رسول موسایی در جلسه تودیع و معارفه مدیرعامل سازمان اطلاعات و ارتباطات شهرداری تبریز با تاکید بر لزوم هوشمندسازی شهر، نقش این سازمان را در این زمینه موثر خواند و گفت: هوشمندسازی شهر یکی از اولویتهای شهرداری تبریز است و شورای اسلامی شهر به این امر متعهد شده تا در کنار توسعه فضای سبز، به موضوع هوشمندسازی شهر توجه ویژه داشته باشد.
وی ادامه داد: شیوع ویروس کرونا طی هفتههای گذشته نشان داد که ما ابزار مناسب برای هوشمندسازی شهر از جمله خرید غیرحضوری مردم، دورکاری و ارائه دیگر خدمات غیرحضوری را نداریم که دلیل آن، فقدان زیرساختهای لازم در شهر است.
وی عنوان کرد: موضوع هوشمندسازی شهر نیاز به دیتاسنتر جدید دارد و این در حالی است که دیتاسنتر تبریز مربوط به امور ۱۰ سال قبل است و اکنون این دادهها کارایی چندانی ندارد و به زیرساختهای مجاور آن نیاز داریم.
موسایی افزود: برای هوشمندسازی شهر، این کار را از خود شهرداری تبریز آغاز میکنیم و کاغذ را از پروسه فعالیتهای شهرداری از جمله صدور پروانه، حوزههای شهرسازی، خدمات شهری و بقیه حوزهها حذف کنیم تا شهروندان بدون در دست داشتن کاغذ یا حضور فیزیکی بتوانند کارهای خود را در شهرداری انجام دهند تا با این کار حضور فیزیکی مردم را محدود کنیم و سفرهای درون شهری کاهش دهیم و مردم نیز با خدمات غیرحضوری آشنا شوند.
وی تحقق موفقیت آمیز این موضوع را نیازمند هوشمند شدن مخاطبان و همچنین ورود بخش خصوصی دانست و گفت: شهرداری تبریز نمیتواند فقط خدمات مختص به خود را هوشمند کند چرا که این موضوع یک طرفه میشود و ما باید به فکر هوشمند کردن مخاطبان خود باشیم.
وی با اشاره به برنامههای در دست اقدام شهرداری تبریز در راستای هوشمندسازی شهر، اظهار کرد: طی روزهای آینده قرارداد ۱۸۰ کیلومتر فیبر نوری در سطح شهر با یک شرکت منعقد میشود و آمادهایم تا در شورای شهر مطرح کنیم؛ مقدمات و هماهنگیهای لازم برای این کار توسط سازمان اطلاعات و ارتباطات شهرداری تبریز انجام شده و در کنار آن، یک داکت هفت کاناله برای دیگر مجموعهها و ورود بخش خصوصی نیز ایجاد خواهد شد.
قائم مقام شهردار تبریز گفت: در کنار این برنامه، موارد دیگری از جمله توسعه زیرساختهای شهرداری، دیتاسنتر موجود و تجهیزات مورد نیاز برای هوشمندسازی شهرداری، یک ضرورت اجتناب ناپذیر برای آینده شهر تبریز است.
وی در خصوص عملکرد سازمان اطلاعات و ارتباطات شهرداری تبریز در دوران مدیریت احمد فیضی، عنوان کرد: شهرداری تبریز از مجموعه خدمات مدیرعامل سابق به خصوص در حوزههای فنی و تخصصی رضایت دارد و ایشان بخصوص در دوران کرونا با امکانات محدود شهر، فضای مجموعه را برای بخشی از کارها از جمله دورکاری همکاری، اتوماسیون اداری، جلسات ویدئو کنفرانس شورای محترم فراهم کرد.
وی گفت: فلسفه وجودی سازمان اطلاعات و ارتباطات شهرداری تبریز با وجود اینکه قدمت چندانی ندارد، مشخص است و انتظاری که اعضای محترم شورای شهر تبریز برای سال ۹۹ دارند، جهش در بخش هوشمندسازی شهر و شهرداری است و همانگونه که مقام معظم رهبری در فرمایشات خود فرمودهاند که جهش در جریان تولید و صنعت اتفاق خواهد افتاد، ما هم اعتقاد داریم که در سازمان اطلاعات و ارتباطات شهرداری تبریز، این جهش در حوزه هوشمندسازی شهر اتفاق بیفتد.
موسایی ادامه داد: انتظار داریم که خود سازمان در حوزه نرم افزار ورود پیدا کند و پشتیبانی کند و در حوزه شهرسازی نیز پشتیبانی فنی و تخصصی ایجاد شود و آموزشهای لازم برای همکاران ارائه شود چرا که ما میخواهیم به عنوان مثال صدور پروانه بدون حضور شهروند انجام شود.
به گزارش روابط عمومی شهرداری تبریز، وی گفت: ارائه خدمات غیرحضوری به شهروندان شعاری دست یافتنی است و اعتقاد دارم که با یک عزم جدی، این موضوع به راحتی حاصل میشود که البته بخشی از آن در دوران مدیریت قبلی سازمان اطلاعات و ارتباطات شهرداری تبریز انجام شده است اما کافی نیست و انتظارات مدیران و شخص آقای شهردار در این خصوص بیشتر است.
نظرات