• شنبه / ۳۰ فروردین ۱۳۹۹ / ۰۹:۳۷
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 99013017385
  • منبع : فضای مجازی

عنصر مشترک ۷ کشور پیروز در نبرد با کرونا

عنصر مشترک ۷ کشور پیروز در نبرد با کرونا

به دنبال نمونه‌هایی از رهبری واقعی در بحران کرونایی جهان هستید؟ از ایسلند تا تایوان و از آلمان تا نیوزیلند زنان در حال نمایش قدرت خود برای مدیریت اوضاع آشفته خانواده انسانی هستند. در حالی که آمریکا با تمامی نهادهای قانونی‌اش در انتظار افزایش گرمای هوا برای نابودی کروناست، شیوع بیماری جهانی در فنلاند، ایسلند و دانمارک که از کشورهای سرد جهان هستند، نشان می‌دهد که مدیریت زنانه در بطن خود این گرما را دارد.

به گزارش ایسنا، عصر ایران به نقل از فوربس نوشت: بسیاری بر این باورند که این کشورها کوچک، کم‌جمعیت یا جزیره‌ای بوده و استثنائات زیادی دارند اما آلمان بزرگ، پیش‌رو و پرجمعیت است و در مقابل بریتانیا جزیره‌ای با تفاوت‌های فراوان. اما رهبران زن این کشورها به ما نشان داده‌اند که با قدرت و شیوه‌های منطقی و در عین حال زنانه کنترل امور را در دست گرفته و موفق عمل کرده‌اند. اما آنها چه چیزی به ما یاد می دهند؟

حقیقت

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان سریعا ایستاد و خطاب به هموطنان خود گفت که بیماری یک مشکل و باگ بزرگ است و می‌تواند بیش از ۷۰ درصد از جمعیت را مبتلا کند. او گفت: «موضوع جدی است»، «آن را جدی بگیرید». مرکل بیماری را جدی گرفت و مردم او را جدی گرفتند. تست کرونا در آلمان از همان ابتدای واقعه شروع شد. آلمان سریعا از مراحل انکار، خشم، ناآرامی، ترس و عدم شفافیت که در دیگر نقاط دنیا شایع بود، عبور کرد. آمار بیماری در آلمان با وجود شیوع و شناسایی زودتر بیماری بسیار کمتر از همسایگان اروپایی‌اش اعلام شد. نشانه‌های کنونی نیز حکایت از کاهش محدودیت‌های قرنطینه در آینده نزدیک در این کشور دارد.

«تسای اینگ-ون» رئیس منطقه تایوان از اولین کسانی بود که سریع‌ترین واکنش را نسبت به شیوع بیماری کرونا نشان داد. او در ماه ژانویه، درست زمانی که اولین نشانه‌های بیماری ظاهر شد، ۱۲۴ دستورالعمل را برای توقف شیوع ویروس معرفی کرد. او بر خلاف روش‌های رایج آن زمان از قرنطینه سفت‌وسخت در دیگر نقاط جهان استفاده نکرد. این رهبر تایوانی تاکنون بیش از ۱۰ میلیون ماسک را به آمریکا و اروپا فرستاده است. به گزارش سی‌ان‌ان مدیریت «تسای» در میان «بهترین‌های واکنش‌های جهان» در مبارزه با بیماری همه‌گیر کرونا قرار گرفته  و این منطقه تنها ۶ مورد مرگ را گزارش کرده است.

آمار جان‌باختگان کرونا در کشورهایی به رهبری زنان

آمار، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های اروپا - تا ۱۲ آوریل ۲۰۲۰

«جاسیندا آردرن»، نخست‌وزیر نیوزیلند نیز خیلی زود همه جا را قرنطینه کرد با شفافیت کریستالی، بالاترین زنگ هشدار در این کشور را به صدا درآورد. با وجود شناسایی ۶ مورد مبتلا در نیوزیلند، او قرنطینه خانگی برای مسافران ورودی به این کشور را اجباری کرد و در اندک زمانی ورود خارجی‌ها را ممنوع کرد. «وضوح و قاطعیت» نیوزیلند را از یک طوفان بزرگ نجات داد. در اواسط ماه آوریل آنها تنها با ۴ مرگ مواجه شدند. در حالی که برخی از کشورها از حذف قرنطینه و محدودیت‌ها صحبت می‌کنند، «آردرن» به برخی از قوانین سخت‌گیرانه برای مبارزه با کرونا افزوده است. در حال حاضر نیز همه کسانی که از خارج به نیوزیلند بازمی‌گردند، به مدت ۱۴ روز باید در مکان‌های مشخص شده از سوی دولت قرنطینه شوند.

ایسلند تحت رهبری نخست‌وزیر «کاترین یاکوبسدوتیر» تست‌های رایگان ویروس کرونا را به همه شهروندان خود ارائه می‌کند. این موضوع کلید اصلی ممانعت از شیوع کرونا و درک دقیق از نرخ واقعی مرگ و میر ناشی از بیماری کووید -۱۹ است. بیشتر کشورها تست کرونا را به افرادی با علائم اکتیو بیماری محدود کردند اما ایسلند این تست را کامل و سراسری اجرا می‌کند.

تکنولوژی

با توجه به نسبت جمعیتی، ایسلند تا کنون ۵ برابر کره جنوبی تست غربالگری انجام داده است. ایسلند حدود ۳۶۴ هزار نفر و کره جنوبی بیش از ۵۱ میلیون نفر جمعیت دارند با این وجود نسبت تست‌های  غربالگری کرونا در ایسلند نسبت به کره بیشتر برآورد می‌شود. ایسلندی‌ها همچنین با ایجاد یک سیستم غربالگری به مهار بیماری پرداختند و با استفاده از این روش مجبور به تعطیل کردن مدارس و دانشگاه‌ها نشدند.

«سانا مارین» فنلاندی در دسامبر سال گذشته جوان‌ترین رهبر دولت در جهان شد. او برای مبارزه با کرونا از اینفلوئنسرها در فضای مجازی استفاده کرد؛ اقدامی که شاید برای دیگر رهبران جهان هزاران سال طول بکشد. این زن جوان ۳۴ ساله فنلاندی اینفلوئنسرهای فضای مجازی در هر گروه و رده سنی را جمع کرد و از آنها خواست تا اطلاعات واقعی و مستند برای مدیریت بحران را در اختیار فالوئرهای خود قرار دهند. او بر این باور بود که بسیار مردم روزنامه و آژانس‌های خبری را نمی‌خوانند.

عشق

«ارنا ارنا سولبرگ»، نخست‌وزیر نروژ از ایده خلاقانه‌ای برای گفت‌وگوی مستقیم با کودکان کشورش از طریق تلویزیون استفاده کرد. او در یک کنفرانس کوتاه مطبوعاتی به سوالات آنلاین تمام کودکان کشور پاسخ داد و به آنها گفت که احساس ترس در این شرایط کاملا طبیعی است. این شفافیت و حس مادرانه در کنار ماهیت کرونا باعث شد تا بسیاری از مردمِ هراسان، نفس راحتی بکشند.

در مجموع برقراری احساس همدلی و مراقبت درونی زنانه این رهبران با جامعه از دنیای دیگری می‌آید که همگی ما به خوبی آن را می‌شناسیم ... چه کسی تصور می‌کرد که این رهبران چنین واکنش‌هایی به بحران نشان داده و کارنامه‌هایی درخشان ارائه دهند.

این رهبران را با مردان بزرگ و قوی‌ای مقایسه کنید در میان بحران با سرزنش دیگران، بگیر و ببندهای قضایی و محکوم کردن رسانه‌ها به شیطنت مردم را گیج کرده و می‌ترساند.

نتیجه سال‌های تحقیقات متفاوت و گسترده نشان می‌دهد که رهبری زنان همواره متفاوت و سودمند بوده است. در مقابل بسیاری از نهادها، سازمان‌ها و کمپانی‌ها زنان را برای موفقیت به تقلید از رفتارهای مردانه تشویق یا مجبور می‌کنند. با این وجود رهبران زن ۷ کشور جهان «کیس‌های مطالعاتی» خوب با ویژگی‌های منحصر به فرد برای رهبران هستند که تمایل به آموزش مدیریت بحران دارند.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۹-۰۱-۳۰ ۰۹:۴۸

ما الان به آمارهاي رسمي با شك و عدم اطمينان نگاه ميكنيم و همش ميگيم ممكنه دو - سه - چهار و پنج برابر و يا بيشتر باشه درد ما بي اعتمادي هست - همين

avatar
۱۳۹۹-۰۱-۳۰ ۱۱:۴۴

از پاماهواره‌ای ها جز این هم انتظاری نیست. اگه شما دلت خنک میشه فکر کنی ۳۰ میلیون نفر مُردن، خب همین‌جوری فکر کن. حقیقت اینه که ۱)دنیا و در راسش سازمان بهداشت جهانی چندین بار اعتراف کرده به عملکرد خوب ایران، ۲) این که آمار بالاتر باشه یا پایین‌تر چه فرقی به حال تو‌ میکنه؟ تو بهداشتتو رعایت کن.

avatar
۱۳۹۹-۰۱-۳۰ ۱۰:۲۵

جوری میگید آمریکا منتظر گرم شدن هوا برا نابودی کروناست انگار ماهم جزو کشورهایی هستیم که نابودش کردیم یا لااقل درمان یا واکسنشو ساختیم! این جمله شما که مارو هم شامل میشه، شما تا یه انتقاد هرچند بی پایه از آمریکا نکنید روزتون شروع نمیشه،حتی به قیمت تخریب خودمان، شما کاری به آمریکا نداشته باشید بچسبید به وضعیت خودمان.اونا خودشون میدونن چیکار کنن.

avatar
۱۳۹۹-۰۱-۳۰ ۱۲:۵۷

علی آقا واقعاً من نمی دانم آفتاب از کدام طرف طلوع کرده است که ایسنا پیام شما را منتشر کرده است. من که از تعجب فکر کنم تا امروز عصر یک شاخ حداقل نیم متری روی سرم سبز شود.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

avatar
۱۳۹۹-۰۱-۳۰ ۱۱:۰۲

آلمان موفق بود؟ ای کاش در چنین گزارش هایی تعداد قربانی ها را به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت بنویسند.

avatar
۱۳۹۹-۰۱-۳۰ ۱۵:۰۰

آلمان از فرانسه حدود 20 میلیون نفر پر جمعیت تره دوست عزیز. حالا بجای اظهار نظر بی پایه و اساس برو دوباره مطالعه کن ببین آلمان موفق بوده یا نه.

avatar
۱۳۹۹-۰۱-۳۱ ۰۹:۲۱

متاسفانه یاد گرفتیم بجای کارکردن و تمرکز روی مشکلات و برطرف کردن آنها، فرافکنی کنیم و این طرز تفکر بسیار خطرناکه

avatar
۱۳۹۹-۰۱-۳۰ ۱۱:۳۷

چه گزارش قرض‌ورزانه و بی‌پایه‌ای بود! چیزی بنویسید و بگید، که پس فردا که اطلاعات کاملی از «گوناگونی» این ویروس منتشر شد، روتون بشه بگید یه زمانی چنین یاوه‌هایی گفته بودیم! اینکه تعداد مرگ و میر برخی جاها زیاده برخی جاها کم، هیچ ربط مستقیمی به شیوه مدیریت نداره (به احتمال زیاد)، بلکه نوع ویریوس و جهش‌هایی که پیدا میکنه، اثرپذیریشو گوناگون میکنه (احتمالاً) توی همین گزارشتون یکی سفت و سخت قرنطینه کرده، یکی اصلاً قرنطینه نکرده، یکی دیگه دانشگاه و مدارسو تعطیل نکرده. خب الان با کدوم منطق این شیوه‌های گوناگون رو به حساب عملکرد درست میذارید؟! بالاهره تعطیل کردن درسته، یا تعطیل نکردن؟!

avatar
۱۳۹۹-۰۱-۳۰ ۱۳:۵۷

صدا و سيما حتى زير نويسش تعداد كم قربانيان المان را نمى نويسد باز هم به ابسنا كه واقعيت را نشان ميدهد قابل توجه اينكه المان دو برابر ما مبتلا دارد مرحبا به مركل

avatar
۱۳۹۹-۰۱-۳۰ ۱۴:۳۰

همچین آمریکا آمریکا میکنید که انگار خودمون خیلی عالی بودیم و هستیم.....کشورهای موفق رو الگو کنید و به داد مردم خودتون برسید از صبح پامیشید از کمبود این کشور و اون کشور با پیروزی حرف میزنید خجالت داره واقعا.....لطفا به درد مردم خودتون برسید و راستگو باشید

avatar
۱۳۹۹-۰۱-۳۰ ۱۶:۰۰

علی آقا اگر بروی و سایتهای انگلیسی یا فرانسوی یاهو یا ... را نگاه کنی می بینید اونها آمار خودشان را نمی گویند اما آمار ما را ارائه می دهند، مثلاً کشته ها ایران به 4567 رسید، در حالی که کشته های خودشان چند برابر است اماری در کل صفحه اصلی یاهو نیست، حتما باید بروی در صفحات دیگر که ببینی. یا مقاله ای دیروز در یاهو فرانسه نشر داده شد به عنوان خبر اول که وزیر بهداشت ایران با نشان دادن عکس پرستار برزیلی از پرستاران ایران تشکر کرد. آمریکا و انگلیس و فرانسه رادیو و تلویزیون و سایت درست کرده اند و بر علیه ما همواره اخبار منفی پخش می کنند و برای همین شستشوی مغزی آنها است که افرادی مانند شما حتی از بیان اخبار منفی غرب ناراحت می شوند. اگر تو امریکایی بود و مشابه همین متن را با عوض کردن واژه های آمریکا و ایران در سایتهای آنها می نوشتی آنگاه آمریکایی ها متوجه ات می کردند که چه کار زشتی را انجام داده ای.

avatar
۱۳۹۹-۰۱-۳۰ ۱۹:۲۴

واقعا من نمی دونم بر چه اساسی المان رو موفق حساب می کنید؟ چون چشاشون خیلی رنگیه، تا الانش 4 هزار تلفات داده،

avatar
۱۳۹۹-۰۱-۳۱ ۰۶:۴۵

شما تا یه انتقاد هرچند بی پایه از آمریکا نکنید روزتون شروع نمیش

avatar
۱۳۹۹-۰۱-۳۱ ۰۸:۵۳

نرخ مرگ در آلمان بر اثر كرونت زير سه درصد است و طبق آمارهاي رسمي كه چندان قابل استناد نيست ، در ايران اين نرخ بيش از دو برابر است . در ايتاليا و انگليس نرخ مرگ بر اثر كرونا 13 درصد است. اول فكر كنيم بعد حرف بزنيم.

avatar
۱۳۹۹-۰۱-۳۱ ۰۹:۱۹

این خبر دروغه و ساخته جریان علاقه مند به فمنیست آلمان کجا درکنترل بیماری موفق بوده؟ ژاپن و کره جنوبی چرا در لیست نیستند؟