حسین عبداللهی در گفتوگویی که به مناسبت بازگشت دوباره روزنامههای چاپی با ایسنا داشت، گفت: در جایی که به صنف روزنامهنگاری لطمه میخورد دولت باید نگاه حمایتی داشته باشد. از طرفی رسانهها و تولیدکنندگان محتوا هم باید با توجه به شرایط، آن چیزی را که مردم به دنبالش هستند مورد توجه قرار دهند. باید بر اساس طلب و نیاز جامعه تولید محتوا کنند و مانع این شوند که مخاطب به سمت رسانههای غیرخودی برود.
عبداللهی با اشاره به اینکه ارتباط رسانهها با مخاطب هیچگاه قطع نمیشود، گفت: معضل کرونا روی همه مشاغل تاثیر گذاشته است اما در امر اطلاعرسانی رسانهها در فضای مجازی هم فعالیت دارند و روزنامههای آنلاین هم در دسترس هستند؛ بنابراین ارتباط با مخاطب قطع نمیشود.
او درباره اهمیت روزنامهها و اطلاعرسانی در کشور بیان کرد: مردمی که برای خرید مایحتاجشان از خانه خارج میشوند به دنبال اطلاعات درست و صحیح هستند و اگر روزنامهها بر اساس نیاز مخاطب اطلاعرسانی کنند جایگاهشان حفظ میشود. گرایشی که به خواندن روزنامه هست از بین نرفته، فقط فاصلهای ایجاد شده که برای همه صنوف ایجاد شده است.
عبداللهی در پاسخ به این پرسش که «بیماری کرونا بر میزان فروش روزنامهها چقدر تاثیر میگذارد؟» گفت: قطعا بیماری کرونا و قرنطینه خانگی بر فروش روزنامهها هم تاثیر میگذارد چون مردم کمتر از خانه خارج میشوند اما برای همه مشاغل این مشکل وجود دارد. تیراژ واقعی یک روزنامه این است که مردم به مراکز فروش مراجعه کنند و روزنامه را تهیه کنند نه اینکه اشتراکهای دولتی داشته باشد و برای ارگانها ارسال شود. روزنامه در جایی اثر دارد که مردم کوچه بازار در سبد خریدشان مطبوعات هم باشد.
مدیرمسوول روزنامه «آرمان ملی» درباره کاهش تیراژ روزنامه در شرایط خاص کنونی گفت: فعلا همان روال سابق را دنبال میکنیم و چیزی تغییر نکرده است. درباره تغییر تیراژ الان نمیتوانیم تصمیم بگیریم. دو هفته صبر میکنیم و بر اساس گزارشهای فروش درباره تغییر تیراژ تصمیم میگیریم اما در این چند روز گزارشی مبنی بر تغییر چشمگیر فروش نداشتهایم.
او همچنین افزود: در زمینه توزیع روزنامهها هم تاکنون شرایط عادی بوده است و گزارشی درباره نرسیدن یا دیر رسیدن روزنامهها نداشتهایم.
عبداللهی در ادامه با اشاره به مستقل بودن روزنامه «آرمان ملی» اظهار کرد: ما به عنوان یک روزنامه مستقل میتوانیم مطالب جامعتری را عنوان کنیم و اولویت ما اکثریت مردم است اما رسانههای حزبی گروه خاصی را در نظر میگیرند و باید منافع حزب مورد نظرشان را هم در نظر بگیرند.
او درباره وظایف رسانهها و مطبوعات توضیح داد: رسانهها همانطور که دولت را ترغیب به حل مشکلات میکنند نباید مطالبات مردم را از حد توانایی دولت فراتر ببرند بلکه بر اساس توان مالی کشور و شرایط تحریم باید مطالبهگری مردم را انعکاس داد. خبرنگاران وظیفه بزرگی بر دوش دارند. آنها وکیل تسخیری مردم هستند که باید پاسخگوی خواسته موکلشان باشند. این اصول معیار اصلی کار در رسانه است.
عبداللهی مطبوعات مکتوب و چاپی را منابعی عنوان کرد که خبر کذب نمیدهند و تحلیلشان بر اساس واقعیت است؛ او در این زمینه گفت: در فضای مجازی هم اطلاعرسانی وجود دارد اما تشخیص اخبار و تحلیل حقیقی از ساختگی آسان نیست و احتیاج است تا سواد رسانهای مردم آنقدر بالا برود که بتوانند خبر درست و غلط را تفکیک کنند اما چون نمیشود بنابراین احتمال دریافت خبر ناصحیح هم هست. صرف خبر در فضای مجازی هست اما تحلیل و پرداختن به زوایای پنهان خبر کار روزنامههاست و خیلی وقتها فضای مجازی مطالبش را از روزنامهها میگیرد. فضای مجازی نمیتواند به طور کامل رسانههای مکتوب را ضربه فنی کند. رسانههای مکتوب باید خودشان را با شرایط تغییر داده و سطح آگاهی مردم را بالا ببرند. روزنامه «آرمان ملی» بر همین اساس همانطور که در روزهای اخیر مشاهده میشود، تفکر اصلی را بر تولید محتوا در بخشهای مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی گذاشته است.
انتهای پیام
نظرات