• جمعه / ۲۹ فروردین ۱۳۹۹ / ۱۲:۱۱
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99012917057
  • خبرنگار : 71516

نگرانی سازمان ملل از تداوم درگیری‌ در لیبی و فرار ۱۰۴ زندانی/براندازی پهپاد امارات در طرابلس

نگرانی سازمان ملل از تداوم درگیری‌ در لیبی و فرار ۱۰۴ زندانی/براندازی پهپاد امارات در طرابلس

همزمان با بالاگرفتن درگیری‌ها در لیبی، سازمان ملل نسبت به فرار بیش از ۱۰۰ تن از زندانیان در غرب لیبی و ادامه درگیری در این کشور ابراز نگرانی کرد. همزمان دولت شرق لیبی از سازمان ملل خواست "تجاوز" ترکیه به لیبی را محکوم کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری المیادین، هیئت سازمان ملل در لیبی در بیانیه‌ای اعلام کرد: گزارش‌های مربوط به حمله علیه غیرنظامیان، یورش به زندان صرمان و فرار ۴۰۱ زندانی و اقدامات انتقام‌جویانه از جمله غارت و به آتش کشیدن املاک دولتی و خصوصی ما را نگران کرده است. اگر صحت این گزارش‌ها ثابت شود این موارد نقض‌های خطرناکی علیه قوانین بین المللی حقوق بشر است.

این هیئت همچنین حملات موشکی نیروهای ارتش "ملی" لیبی به رهبری خلیفه حفتر به طرابلس را محکوم کرد و نسبت به تشدید درگیری‌ها و اقدامات انتقام‌جویانه هشدار داد.

همچنین دولت توافق ملی لیبی اعلام کرد: زندانیان بعد از بیرون راندن نیروهای حفتر از شهر از این زندان فرار کردند.

این دولت از پلیس محلی خواست به فعالیت خود بازگردد و مانع نقض‌ها شود. دولت توافق ملی لیبی از زندانیان فراری خواست خود را تسلیم کنند.

این اقدام بعد از آن صورت گرفت که نیروهای دولت توافق ملی لیبی کنترل شهرهای "صرمان" و "صبراته" را در دست گرفتند. نیروهای خلیفه حفتر برای سیطره بر طرابلس تلاش می‌کنند.

از سوی دیگر عقیله صالح، رئیس پارلمان شرق لیبی ازسازمان ملل و شورای امنیت خواست تجاوز ترکیه به لیبی را محکوم کنند.

وی در سخنانی خطاب به دبیرکل سازمان ملل و سفرای شورای امنیت گفت: مداخله ترکیه در مقابل چشم و گوش سازمان ملل و شورای امنیت رخ می‌دهد و نقض واضح و آشکار قوانین و قطعنامه‌های بین المللی و نادیده گرفتن نتایج نشست برلین است.

عقیله صالح گفت: پارلمان لیبی به نیابت از مردم این کشور حق دارد خواهان اجرایی شدن قطعنامه‌های شورای امنیت درباره ممنوعیت واردات سلاح و مهمات و پایبندی به آتش‌بس برای مقابله با کرونا شود یا اینکه از شورای امنیت بخواهد به نیروهای مسلح لیبی که به نیابت از جهان با تروریسم می‌جنگند به سلاح و تجهیزات برای دفاع از حاکمیت لیبی دست یابد.

از سوی دیگر ارتش "ملی" لیبی اعلام کرد پهپاد ترکیه را در شهر ترهونه در جنوب شرق طرابلس سرنگون کرده است.

نیروهای توافق ملی لیبی نیز پهپاد امارات را در محور "عین زاره" در جنوب طرابلس سرنگون کردند.

مصطفی المجعی، سخنگوی مرکز اطلاع‌رسانی عملیات "طوفان خشم" وابسته به دولت توافق ملی لیبی اعلام کرد نیروهای وابسته به این دولت به پیشرفتی در محور الشروع در جنوب طرابلس دست یافتند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha