ۳۱ فروردین ماه امسال در وسعت ۷۲۵۵ هکتار از اراضی تحت کشت آبی و دیم گندم و جو شهرستان، عملیات مبارزه همگانی با سن غلات انجام شده است.

علی مروت‌امیری در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: عملیات مبارزه همگانی با سن غلات در مرحله سن مادر در پنج مرکز خدمات جهادکشاورزی شامل سامن، جوکار، پیروز، آورزمان و حومه با تلاش همکاران ما در واحد مربوطه صورت پذیرفت.

وی اظهار کرد: در بخش جوکار در بحث مبارزه با سن غلات گندم و جو آبی و دیم، به میزان ۱۶۶۸ هکتار، در بخش سامن به وسعت ۱۲۷۴ هکتار، در روستای آورزمان به میزان ۱۵۸۶، در روستای پیروز به وسعت ۷۹۰ هکتار و در حومه ملایر به وسعت ۱۹۳۷ هکتار سطح مبارزه با آفت سن مادر بوده است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان ملایر با اشاره به اینکه سن غلات، از مهمترین آفت گندم و جو است، گفت: این آفت با تغذیه از گندم و جو در مراحل مختلف رویشی موجب کاهش عملکرد و از بین بردن خاصیت نانوایی می شود.

وی خاطرنشان کرد: نحوه فعالیت سن مادری در کوه و زیربوته های گون، درمنه و زرشک وحشی است و از اواسط اسفندماه با گرم شدن هوا به صورت دسته جمعی به مزارع گندم حمله می کند، در این زمان بوته های گندم که در مرحله پنجه زدن یا ساقه رفتن است، مورد تغذیه سن قرار گرفته به طوریکه برگ و جوانه مرکزی مولد خوشه از بین می رود.

وی ادامه داد: از آنجا که با گرم شدن هوا سن مادری به تدریج از کوه به مزارع حمله می کند بنابراین زمان مبارزه با سن مادری زمانی است که بیشترین جمعیت سن های موجود در اماکن زمستانگذران، محل خود را ترک و تخلیه کرده و در مزارع گندم مستقر شده باشند.

مروت‌امیری با بیان اینکه مبارزه در مرحله پوره نیز زمانی است که اکثریت نسبی جمعیت پوره های سن  موجود در مزرعه در مرحله سن دو پورگی باشند، افزود: با توجه به اینکه مبارزه با سن گندم همگانی است بنابراین همکاری کلیه کشاورزان در این امر ضروریست.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان ملایر در پایان خاطرنشان کرد: کشاورزان در صورت مشاهده سن در مزارع برای بازدید کارشناسان، کارشناسان ناظر و مروجین سریعاً مراتب را به اطلاع مسئول مراکز خدمات و یا مدیریت جهاد کشاورزی برسانند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha