• یکشنبه / ۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ / ۱۰:۴۵
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 99020704585
  • منبع : نمایندگی همدان

چراغ منطقه گردشگری «پیرسلمان» پرنور می‌شود

چراغ منطقه گردشگری «پیرسلمان» پرنور می‌شود

ایسنا/همدان طراوت و غوغای زیبایی طبیعت بهاری این تکه از بهشت زمینی خدا تابلویی چشم نواز را در برابر دیدگانت خلق می کند، گویی اینجا رنگ ها و صداها سمفونی زندگی را می نوازند، رقص پروانه ها، بازیگوشی سنجاقک ها در خنکای تالاب، حضور هر ساله پرندگان مهاجر، دلبری گل های بابونه و لاله، آواز قورباغه ها لابه لای نی زار و چمنزار بهاری تالاب، عطر بهار، حضور آستان امامزاده سلمان در آغوش این طبیعت، همه و همه جاذبه چهره این تابلو را در پس تغییر رنگ فصول بی بدیل تر کرده است.

تالاب پیرسلمان یکی از تالاب های طبیعی و زنده در استان همدان، شهرستان اسدآباد واقع در بخش پیرسلمان بوده که همجوار بودن این تالاب با آستان مقدس امامزاده پیرسلمان موجب آن شده  که این منطقه دارای موقعیت و جاذبه تفریحی و مذهبی منحصربفردی شود و در طول سال گردشگران بسیاری به عنوان یکی از قطب های سیاحتی و زیارتی استان این منطقه را برای مقصد گردشگری خود انتخاب کنند.

این تالاب دائمی به عنوان یکی از بزرگترین تالاب‌های همدان از فعالیت تعدادی چشمه‌های جوشان در منطقه حاصل شده و در فصل مهاجرت زیستگاه مناسبی را برای پرندگان مهاجر به وجود آورده است.

ظرفیت تالاب فرصت مناسبی برای جذب هر چه بیشتر گردشگر به شهرستان اسدآباد بوده و این امر موجب شده تا مسئولان این شهرستان در این راستا در سال ۹۹ به فکر تدوین طرح مطالعاتی برای این منطقه گردشگری بکر بیفتند و با  این اقدام نسبت به تقویت و توسعه زیرساخت های رفاهی این منطقه گام های مؤثرتری در رونق صنعت سبز گردشگری شهرستان بردارند.

فرماندار شهرستان اسدآباد در این‌باره در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه تالاب پیرسلمان به عنوان تالاب طبیعی و زنده استان همدان جزء آثار ملی و طبیعی کشور به ثبت رسیده و طرح تفریحی تالاب پیرسلمان در بحث گردشگری در سند راهبردی پیش بینی شده است، اظهار کرد: تالاب و امامزاده پیرسلمان یکی از منحصربفردترین مناطق بکر گردشگری بوده که پیگیری طرح اساسی تفریحی و گردشگری برای آن ضرورت دارد.

مجید درویشی از تدوین طرح مطالعاتی برای منطقه گردشگری پیرسلمان خبر داد و افزود: کمتر منطقه ای چون امامزاده و تالاب پیرسلمان فضای تفریحی، تفرجی و مذهبی را در کنار یکدیگر دارد و باید با یک برنامه ریزی مدون یک طرح کامل و ویژه گردشگری برای آن تعریف و تدوین و بر مبنای طرح نقاط گردشگری، رفاهی، محیطی و زیباسازی این منطقه پیش بینی شود. 

وی با تأکید بر حفظ و احیاء تالاب پیرسلمان و با بیان اینکه تعریف طرح گردشگری برای تالاب موجب خواهد شد که نسبت به تأمین اعتبار طرح پیگیری کنیم، گفت: طرح تفریحی و گردشگری در منطقه تالاب پیرسلمان موجب جذب هر چه بیشتر گردشگران به منطقه بوده و این امر از نقش مؤثری در اقتصاد پایدار اهالی منطقه برخوردار خواهد بود. 

بخشدار پیرسلمان نیز به خبرنگار ایسنا گفت: تالاب پیرسلمان در جوار آستان مقدس امامزاده پیرسلمان یکی از بقاع متبرک واقع شده و این امامزاده در بین مردم اسدآباد از منزلت و شأن خاصی برخوردار است و با واسطه به حضرت موسی بن جعفر(ع) می رسد.

محسن عزیزی با اشاره به دارا بودن شجره‌نامه معتبر امامزاده سیدسلیمان بن‌عیسی معروف به پیرسلمان در کنار تنها تالاب طبیعی و زنده استان همدان در بخش پیرسلمان افزود: تالاب پیرسلمان با وجه تسمیه در مجاورت امامزاده پیرسلمان قرار گرفتن به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری، تفریحی و زیارتی بخش پیرسلمان به شمار می رود و طرح تفریحی تالاب در بحث گردشگری در سند راهبردی پیش بینی شده که به همین منظور بحث کلنگ زنی احداث سرویس بهداشتی تالاب و امامزاده پیرسلمان با ۱۰ چشمه دو هفته پیش انجام و عملیات اجرایی طرح از اول اردیبهشت ماه با مشارکت بسیج سازندگی آغاز شده است.

وی از تکمیل و اتمام طرح ظرف سه ماه آینده خبر داد و گفت: اعتبار طرح از محل اعتبارات استانی از محل گردشگری و اوقاف در نظر گرفته شده است.

عزیزی خاطرنشان کرد: احداث سرویس بهداشتی در تالاب پیرسلمان به عنوان یکی از مناطق گردشگری شهرستان اسدآباد در بخش پیرسلمان از مطالبات مهم گردشگران و مردم بخش بود که با تکمیل طرح این مطالبه مردمی محقق می شود.

وی تصریح کرد: تدوین طرح مطالعاتی برای ایجاد زیرساخت های تفریحی و تفرجی تالاب قطعاً موجب معرفی هر چه بیشتر این منطقه گردشگری بکر و رونق جذب دوچندان گردشگران خواهد بود که باید در این راستا زیرساخت های منطقه تقویت و توسعه یابد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اسدآباد هم از تدوین طرح مطالعاتی برای منطقه گردشگری پیرسلمان خبر داد و گفت: این طرح مطالعاتی برای منطقه گردشگری پیرسلمان با کمک مسئولان اسدآباد و استان همدان در سال جاری تدوین و بر مبنای طرح نقاط گردشگری، رفاهی، محیطی و زیباسازی منطقه پیش بینی خواهد شد.

کامران اکبری‌شایگان با بیان اینکه مسیر دسترسی به این منطقه نیاز به تعریض و همکاری کشاورزان دارد و با انجام این طرح این نقطه بسیار گردشگرپذیرتر می شود، افزود: پس از پایان کرونا با برنامه‌هایی ویژه تالاب پیرسلمان در سطح استان معرفی خواهد شد چراکه معتقدیم با وجود تالاب پیرسلمان و سراب حق نظر که در بالادست این تالاب قرار دارد، می‌توان این نقطه را به عنوان منطقه نمونه گردشگری انتخاب کرد.

وی همچنین با اشاره به تالاب پیرسلمان و برگزاری هر ساله آیین جشن شکرگزاری برداشت محصول تالاب خاطرنشان کرد: هر ساله در اواخر فصل تابستان با آغاز ماه مهر آیین جشن شکرگزاری برداشت محصول در کنار تالاب پیرسلمان با حضور اهالی پیرسلمان در کنار تالاب با شکوه هر چه بسیار انجام می گیرد که در همین راستا قصد داریم در سال جاری این آیین با قدمت ۴۰۰ ساله مغفول را با پیگیری های لازم ثبت فهرست آثار ناملموس کشور کنیم.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اسدآباد هم با بیان اینکه تالاب پیرسلمان از جمله تالاب های طبیعی و دائمی استان به مساحت سه هکتار از آب‌های زیرزمینی و چشمه‌ها تغذیه می‌کند، تصریح کرد: در بحث تدوین طرح مطالعاتی گردشگری تالاب، حفظ حریم و احیای تالاب، جلوگیری از آلودگی و حفظ تنوع گیاهی و جانوری آن قطعاً مدنظر خواهد بود.

در پایان امیدواریم با تدوین  طرح مطالعاتی برای منطقه گردشگری تالاب پیرسلمان باب جدیدی از رونق صنعت سبز گردشگری در منطقه و شهرستان باز  شود و این دورخیز مسئولان شهرستان در این  امر در دیگر مناطق بکر گردشگری شهرستان نیز تعمیم یابد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha